УКРАИНА

материалы по теме:

Власть

Диявол криється в регіонах

0

Долю голів державних адміністрацій визначать дострокові місцеві вибори

Довгоочікуваний договір про створення коаліції, який Блок Юлії Тимошенко та «Наша Україна — Народна самооборона» оголосили минулого тижня, не вніс ясності в питання про розподіл посад у новій владній вертикалі. Незважаючи на те що Президент вимагав від Юлії Тимошенко та В’ячеслава Кириленка з Юрієм Луценком попередньо ознайомити його не тільки з самою угодою, а й кадровими пропозиціями сторін, формально цю «цікавість» глави держави лідери парламентських виборів задовольнили тільки наполовину. По-перше, наразі БЮТ й НУ — НС прилюдно поділили між фракціями лише урядові портфелі, залишивши інтригу про конкретні кандидатури, яким вони дістануться. А по-друге, і що набагато суттєвіше, в коаліційній угоді не згадано навіть принцип, за яким призначатимуться керівники органів місцевої влади — голови обласних та районних державних адміністрацій.

Між тим саме з узгодженням розподілу влади на місцях спостерігачі пов’язують ту затримку, яка серйозно пригальмувала підписання підсумкового коаліційного документу. Вимоги Віктора Ющенка про передання йому контролю над Міністерством внутрішніх справ й внесення змін до закону про Кабінет Міністрів прозвучали відразу після того, як БЮТ висловив «побажання» привести своїх людей на губернаторські посади у тих 16 областях, де «тимошенківці» перемогли на виборах. «Симетрична» відповідь Президента на претензії політичних союзників ледь не завела переговори в глухий кут, з огляду на що Юлія Володимирівна, як відомо, оголосила про свою готовність перейти до «плану Б» — переходу в опозицію і початок підготовки до президентських виборів.

Яким чином сторони вирішили питання, цікавій публіці не повідомлялося, хоча вже невдовзі Тимошенко з більш-менш піднесеною інтонацією погодилася передати Вікторові Ющенку цілковитий контроль над силовим блоком і підтримати зміни до закону про уряд, які повернуть Президенту значну частину втрачених ним владних повноважень. Можна припустити, що цей момент катарсису у лідера БЮТ настав через реальну загрозу втрати шансів на створення «помаранчевої» коаліції, а отже, й на те, що вона займе посаду прем’єр-міністра. Проте існує досить підстав вважати, що Ющенко з Тимошенко все ж таки досягли певних домовленостей щодо розподілу губернаторських крісел, от тільки не поспішають їх озвучити.

У БЮТ це пояснюють тим, що за Конституцією керівників місцевих адміністрацій призначає Президент за поданням голови уряду, а оскільки Юлія Тимошенко прем’єром ще не стала, то й предмет для розмови поки відсутній. Між тим такий тайм-аут аж ніяк не знімає гостроти питання. «Усі прекрасно розуміють, що губернатори — це президентська вертикаль. Для мене є очевидним, що БЮТ із цим погодиться і зніме свої губернаторські претензії з порядку денного», — переконаний голова Житомирської обладміністрації «нашеукраїнець» Юрій Павленко. Протилежної думки дотримується «бютівець» Олег Ляшко: «Ураховуючи, що ми перемогли в 16 областях України, ми просто зобов’язані мати там своїх губернаторів. І взагалі, якщо Президент призначатиме їх самостійно, то може виникнути досить дивна ситуація, коли уряд говоритиме одне, а губернатори робитимуть інше».

Проте стан виконавчої дисципліни серед губернаторів навряд чи є тим, про що насправді йдеться. Головне в губернаторському питанні — це насамперед керованість і контрольованість місцевої влади. І залежно від того, хто — Президент чи прем’єр-міністр — отримає найбільше інструментів управління держадміністраціями і контролю над ними, тому й насправді належатиме вся повнота влади в країні. Не кажучи вже про те, що не за горами президентські вибори, і одному з кандидатів адміністративний ресурс суттєво додасть упевненості в перемозі.

Інший важливий аспект «губернаторського» питання — забезпечення політичної стабільності в регіонах. Оскільки нові парламентські вибори виявили дещо інший розподіл уподобань електорату, ніж торік, неважко спрогнозувати спроби місцевих депутатів перекроїти політичні баланси в своїх радах, а також відповідних держадміністраціях.

Та яких би домовленостей щодо розподілу крісел керівників місцевої влади не дійшли Ющенко та Тимошенко, все більше експертів вважають, що найприйнятніша відповідь на губернаторське питання лежить у площині проведення позачергових виборів до обласних, міських і районних рад. Де яка сила переможе, такого кольору має бути і призначений голова місцевої адміністрації. Зокрема, такої думки дотримується директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала. «Гадаю, Президент та лідер БЮТ дійдуть рішення оголосити перевибори до місцевих рад і вже за їх результатами визначаться з кандидатурами на посади голів адміністрацій. Формалізувати рішення про такі вибори буде нескладно за допомогою прийняття відповідного закону у продовження конституційної реформи, зокрема у частині місцевого самоврядування», — вважає експерт.

Про те, що позачергові вибори до місцевих рад можуть бути змістом домовленості Ющенка й Тимошенко, свідчить і текст коаліційної угоди між БЮТ та НУ — НС. Один із дванадцяти законів, прийняття яких прописане в договорі, передбачає переобрання Київської міської ради і столичного міського голови. Саме цей закон і має стати «пробною кулькою», з якої Президент і майбутній прем’єр почнуть розсаджувати у областях своїх губернаторів.

Читайте новости Comments.UA в социальных сетях facebook и twitter.

Источник: Ярослав Левицький, «KW»

Теги:

Версия для печати
183393
Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер:

Партнеры портала

Price.ua - сервис сравнения цен в Украине
властьвласть деньги деньги стиль жизнистиль жизни hi-tech hi-tech спорт спорт мир мир общество общество здоровье здоровье звезды звезды
Архив Экспорт О проекте/Контакт Информатор

Нажмите «Нравится»,
чтобы читать «Комментарии» в Facebook!

Спасибо, я уже с вами.

   © «Комментарии:», 2016

Яндекс.Метрика Система Orphus