Определен лучший коньяк. Институт потребительских экспертиз опубликовал результаты исследований
Самым интересным элементом исследования спиртных напитков является дегустация
В период высокого сезона спрос на крепкие напитки существенно растет. Вместе с тем, участились сообщения о некачественном алкоголе, в частности о низком качестве отечественных коньяков.
Чтобы разобраться в вопросе, что ждет потребителя на полках в торговых сетях накануне зимних праздников, специалисты столичного Института потребительских экспертиз решили проверить качество алкоголя, который сегодня наиболее широко представлен в рознице.
В исследовании приняли участие ординарные коньяки 4-х самых известных отечественных марок ("Shustoff", "Шабо", "Коблево", "Таврия") с выдержкой до пяти лет, с разбросом розлива до трех месяцев.
В лаборатории
Образцы были подвержены сложным исследованиям физико-химических параметров для определения, из какого спирта сделаны подопытные напитки. Дело в том, что коньяк, в отличие от водки, должен производиться исключительно из коньячного спирта, который перегоняется из белых сухих виноградных вин, с последующей выдержкой в дубовых бочках. К тому же должна в полной мере соблюдаться классическая технология и отклонения от неё чреваты серьёзным ухудшением качества напитка. Эксперты провели ряд исследований на определение массовой концентрации высших спиртов, эфиров, альдегидов и метилового спирта, вывод – все образцы произведены в строгом соответствии ДСТУ, к сожалению, "Коблево" уложился в норматив на уровне граничных показателей.
Дегустация
Самым интересным элементом исследования спиртных напитков является дегустация, то есть определение органолептических показателей (вкус и букет, цвети прозрачность). Коньяк пробовали участники профессиональной дегустационной комиссии, а также пробанды из числа обычных потребителей.
Дегустации проводили две независимые авторитетные лаборатории – "Укрметртестстандарт" и "УкрНИИспиртбиопрод". Были проведены три комиссии – две профессиональные и одна из обычных потребителей.
И в целом, коньяки Украины не подвели. Результаты оказались хорошими. Лишь один образец получил от дегустаторов низкую оценку за вкус и букет - "Коблево", напиток резковат и жгуч. Возможно, в этом напитке используется не совсем качественный спирт, так как в аромате слышен сторонний резкий искусственный запах не присущий коньяку.
Вообще, коньяк должен иметь мягкий гармоничный вкус, быть прозрачным, янтарно-золотистого цвета. Букет может быть с привкусами ванили, возможно лёгкими смолистыми оттенками или тонами спелых фруктов. Первое место по совокупности оценок занял коньяк "Shustoff", последнее – "Коблево", причем низкую оценку напиток получил и у профессионалов, и у пробандов.
Показатели первой лаборатории
12327. Коньяк, "Таврия"
Органолептичні показники*
|
Найменування показникiв |
Вимоги НД |
Характеристика зразка |
|
Прозорiсть |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
|
Колiр |
Ординарнi - вiд свiтло-золотистого до свiтло-коричневого з золотистим вiдтiнком. Марочнi i колекцiйнi - вiд золотистого до темно-янтарного. |
Бурштиновий |
|
Смак i букет |
Характернi для коньякiв України конкретної назви, без стороннiх тонiв. |
Легкий спиртово-сивушний аромат, смак екстрактивний. |
|
Бальна оцінка |
Не нижче 7,4 бала |
6.8 бала |
12328. Коньяк, "Шабо"Органолептичні показники*
|
Найменування показникiв |
Вимоги НД |
Характеристика зразка |
|
Прозорiсть |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
|
Колiр |
Ординарнi - вiд свiтло-золотистого до свiтло-коричневого з золотистим вiдтiнком. Марочнi i колекцiйнi - вiд золотистого до темно-янтарного. |
Свiтло-коричневий |
|
Смак i букет |
Характернi для коньякiв України конкретної назви, без стороннiх тонiв. |
Виражений ванiльно-карамельний аромат. |
|
Бальна оцінка |
Не нижче 7,4 бала6.8 |
6.8 балiв |
12329. Коньяк, "Коблево"Органолептичні показники*
|
Найменування показникiв |
Вимоги НД |
Характеристика зразка |
|
Прозорiсть |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
|
Колiр |
Ординарнi - вiд свiтло-золотистого до свiтло-коричневого з золотистим вiдтiнком. Марочнi i колекцiйнi - вiд золотистого до темно-янтарного. |
Коричневий |
|
Смак i букет |
Характернi для коньякiв України конкретної назви, без стороннiх тонiв. |
Виражений ванiльно-карамельний аромат, смак різкий, пекучий. |
|
Бальна оцінка |
Не нижче 7,4 бала |
5 балiв |
12330. Коньяк, "Shustoff"Органолептичні показники*
|
Найменування показникiв |
Вимоги НД |
Характеристика зразка |
|
Прозорiсть |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
Прозорий, з блиском, без стороннiх включень |
|
Колiр |
Ординарнi - вiд свiтло-золотистого до свiтло-коричневого з золотистим вiдтiнком. Марочнi i колекцiйнi - вiд золотистого до темно-янтарного. |
Свiтло-коричневий |
|
Смак i букет |
Характернi для коньякiв України конкретної назви, без стороннiх тонiв. |
Cмак екстрактивний, мужнiй, без стороннiх тонiв, аромат з легким смолистим вiдтiнком. |
|
Бальна оцінка |
Не нижче 7,4 бала |
7,75 бала |
* Вимоги НД наведені згідно ДСТУ 4700:2006 "Коньяки України. Технiчнi умови". Показатели другой лаборатории.
|
Номер зразка |
Колір, прозорість, типовість |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Номер зразка |
Аромат, букет |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Номер зразка |
Смак |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Справка:
Институт потребительских экспертиз – общественная организация, основанная в 2003 году, работает на принципах открытости и компетентности. Основная деятельность – проведение независимых исследований с целью определения качества социально значимых товаров с обязательным освещением результатов экспертиз в средствах массовой информации.
Испытания проводятся высококвалифицированными специалистами на современном оборудовании в лабораториях, аккредитованных УкрСепро и Госстандартом.
Кадровый состав организации на начало 2018 года насчитывает 15 человек, из них 1 доктор наук и 3 кандидата.
Сегодня в послужном списке Института – 400 лабораторных исследований, более 2 тысяч заключений, около 10 тысяч отчетных публикаций в СМИ и аналитических статей.
За время работы Институт зарекомендовал себя как объективная и независимая структура с высоким уровнем доверия со стороны потребителя.
Test: brandies
During the high season, the demand for hard beverages increases significantly. However, the reports of poor-quality alcohol, in particular the low quality of domestic brandies, have become more frequent.
To understand what the consumer can buy on the shelves of retail chains on the eve of the winter holidays, the experts of the Institute of Consumer Expertise from the capital city have decided to check the quality of the alcohol, which is currently the most widely represented in retail.
The study included ordinary brandies of 4 most well-known domestic brands (“Shustoff", "Shabo", "Koblevo", and "Tavria”) with aging for up to five years, and the bottling range within three months.
In the laboratory
Samples were exposed to a complex research of physical and chemical parameters to determine from which alcohol the tested drinks were made. The fact is that brandy, unlike vodka, should be produced exclusively from brandy spirit, which is distilled from dry white wines, with further aging in oak barrels. Besides, the classical technology must be fully observed, and deviations from it are fraught with serious deterioration of the beverage quality. The experts have conducted several studies to determine the mass concentration of higher alcohols, ethers, aldehydes and methanol. The result shows that all samples were manufactured in strict compliance with DSTU. Unfortunately, "Koblevo" fit in the specification with boundary indicators.
Tasting
The most interesting part of the study of alcoholic beverages is tasting, i.e. determination of organoleptic properties (taste and bouquet, color and transparency). The brandy was tasted by members of a professional tasting panel, as well as probands from among ordinary consumers.
Tasting was conducted by two independent reputable laboratories, "Ukrmetrteststandart" and "UkrNIIspirtbioprod". Three panels were held, two professional and one made of the ordinary consumers.
In general, the brandies of Ukraine did not disappoint tasters. The results were good. Only one sample was scored low by tasters in terms of flavor and bouquet. "Koblevo" is a bluff and hot drink. Perhaps, this drink uses spirit of improper quality, since the flavor contains extraneous sharp artificial odor not inherent in the brandy.
Generally, the brandy should have a soft harmonious taste, be transparent, amber-golden color. The bouquet can be flavored with vanilla, possibly light resinous hues or tones of ripe fruit. The first place in the overall rating was taken by "Shustoff", and the last by "Koblevo". This drink was scored low by both professionals and probands.
First laboratory indicators
12327. Brandy, "Tavria"
Organoleptic indicators*
|
Indicator name |
Specification requirements |
Sample characteristics |
|
Transparence |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
|
Color |
Ordinary - from light golden to light-brown with golden hint. Branded and collectors" - from gold to dark amber. |
Amber |
|
Taste and bouquet |
Typical for Ukrainian brandies of a particular brand name, without foreign tints. |
Slight fusel alcohol aroma, extractive taste. |
|
Score |
Not below 7.4 points |
6.8 points |
12328. Brandy, "Shabo"
Organoleptic indicators*
|
Indicator name |
Specification requirements |
Sample characteristics |
|
Transparence |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
|
Color |
Ordinary - from light golden to light-brown with golden hint. Branded and collectors" - from gold to dark amber. |
Light brown |
|
Taste and bouquet |
Typical for Ukrainian brandies of a particular brand name, without foreign tints. |
Pronounced vanilla caramel flavor. |
|
Score |
Not below 7.4 points |
6.8 points |
12329. Brandy, "Koblevo"
Organoleptic indicators*
|
Indicator name |
Specification requirements |
Sample characteristics |
|
Transparence |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
|
Color |
Ordinary - from light golden to light-brown with golden hint. Branded and collectors" - from gold to dark amber. |
Brown |
|
Taste and bouquet |
Typical for Ukrainian brandies of a particular brand name, without foreign tints. |
Pronounced vanilla caramel flavor, sharp, burning taste. |
|
Score |
Not below 7.4 points |
5 points |
12330. Brandy, "Shustoff"
Organoleptic indicators*
|
Indicator name |
Specification requirements |
Sample characteristics |
|
Transparence |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
Clear, with glitter, without foreign inclusions |
|
Color |
Ordinary - from light golden to light-brown with golden hint. Branded and collectors" - from gold to dark amber. |
Light brown |
|
Taste and bouquet |
Typical for Ukrainian brandies of a particular brand name, without foreign tints. |
Extractive, mature taste, without foreign tints, flavor with a slight resinous hint. |
|
Score |
Not below 7.4 points |
7.75 points |
* Specification requirements according to DSTU 4700:2006 "Brandies of Ukraine. Specifications."
Another laboratory indicators.
|
Sample number |
Color, transparency, typicality |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sample number |
Flavor, bouquet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sample number |
Taste |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Institute of Consumer Expertise is a non-governmental organization founded in 2003, pursuing the principles of openness and competence. Its core business is an independent research to determine quality of the socially meaningful goods subject to compulsory presentation of examination findings in the media.
The test are conducted by highly qualified experts using the state-of-the-art equipment at laboratories accredited by UkrSepro and State Standard.
The organizations staff as at the beginning of 2018 includes 15 persons, of which there is 1 doctor of sciences and 3 PhDs.
Today, the Institute track record list contains 400 laboratory research, over 2 thousand opinions, about 10 thousand reporting publications in the media and analytical articles.
For the period of its operation, the Institute proved to be an objective and independent structure enjoying a high degree of the consumer trust.