Головна Статті HI-tech технології Месенджери в Україні: основні гравці, проблеми та перспективи
commentss НОВИНИ Всі новини

Месенджери в Україні: основні гравці, проблеми та перспективи

У звичайних дзвінків з мобільних телефонів, які свого часу практично повністю витіснили стаціонарні пристрої, уже давно з'явився серйозний конкурент – месенджери

9 грудня 2019, 12:19 comments15720
Поділіться публікацією:
Месенджери в Україні: основні гравці, проблеми та перспективи

У цьому плані світові тенденції не обійшли Україну стороною – разом з кількістю користувачів смартфонів (а їх кількість в нашій країні вже давно перевалила за 80%) зростає і число українців, які віддають перевагу використанню для спілкування  додатків.

Месенджери: світові тренди і ТОП-5 в Україні

За даними німецького онлайн-порталу статистики Statista, у липні поточного року ТОП-8 світових месенджерів за кількістю активних користувачів на щомісячній основі виглядав наступним чином. Незаперечним лідером з більш, ніж півторамільярдною аудиторією вважається WhatsApp. На другому місці – з 1,3 млрд користувачів Facebook Messenger, "відділившийся" від найбільшої світової соцмережі. Третю і четверту позиції з 1,1 млрд і 0,8 млрд скачувань займають китайські сервіси для миттєвого обміну повідомленнями WeChat і QQ Mobile.

294 млн активних користувачів може похвастати популярний молодіжний додаток для обміну фотографіями і короткими відео Snapchat, відомий своїми вірусними фільтрами-масками з омолодженням і зміною підлоги, розробленими, до речі, за технологією наших земляків – одеського стартапу Looksery. Замикають "чудову вісімку" Viber (260 млн.), Olympus (250 млн.) і Telegram (200 млн.).

Смаки українських користувачів дещо відрізняються від світових трендів і ТОП-6 месенджерів в нашій країні виглядає дещо інакше. Як показують дослідження Kantar TNS CMeter, зроблені на стику 2018-2019 років, першість серед програм для спілкування в Україні належить Viber, який активно використовується на 96,2% мобільних пристроїв в нашій країні. З солідним відставанням за ним слід Facebook Messenger c 67,1% користувачів. Бронза з показником 46,7% дістається Telegram. На четвертому місці – відеочат від Google – Duo, що з'явився на ринку порівняно нещодавно – влітку 2016 року, але вже встиг зайняти місце на 46,6% смартфонах. Безперечний світовий лідер WhatsApp виявився витісненим аж на 6 позицію і присутній лише на третині мобільних пристроїв в Україні, а одне з найстаріших програм для спілкування через інтернет – Skype і зовсім не увійшло у рейтинг. Після його купівлі компанією Microsoft основна ставка була зроблена на корпоративний сегмент і з тих пір популярність програми серед рядових користувачів неухильно падає, чому сприяє і не витримує критики якість наданих послуг. За останніми даними, Skype встановлений лише на кожному 5 українському смартфоні, який підтримує операційну систему Android.

Спробуємо детальніше розібратися з трійкою лідерів і з'ясувати причини їх популярності, вплив на ринок і особливості розвитку.

picture

Месенджери в Україні: Viber

Україна не єдина країна, де Viber займає почесне перше місце в рейтингу найбільш популярних додатків. Фіолетовий месенджер є головним засобом для онлайн-спілкування в сусідніх Білорусі та Молдові, декількох країнах Південно-Східної Європи, включаючи Болгарію і Чорногорію, а також у Таджикистані і Вірменії. У Росії Viber на другому місці після WhatsApp.

Найперша версія дітища винахідників ізраїльтянина Тальмона Марко і росіянина Ігоря Магазинника для iOS побачила світло в кінці 2010 року. Кількома роками пізніше вийшли додатки, сумісні і з іншими мобільними операційними системами, включаючи Android. Це дозволило вже тоді розігнати аудиторію активних користувачів до 90 млн, а через рік подвоїти її та зняти перші "вершки" в розмірі 1,5 млн дол. У 2014 році права на Viber були придбані японським гігантом інтернет-комерції Rakuten за 900 млн дол.

9 років тому поява додатків для онлайн-дзвінків, прив'язаних до номеру мобільного зв'язку абонента, але використовують для з'єднання Wi-Fi або мобільний інтернет було справжнім проривом в індустрії комунікацій. Особливо це стосувалося до тих пір недосяжною можливості дзвонити за кордон без оплати дорогого роумінгу. З'явився в 2009 WhatsApp, умови надання аналогічні послуги, на відміну від фіолетового месенджера з самого початку і до 2016 року залишався платним. Та й взагалі спочатку американці позиціонували свою розробку як соціальне додаток для "яблучних" девайсів і не поспішали випускати версії для інших мобільних ОС. Що стосується одного з першопрохідців спілкування в інтернеті – Skype – з'явився на ринку ще на початку нульових, то він завжди був примхливий до якості інтернет-з'єднання, а після переорієнтації і зовсім втратив лідируючі позиції, незважаючи на те, що такі його можливості як, наприклад, дзвінки на стільниковий або стаціонарний номер абонента за передоплатою, з'явилися у прямих конкурентів набагато пізніше.

У грудні 2016 року аудиторія сервісу в нашій країні налічувала 18 млн, а вже навесні 2017-го – понад 20 млн, що багато в чому було пов'язано із забороною російських соцмереж "Вконтакте" і "Однокласники". Більш актуальними даними про кількість активних користувачів у самій компанії вважають за краще не ділитися, проте не приховують, що Україна входить в трійку країн, що приносять найбільший дохід і при цьому демонструють його стабільне зростання ( 17% у поточному році порівняно з минулим).

Левову частку прибутку (близько 25%) Viber приносять текстові повідомлення від компаній, на розсилки яких підписані користувачі. Альтернатива SMS та е-mail розсилку користується популярністю серед багатьох українських бізнесменів, щомісяця надають своїм передплатникам більше 100 млн таких повідомлень. Їх точна вартість є комерційною таємницею, але, за деякими даними, середня ціна одного послання становить 0,30 грн. і безпосередньо залежить від їх загальної кількості за принципом "чим більше, тим дешевше". Наступна за цим стаття доходів – нативна реклама або банери, які, наприклад, з'являються на екрані смартфона користувача відразу після дзвінка. На третьому місці по прибутковості – розробка і запуск чат-ботів. Ними користується ряд солідних клієнтів, включаючи "ПриватБанк", "ПУМБ" і Philip Morris International, IQOS. З 1 квітня поточного року месенджер почав стягувати з власників чат-ботів щомісячну плату: 4500 дол. за відправку до 500 тис. повідомлень і 6500 дол. за можливість відправляти до мільйона повідомлень. Деякі критики скептично поставилися до такого способу монетизації, відзначаючи, що найближчі конкуренти надають такі послуги абсолютно безкоштовно. У віддаленій перспективі це може призвести до відтоку корисного контенту та, відповідно, аудиторії.

Ще одним способом заробітку є створення і просування стікерпаків – наборів мініатюрних зображень, що дозволяють співрозмовникам висловити свої емоції у текстовому листуванні замість стандартних "смайликів". Стікери добре сприяють впізнаваності бренду замовника. Тримісячне розміщення стікерпака позаминулого року обійшлося українському креативному агентству Grape в 15-18 тис. дол. З цього вересня месенджер відкрив доступ до самостійного створення стікерів, однак за їх просування комерційним клієнтам все одно доведеться платити.

Розвиток фіолетового месенджера не стоїть на місці. Ще з квітня поточного року в Viber працюють над функцією покупок прямо в додатку. Відкривши окрему вкладку можна ознайомитися з асортиментом брендів (macy's, Saks Fifth Avenue, Asos, Farfetch, Ozon і "Спортмастер"), які співпрацюють з месенджером. У серпні поточного року Visa і Portmone.com запустили бота Person-to-Person, за допомогою якого власники банківських карт можуть здійснювати грошові перекази з картки на картку або з карти на номер телефону, а зовсім недавно, 3 грудня, Mastercard і Rakuten Viber в партнерстві з NeoPay і Edenlab представили ще один сервіс на базі Viber — Moneytou. Для переказу коштів з його допомогою зовсім не обов'язково вносити номер банківської картки одержувача. Відправнику досить знати номер телефону або мати відповідний контакт в додатку. Україна стала другою країною в Європі після Угорщини, де така технологія впроваджена месенджером. На черзі — Румунія, Сербія і Болгарія.

Месенджери в Україні: Facebook Messenger

Другий за популярністю сервіс для спілкування онлайн в Україні так само багато в чому зобов'язаний забороні російських соцмереж. За останню п'ятирічку аудиторія соціальної мережі Марка Цукерберга в нашій країні значно зросла і на початок поточного року становила 13 млн користувачів. Разом з нею розширюється і кількість користувачів Messenger.

Окремий додаток з'явилося досить давно, ще в 2011 році, коли були випущені версії для iOS і Android. Однак особливим успіхом довгий час не користувався, поки три роки потому Facebook не відключив можливість відправки повідомлень з основного мобільного сервісу, а трохи пізніше скасував обов'язкову реєстрацію в соцмережі, додавши можливість входу за номером мобільного телефону.

До 2017 року соцмережа ніяк не заробляла на своєму додатку, як, втім, і на придбаному раніше за 19 млрд дол. месенджері WhatsApp. Сьогодні список дохідних статей приблизно такий же, як і у Viber. До нього входить нативна реклама, розсилки, розміщення стікерпаків і підвищують залучення клієнтів безкоштовні чат-боти. Окремої статистики по Messenger компанія Цукерберга не надає, але розмір чистого прибутку від усіх сервісів досить солідний. Так, у 2018 році завдяки Facebook, Instagram, WhatsApp і Messenger американцям вдалося заробити 22,1 млрд дол. При цьому більше 90% суми вдалося виручити за рахунок мобільних додатків.

Месенджери в Україні: Telegram

Його, як правило, називають найперспективнішим і молодіжним месенджером не тільки в Україні, але і у всьому світі. Сервіс з'явився в 2013 році і з тих пір набирає популярність. Правда, його творець Павло Дуров трохи схильний перебільшувати реальне зростання аудиторії. Пару років тому він заявляв про 600 тис. завантажень на добу, проте з такою швидкістю кількість активних користувачів вже давно перевалила б за 400 млн., що в два рази перевищує реальну цифру. Тим не менше, очікується, що до 2022 року аудиторія месенджера по всьому світу становитиме 1 млрд. На сьогодні активи месенджера оцінюються в 1-1,2 млрд дол. Хоча сам Дуров говорить про суми як мінімум в 3 рази вище.

До незаперечних плюсів варто віднести Telegram величезна кількість безкоштовних чат-ботів, непоганий майданчик для заробітку за допомогою ведення різних каналів для користувачів, швидкість, невимогливість до якості інтернету, повна відсутність настирливої реклами та можливість зберігати необмежену кількість файлів. Точних даних про розмір аудиторії сервісу в нашій країні немає. Ці цифри за різними джерелами коливаються від 2,5 до 4,5 млн користувачів.

В українському сегменті вже чимало каналів, налічують по кілька сотень тисяч передплатників: "Вітер дме", Lowcost UA, "Подорожуй дешево" і безліч інших. Висока ступінь анонімності викликала справжню моду на створення політичних Telegram каналів, поширюють компромат ("Джокер", "Темний лицар", "Трубу прорвало", тощо).

За офіційними заявами Дурова, Telegram досі залишається збитковим і щомісяця "вимиває" з кишені свого власника 1 млн дол. Втім, за іншими даними, реальні річні витрати на обладнання, підтримку серверів і забезпечення процедури верифікації користувачів значно вище і в середньому становлять не менше 100 млн дол. Творця месенджера, який встиг сколотити стан в 2,7 млрд дол., важко запідозрити у викиданні грошей на вітер. Тому існує думка, що на даному етапі додаток добре спонсорується тими, кому потрібні або його функцій, або інформація, дбайливо зберігається на серверах. На користь цієї версії наводиться в приклад 850 млн дол. інвестицій., які не так давно вдалося залучити Дурову на розвиток власної кріптовалюти Gramm Більшу частину цих грошей (300 млн дол.) надав російський олігарх Роман Абрамович, за чутками вже давно підтримує дружні стосунки з Дуровим. Випуск власної крипти повинен був би вирішити проблему монетизації Telegram, але зі стартом проекту виникли проблеми через те, що світове банківське співтовариство не особливо в захваті від перспективи витоку фінансів в месенджери. Gram довелося застопорити і відкласти як мінімум до весни наступного року. Схожа історія відбувається зараз і з криптовалютой Libra на базі продуктів Facebook Марка Цукерберга.

Месенджери в Україні: проблеми і перспективи

Експерти вважають, що подальші шляхи розвитку месенджерів вже давно намічені і, швидше за все, будуть проходити по азіатській моделі. В якості прикладу найчастіше наводиться японський сервіс з південнокорейськими корінням Line, вже давно переріс зі звичайного застосування в самобутню екосистему з власною рекламною платформою, вбудованим гаманцем, цілої лінійкою тематичних парків, магазинів, готелів, кафе, ігор, сувенірів, тощо, а також місцевими аналогами стрімінгового сервісу Apple Music і таксі Über. Є і більш "європеїзовані" аналоги. Наприклад, Яндекс, який пройшов шлях від звичайного інтернет-пошукача до служби таксі і доставки їжі.

Також не виключено, що зі зростанням інтернет-покриття та швидкості з'єднання в Україні докорінно зміниться роль мобільних операторів, основною статтею доходів яких може стати не стільки передача голосових дзвінків, скільки передача даних. Про що не так давно говорив в одному з інтерв'ю директор з продажу Viber Костянтин Костадинов.

Втім, все це в майбутньому. А поки однією з головних проблем месенджерів залишається захист інформації користувачів. І хоча власники сервісів і численні рейтинги відносять Viber і Telegram до одним з найбезпечніших, не варто забувати, що вся критична інформація знаходиться на стороні розробника і цілком ймовірно може стати мішенню для хакерів і спецслужб. У зв'язку з цим досить згадати скандал з Viber 4 роки тому, коли виявилося, що СБУ знайшла спосіб прослушки сервісу, що не припиняються розгляду з Facebook і випадки з витоком даних з Telegram.

Тому ті, хто веде по-справжньому секретні переговори, найчастіше використовують чати в онлайн-іграх на зразок World of Tanks чи опцію віртуальних чатів на сайтах для дорослих.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!