УКРАИНА

Микола Костяк: До ідеї виборності губернаторів ставлюся досить позитивно

 

Голова Херсонської облдержадміністрації

 

Чи можна, на Ваш погляд, вирішувати проблему від’ємної демографічної динаміки в окремо взятому регіоні? Якщо так, то яким чином?

На мою думку, це досить не просто. Адже процеси, що відбуваються в окремо взятому регіоні як правило мають загальнодержавний характер. Сьогодні демографічна ситуація в Україні потроху вирівнюється. І про це якнайкраще свідчить рівень народжуваності, що, приміром, на Херсонщині невпинно зростає. У 2012 році порівняно з 2011-м він збільшився з 11,1 до 11,7 немовлят на 1000 населення. По окремих районах області він значно різниться: від 9,4‰ у Іванівському районі до 14,9‰ у Високопільському. А це свідчить, що у людей почала з’являтися впевненість у завтрашньому дні. Сьогодні Президент України Віктор Федорович Янукович та уряд роблять усе для того, аби підвищити соціальні стандарти, покращити соціально-економічну ситуацію у державі. Ми на Херсонщині активно впроваджуємо соціальні ініціативи Президента, які мають на меті підвищити, в першу чергу, рівень захищеності вразливих верств населення нашої країни. Але досить суттєво на демографічну ситуацію впливають і ті проблеми, які все ще мають місце у соціально-економічному житті нашого регіону та держави в цілому. Ті проблеми, що дісталися нам у спадщину з того часу, коли у державі панував, відверто кажучи, безлад. І сьогодні вирішити їх, так би мовити, з наскоку, не вдасться. Лише системний підхід, спрямований на комплексний розвиток господарського комплексу регіону, дасть змогу вирівняти цю непросту ситуацію.

 

Як Ви ставитеся до ідеї, щоб держава в особі ОДА взяла на себе всі боргові зобов’язання по зарплатах, одноразово погасила їх, а вже потім запитувала з боржників сама, знявши цей тягар з плечей найманих працівників? (Ціна питання — всього лише 894 млн. грн.; на підготовку до Євро-2012 країна витратила грошей в 47 разів більше.)

Це досить амбітна пропозиція. Протягом останніх двох років нам вдалося вирішити історичні питання погашення заборгованості із заробітної плати на підприємствах Херсонщини. Я назву три цифри: більше 13 млн. на ВАТ «ХБК», майже 3 млн. — на ВАТ «Херсонські комбайни» та близько 4 млн. на радгоспі-заводі «Янтарний». Причому всі ці підприємства не були у державній власності протягом останніх років і керували ними приватні власники. А заборгованість була погашена за безпосередньої участі обласної влади. Це була моя особиста ініціатива. Було погашено також борги на інших підприємствах різних форм власності. Звісно, суми там дещо інші, але за кожною цифрою стоїть людина. Отже, для мене одним з пріоритетів у роботі у цьому кріслі — на посаді голови ОДА — є погашення заборгованості із заробітної плати. Звичайно, як ви кажете, зняти тягар з людських плечей, повернути їм їхнє кровне, захистити їхні права —+ це обов’язок влади. Тож ця ідея має право на життя.

 

Як Ви ставитеся до ідеї бюджетного федералізму? Чи вважаєте Ви продуктивними міжбюджетні відносини, що склалися сьогодні, коли в центрі консолідується до трьох четвертих загальних доходів країни, а делеговані органам місцевого самоврядування повноваження фінансуються за залишковим принципом? (Зокрема, в поточній версії бюджета-2013 недофінансування повноважень складає 30 млрд. грн.)

До ідеї фінансової незалежності бюджетів місцевого самоврядування та їх самостійності відношуся позитивно. Адже вирішувати соціально-економічні питання на місцях має саме місцева влада, яка, як ніхто інший, знає проблеми відповідної території. А для цього потрібні певні фінансові ресурси, які б забезпечили самодостатність місцевих бюджетів.

Міжбюджетні відносини, які існують сьогодні в Україні, на мою думку, є не зовсім продуктивними і потребують удосконалення. Реформування міжбюджетних відносин передбачено Програмою економічних реформ на 2010 – 2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». У напрямку зростання фінансової незалежності місцевих бюджетів уже зроблені певні кроки. Так, до них передано 10 платежів, які зараховувалися до державного бюджету. З моменту запровадження зазначеної норми місцеві бюджети області додатково отримали майже 50 млн. грн.

Крім того, створені умови для зміцнення бюджетів розвитку шляхом розширення переліку джерел їх формування. Зарахування до бюджету розвитку регіону єдиного податку збільшило його обсяг протягом останніх двох років на 150 млн. грн. У поточному році планується запровадження податку на нерухоме майно, який також зараховуватиметься до бюджету розвитку.

Міжбюджетні відносини постійно удосконалюються. На сьогодні за дорученням Президента України В.Ф.Януковича Урядом спільно з органами місцевої влади розробляється комплекс заходів, спрямованих на посилення фінансової основи місцевого самоврядування, збільшення питомої ваги доходів місцевих бюджетів у доходах зведеного бюджету України для забезпечення розвитку територіальних громад на принципах самостійності, збалансованості та ефективності. Обласна державна адміністрація надала з цього питання відповідні пропозиції.

 

Чи є у облдержадміністрацій способи допомогти робітникам підприємств в боротьбі за підвищення зарплат? На чиєму боці повинна виступити ОДА в разі конфлікту між хазяїном та найманими працівниками? (До прикладу, «Новий курс» Франкліна Рузвельта розширив права профспілок на шкоду інтересам роботодавців, що в кінцевому випадку призвело до значного зростання соціальних гарантій.)

Я особисто неодноразово звертався до місцевих роботодавців з пропозиціями підвищення заробітних плат. Це для мене дуже важливо, адже я вважаю, що людина має отримувати достойну заробітну плату, щоб мати гідне життя. Я не буду зупинятися і буду продовжувати й надалі робити усе від мене залежне для того, щоб місцеві підприємці та інвестори, що заходять в область, в першу чергу думали про людей, про їхній достаток та благополуччя.

До слова, середня заробітна плата працівників по містах та районах області за грудень 2012 року складала 2543 грн. та зросла по відношенню до відповідного періоду 2011 року на 11,8 відсотків та більше ніж у 2,2 рази перевищує розміри соціальних гарантій — мінімальної заробітної плати, яка з 1 грудня 2012 року встановлена в розмірі 1134 грн. Темпи росту індексу реальної заробітної плати по Херсонській області за грудень 2012-го до попереднього місяця складають 108,5 відсотків.

За видами економічної діяльності середня заробітна плата найбільша у галузі «виробництво та розподілення електроенергії, газу та води» — 3914 грн., що на 53,9 відсотків перевищує середній показник по області; найменша — 1619 грн. у «діяльності готелів та ресторанів», що нижче середнього показника на 36,3 відсотка по області.

Коли на Херсонщину приходить інвестор я ставлю йому чотири умови: 1) створення нових робочих місць; 2) достойна заробітна плата найманих працівників; 3) сплата податків та внесків — щоб гроші залишалися в області; 4) участь у розвитку соціальних та інфраструктурних проектів, спрямованих на створення комфортних умов для життя населення нашої області. Можу відповідально сказати — за той час, що я працюю головою ОДА, всі ці умови інвесторами виконуються обов’язково.

Особливу увагу сьогодні ми також приділяємо модернізації та відновленню аграрного сектору та промисловості регіону. Залучаємо інвесторів саме у ці галузі господарства нашої області. І тут також основна вимога — достойна заробітна плата.

 

Наскільки, за Вашою оцінкою, може збільшитися площа оброблюваних сільгоспземель і обсяг продукції, що вирощується, у випадку скасування мораторію на купівлю-продаж цих земель?

Тут треба розуміти що дасть скасування мораторію. Давайте розбиратися.

Аргументи за:

— до 50 % власників паїв можуть проживати за межами населеного пункту, і орендна плата за земельний пай не є визначальною в структурі їхніх доходів. Більш того, отримання таких доходів може бути пов’язане з додатковими витратами, та й загалом проблеми, зумовлені володінням земельною ділянкою (паєм), можуть переважати вигоди. Такі власники хотіли б позбутися цієї проблеми;

— частина жителів села продала б свої паї для задоволення поточних нагальних потреб —лікування, плати за навчання та інше;

— часто орендарі хотіли б розширити свій бізнес і могли б зробити це за рахунок купівлі землі;

— право власності на землю, безумовно, повинно включати і право її продажу.

Аргументи проти продажу:

— можлива монополізація і знищення конкуренції на значних територіях;

— продаж земель може призвести до втрати місцевим населенням навіть тієї незначної кількості робочих місць, що сьогодні є у сільських населених пунктах у галузі сільськогосподарського виробництва;

— зубожіння певної кількості населення, яке неефективно розпорядиться коштами від продажу землі;

— тим, хто продасть землю, нічого буде передати дітям, адже ймовірність простого «проїдання коштів» дуже велика.

Рано чи пізно мораторій буде скасований. І більш актуальним стане питання про способи розпорядження земельними паями. Правда, слід мати на увазі, що скасування мораторію не призведе до необхідності відразу приймати рішення щодо розпорядження, оскільки земельні паї в основному перебувають в оренді, дія якої для багатьох власників паїв триватиме певний, часом значний проміжок часу. Таким чином, зміни у способах розпорядження, якщо вони відбуватимуться внаслідок скасування мораторію, будуть відтерміновані та розпочнуться після закінчення діючих угод оренди. Земельний бум, на мою думку, є малоймовірним — відносно невелика частина власників паїв планує позбутися їх, а далеко не кожен бізнесмен у сфері сільгоспвиробництва планує купувати земельні паї після скасування мораторію.

Слід також розуміти, щ зняття мораторію з купівлі-продажу українських земель сільськогосподарського призначення не є необхідною умовою проведення консолідації земель. Вже в 2013 році можна впровадити механізм, який дозволить власникам провести обмін земельними ділянками для спрощення їх обробки.

 

Чи близька Вам ідея виборності губернаторів — для зміцнення місцевого самоврядування?

Я пригадую вже далекий 1994 рік. Я тоді працював головою Старобешівської райдержадміністрації на Донеччині. Тоді в Україні проходили всенародні вибори голів обласних та районних державних адміністрацій. Я висунув свою кандидатуру і переміг, набравши близько 67% голосів виборців, і продовжив працювати на своїй посаді. Коли тебе обрали люди, ти відчуваєш, що тобі довірили не просто відповідальну посаду, тобі особисто довірили своє життя та благополуччя тисячі людей. І ти маєш цю довіру виправдати. Тож до ідеї виборності губернаторів я ставлюся досить позитивно.

властьвлада деньги гроші стиль жизнистиль життя hi-tech hi-tech спорт спорт мир світ общество суспільство здоровье здоров'я звезды зірки
Архив Экспорт О проекте/Контакт Информатор

Нажмите «Нравится»,
чтобы читать «Комментарии» в Facebook!

Спасибо, я уже с вами.

   © «КомментарииУА:», 2016

Система Orphus