Блог

Valerii Klochok: Перехідний період чи Новий план припинення війни?

Уявляйте процес, а не результат Якщо не можеш вирішити проблему тут і нині – потрібно розпочати процес її вирішення. Особливо це зручно для влади, котра обіцяла припинити війну але, розуміючи нереальність такого припинення без втрати владних повноважень, вирішила розпочати процес - перехідний процес реінтеграції окупованих територій та анексованого Криму. Хоча ні, не анексованого, а окупованого. Так просить висловлюватися профільне відомство, яке очолює пан Резніков. Не питання, якщо це якось допоможе у реінтеграції цих територій

0

comments10712

Valerii Klochok

Політична та економічна аналітика

Політичний та економічний експерт Growford Institute, магістр державного управління, приватний підприємець. Народився на Черкащині, де впродовж десяти років займався педагогічною діяльністю, в тому числі обіймав керівні посади в закладах освіти та органах виконавчої влади. Є радником митної служби 3-го рангу. У 2005 році здобув ступінь магістра державного управління у Київському національному економічному університеті. З 2004 року консультант з економічних та політичних питань депутатської фракції у Верховній Раді України, помічника-консультанта народного депутата.


Свого часу (ще минулого року) на сайті відомства була опублікована цікава новина (дата публікації не вказана): «Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України розробляє пакет законодавчих ініціатив щодо перехідного періоду».

 

«В нашому розумінні, перехідний період — це комплекс заходів, які здійснює Українська держава для деокупації та реінтеграції окупованих територій. Перехідний період розпочався з дня, коли Україна почала активні дії з визволення цих територій, тобто з початком АТО на Донбасі, І ЗАВЕРШИТЬСЯ ЛИШЕ ПІСЛЯ ПОВНОГО ВІДНОВЛЕННЯ ЗВІЛЬНЕНИХ ВІД ОКУПАЦІЇ ТЕРИТОРІЙ», - мовиться в повідомленні.

 

Процес розпочали минулого року і опублікували для громадського обговорення відповідний законопроект «Про державну політику перехідного періоду»

 

Найбільш медійним посилом, який запам’ятався з того документу, були «часові межі тимчасової окупації, антитерористичної операції та перехідного періоду». На думку авторів законопроекту, «перехідний період закінчується через 25 років з дати відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаного державного кордону». 

 

Ще в листопаді минулого року віцепрем‘єр-міністр - міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексій Резніков під час онлайн-зустрічі з комісаром ЄС із питань гуманітарної допомоги та управління кризовими явищами Янезом Ленарчічем висловився так: "Ми усвідомлюємо, що у нас попереду схожий шлях. І я не боюся визнати, що повна безпечна реінтеграція в Україні, а це в тому числі і завершення розмінування, займе не менше 25 років".

 

Така норма і була закріплена у проекті закону у статті 8 – «Перехідний період закінчується через 25 років з дати відновлення територіальної цілісності України в межах міжнародно визнаного державного кордону».  

 

Факт відновлення територіальної цілісності України мав встановлюватися «рішенням Ради національної безпеки і оборони України, яке вводиться в дію указом Президента України». Саме РНБО мав ухвалювати низку стратегічних рішень щодо відновлення територіальної цілісності. Втім в останній редакції законопроекту цього вже немає. УСІ РІШЕННЯ УХВАЛЮВАТИМЕ ПРЕЗИДЕНТ ФАКТИЧНО ОДНООСІБНО.

 

Спробуємо розібратися чому і яку державну політику перехідного періоду запропонують нам з початком осені для розгляду в парламенті. Сам законопроект вже направили до Венеціанської комісії для отримання відповідного висновку (детально ознайомитися з новим проектом закону можна тут)

 

Мінські угоди на рівні закону?

 

Дана ініціатива – це по суті новий план припинення війни і це стратегічне питання для всієї країни, особливо на фоні провалів у переговорах в Нормандському форматі. 

 

Про причину провалів я висловлювався неодноразово. Вона криється в тексті Мінських угод, підписаних за президенства Порошенка. Угоди були нав’язані Україні Німеччиною, Францією та Росією. І сьогодні складно й нещиро давати оцінки доцільності підписання їх станом на саму дату підписання. Але те, що ці угоди у разі їх виконання означають нову Україну – це доконаний факт.

 

Втім повернемося до самої суті законопроекту. Бо він є дуже цікавий в частині розподілу повноважень за ухвалення рішень щодо визнання факту деокупації певної території та повернення її під юрисдикцію України. 

 

Щоби не тримати довго інтригу – одноосібно це рішення ухвалюватиме Президент. Пам’ятаєте, як було з територіями прилеглими до лінії розмежування, де не проводилися місцеві вибори у 2020 році. Території хоч і підконтрольні владі України але за рішенням фактично очільника ОДА їх там і не провели. Нині ж згідно представленого проекту закону визначати статус деокупованої території і продовження заходів перехідного періоду має ОДНООСІБНЕ ПРАВО ПРЕЗИДЕНТ. 

 

Окрім того на «долю» президента випадуть й інші владні повноваження:

  • визначення переліку  територіальних громад на контактній лінії 
  • визначати інші території тимчасово окупованими
  • визначати контактну лінію, межі (координати) та перелік тимчасово окупованих районів,територій територіальних громад та їхніх частин, переліктериторіальних громад на контактній лінії

 

І вишенька на тортику: натимчасово окупованих територіях не здійснюється діяльність державних органів, органівмісцевого самоврядування. Всю владу там здійснюватиме президент.

 

Перемовини з «тією стороною»

 

Як ми усі пам’ятаємо, ключовою умовою повернення окупованого Донбасу зі сторони Росії завжди були і залишаються прямі перемови з бойовиками. І заради правди, то дійсно, керовані Росією незаконні збройні формування по суті є «тією стороною». Чимало було спроб встановити контакти з ними з різних питань. Там були і Савченко, і Насалик, і Медвечук літав не один раз в Росію й інші. Влада завжди нервово реагувала на усі ці несанкціоновані перемовини. Тому в запропонованому законопроекті прописала чітку норму, якою наділила цим правом лиш президента: «Не допускається встановлення зв’язків та взаємодія народних депутатів України, депутатів місцевих рад, органів місцевого самоврядування України, їхніх посадовихосіб з Російською Федерацією, її державними органамита органами місцевого самоврядування, окупаційними силами та окупаційними адміністраціями Російської Федерації, їхніми посадовими особамибез уповноваження на це від Президента України».

 

В принципі логічно. Але. У разі ухвалення такої редакції закону президент отримає право на прямі перемови з «тією стороною», що і відкриє шлях до виконання Мінських угод. «З метою деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій Президент України уповноважений створювати або брати участь у створенні відповідних перемовних платформ, брати участь у переговорах або уповноважувати на це представників України», - написано в законопроекті.

 

Було б несправедливим не згадати, що в законопроекті йде мова і про репарацію, і про виплату пенсій мешканцям окупованих територій, і забезпечення їм інших соціальних гарантій, і навіть про збереження українського громадянства, якщо у вас разом з українським є і російський паспорт - «примусове або автоматичне набуття громадянами України громадянства  Російської Федераціїза ознакою проживання або реєстрації на тимчасово окупованій території не визнається Україною та не є підставоюдля втрати  громадянства України».

 

Втім усе це технічна сторона. 

 

А по суті законопроект дає законні важелі президенту зробити Схід України ручним інструментом у питанні збереження влади. Як не як, а Крим і окупований Донбас за різними підрахунками – це близько 7 млн.чол, які навряд чи голосуватимуть за непроросійського кандидата. 

 

 

 



comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора


Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!