УКРАИНА

Юрій Чмирь: Централізація бюджетних відносин — це наша «родова травма»

Голова Сумської облдержадміністрації

 

Чи можна, на Ваш погляд, вирішувати проблему від’ємної демографічної динаміки в окремо взятому регіоні? Якщо так, то яким чином?


Неможливо побудувати таку регіональну політику, яка буде мати стійкі позитивні демографічні показники, якщо регіон знаходиться в оточенні територій, які мають сталу від‘ємну динаміку. Гіпотетично, такого короткотермінового ефекту можна досягти лише за рахунок інтенсивного залучення зовнішніх демографічних ресурсів, тобто припливу мігрантів. Але це більше буде схоже на проблеми італійського острову Лампедуза, тобто на гуманітарну катастрофу, ніж на повноцінну політику сталого розвитку.

Регіональні заходи демографічної політики бувають ефективними лише тоді, коли вони синхронно реалізуються на рівні багатьох регіонів, тобто коли є загальнонаціональна демографічна політика.

 

Як Ви ставитеся до ідеї, щоб держава в особі ОДА взяла на себе всі боргові зобов’язання по зарплатах, одноразово погасила їх, а вже потім запитувала з боржників сама, знявши цей тягар з плечей найманих працівників? (Ціна питання — всього лише 894 млн. грн.; на підготовку до Євро-2012 країна витратила грошей в 47 разів більше.)


Справа у тому, що обласні державні адміністрації виконують дещо інші функції. Платити заробітну платню має роботодавець. Це аксіома ринкової економіки. ОДА не може підмінити собою економічні інституції і не є суб‘єктом ринкових відносин. До того ж, не зрозуміло, звідки взяти гроші на виконання тих функцій, про які йдеться. Там, де є проблеми із виплатами заробітної плати, обладміністрації працюють з керівництвом підприємств, міністерствами й іншими в межах своїх повноважень. Сьогодні вже давно не існує централізованої планової економіки розподільчого типу, тож якщо на підприємстві є проблема заборгованості, то це проблема виключно ринкових механізмів. Її не вирішити адміністративним чином.

 

Як Ви ставитеся до ідеї бюджетного федералізму? Чи вважаєте Ви продуктивними міжбюджетні відносини, що склалися сьогодні, коли в центрі консолідується до трьох четвертих загальних доходів країни, а делеговані органам місцевого самоврядування повноваження фінансуються за залишковим принципом? (Зокрема, в поточній версії бюджета-2013 недофінансування повноважень складає 30 млрд. грн.)


До федералізму я ставлюся негативно, а ось до підвищення економічної самостійності регіонів — позитивно. Федералізм передбачає створення регіонального законодавства та всього комплексу владних інститутів, що не є сьогодні доцільним.

Централізація бюджетних відносин, це так би мовити, наша родова травма, яка залишилася з радянських часів. Але це важливе реформаційне завдання може бути реалізованим лише в комплексі інших кардинальних перетворень. Як окрема інновація вона не буде ефективною. Для того щоб цей механізм запрацював, треба кардинально змінити систему місцевого самоврядування, систему оподаткування, систему управління розвитком, виборчі механізми, перебудувати всю владну вертикаль і багато чого іншого. До того ж, всі ці перетворення можливі лише тоді, коли в суспільстві є підтримка, готовність витримати певний період незручностей, та коли політичну сферу не розривають протиріччя. Інакше команда, яка розпочне реалізовувати це вкрай складне завдання, наразиться на шалений політичний супротив. Не тому, що цей супротив буде раціональним, а тому, що більшість українських політиків живе ідеєю «чим гірше для всіх, тим краще для нас».

 

Чи є у облдержадміністрацій способи допомогти робітникам підприємств в боротьбі за підвищення зарплат? На чиєму боці повинна виступити ОДА в разі конфлікту між хазяїном та найманими працівниками? (До прикладу, «Новий курс» Франкліна Рузвельта розширив права профспілок на шкоду інтересам роботодавців, що в кінцевому випадку призвело до значного зростання соціальних гарантій.)


Завдання ОДА — вирішувати конфлікти і створювати сприятливий клімат для розвитку регіону в цілому, а не ставати на чиюсь позицію. Завжди треба триматися балансу інтересів. Наша позиція така: чим більше інвестицій ми залучимо на Сумщину і чим більше створимо робочих місць, тим більшою буде конкуренція між роботодавцями, і тим сприятливіший клімат буде для найманого працівника. Лише такий ринковий механізм підніме рівень заробітних плат, створить людині можливість вільно обирати між роботодавцями і сферами зайнятості. А коли на цілий регіон працює лише півтора напівживих підприємства — ніякі адміністративні важелі не допоможуть. Тож краще боротися за сталий розвиток і шукати компроміс між роботодавцем та найманими працівниками, ніж боротися з безробіттям, депресією і руїною.

 

Наскільки, за Вашою оцінкою, може збільшитися площа оброблюваних сільгоспземель і обсяг продукції, що вирощується, у випадку скасування мораторію на купівлю-продаж цих земель?


Для Сумщини ця проблема не є актуальною. Ми освоїли сільгоспресурси майже повністю. Сьогодні Сумщина оброблює більше землі, ніж це було за часів СРСР.

 

Чи близька Вам ідея виборності губернаторів — для зміцнення місцевого самоврядування?


Сама по собі виборність губернаторів не може ані зміцнити, ані послабити місцеве самоврядування. Це інша гілка й інший рівень влади. Ключове питання розвитку місцевого самоврядування — це, насамперед, кошти на вирішення місцевих проблем. Є ресурси – є самоврядування. Взагалі, останнім часом у масовій свідомості сформувалася така не зовсім раціональна думка, що для вирішення більш-менш важливих питань необхідні якісь кардинальні реформи на рівні світобудови. Це все одно що вирішувати проблему підвищення зарплат шляхом друкування нових грошей більшого розміру і яскравішого кліру. Годі гратися з формами — треба звернути увагу на зміст! На моє глибоке переконання, сьогодні треба відточувати і лагодити вже існуючі механізми та інститути, а не створювати нові.

властьвлада деньги гроші стиль жизнистиль життя hi-tech hi-tech спорт спорт мир світ общество суспільство здоровье здоров'я звезды зірки
Архив Экспорт О проекте/Контакт Информатор

Нажмите «Нравится»,
чтобы читать «Комментарии» в Facebook!

Спасибо, я уже с вами.

   © «КомментарииУА:», 2016

Система Orphus