Головна Статті Бізнес податки Битва за митницю почалася: що стоїть за боротьбою президента з контрабандою
commentss НОВИНИ Всі новини

Битва за митницю почалася: що стоїть за боротьбою президента з контрабандою

Контрабанда в Україні завжди була одним із джерел корупції і об'єктом пильної уваги з боку уряду. У 2005 році в Україні провели широко розрекламовану кампанію «Контрабанда – СТОП», яку відновили в 2008 році, і з тих пір кожен прем'єр і високопоставлений силовик вважав своїм обов'язком «оголосити» війну контрабанді і відзвітувати про успіхи у цій справі.

25 липня 2019, 16:31 comments8951
Поділіться публікацією:








Битва за митницю почалася: що стоїть за боротьбою президента з контрабандою

Контрабанда на митниці: президент проти митниці

6 липня у ході своєї робочої поїздки на Західну Україну президент Володимир Зеленський особливу увагу приділив роботі митних органів – саме на Закарпатській митниці президент провів свою першу зустріч у цій області.

Результати зустрічі виявилися неприємними для керівників регіональних митниць – Волинської, Закарпатської, Чернівецької і Львівської. Після критики їх роботи президент закликав усіх чотирьох керівників написати заяви про відставку, а також поцікавився, чи може голова Державної фіскальної служби Олександр Власов звільнити їх вже з понеділка. Рішення не змусило себе довго чекати і вже 9-10 липня на посаді в. о. керівників Волинської та Закарпатської митниці були призначені Андрій Войцещук і Василь Потяг відповідно.

Цього ж дня був призначений голова Державної митної служби. Ним став екс-заступник міністра економічного розвитку і торгівлі України Максим Нефьодов.

Про те, який спадок йому дістаіся, Нефедов повідав вже 6 липня на своїй сторінці в Facebook, розмістивши фотографії нереалізованого проекту з поліпшення роботи митниці.

"На першій фотці – недобудований пункт переходу. Європейці дали кошти, гроші наполовину вкрали, наполовину втратили. На другій – куплений в минулому році і досі незапущений сканер. На третій – так виглядає виїзд зі сканера. Власне, в'їзд теж такий же. Митниця завбачливо розташувала сканер не на дорозі, щоб раптом туди ніхто не заїхав. Треба зривати пагорб і будувати дорогу. Кажуть, цей пункт пропуску далеко не найгірший...", – написав новий глава Митної служби.


Тим часом президент України Володимир Зеленський 8 липня на саміті Україна-ЄС пообіцяв підписати укази по боротьбі з рейдерством і контрабандою в Україні. Війну контрабанді глава держави оголосив вже наступного дня, підписавши Указ "Про заходи щодо протидії контрабанді та корупції при митному оформленні товарів".

У документі глава держави доручив Кабміну, РНБО і силовим органам активізувати боротьбу з порушеннями і одночасно полегшити проходження митниці для бізнесу шляхом більш широкого впровадження електронного документообігу.

Підготовка до боротьби з контрабандою на митниці

Жорстка реакція глави держави на стан справ з контрабандою аж ніяк не для всіх виявилася несподіванкою. Так, журналіст телеканалу "1+1" Євген Плинський на своїй сторінці в Facebook 4 червня анонсував "великий шухер" який наведе президент на митниці в Західній Україні з кадровими "чистками".

Втім, пильну увагу президента, і не тільки його, до проблеми контрабанди виявилося залучено ще в травні-червні і виявилося пов'язано з діяльністю Служби безпеки України, яка, за словами президента, не справляється з контрабандою. Принаймні, так пояснив звільнення керівників регіональних управлінь СБУ в Одеській, Львівській, Вінницькій, Чернівецькій і Закарпатській областях 11 червня заступник глави Адміністрації президента Руслан Рябошапка.

На зв'язок між СБУ і контрабандистами вказав і Євген Плинский. 20 травня він опублікував фото порожній кордону з Польщею, яку контролює СБУ і просить поки припинити контрабандний трафік до з'ясування ситуації. За дивним "збігом" у той же день глава СБУ Василь Грицак подав у відставку.


Після цього вже не здається збігом доручення глави держави Володимира Зеленського новому в. о. голови СБУ Івану Баканову дати результат в боротьбі з контрабандою. Президент навіть озвучив строк, протягом якого хотів би побачити результат – протягом двох тижнів, однак новий в. о. голови СБУ у цей строк не вклався і відзвітував про результат через місяць.

Не залишилися без уваги й працівники митниці.

Напередодні розгромної наради на Закарпатської митниці, 4 липня, представник одеського ТОВ "Макотрейдинг", компанії, яка надає послуги по митному оформленню вантажів, Вікторія Пикшрене звинуватила одеських митників у корупції і створенні нестерпних умов роботи для "білого бізнесу". Так, за її словами, кожен десятий контейнер з вантажем всіляко затримується під виглядом відбору зразків, необхідності його вивантаження та іншого. Щоб уникнути цього, за словами Пикшрене, митники вимагали хабар у розмірі 200-300 дол. за 1 контейнер, що набагато менше суми збитку від подібних дій.

Також Вікторія Пикшрене назвала імена керівників "двох угруповань", які стоять за проблемами митних брокерів та експедиторів Одеси: Олександр Домніч, в. о. директора Департаменту організації протидії митним правопорушень і міжнародної взаємодії, а також одеський бізнесмен Володимир Передерій.

Власне, це все ще в середині червня вже розповіли в СБУ, відзвітувавши про затримання на отриманні хабара старших змін регіональної митниці та прикордонного наряду на одному з пунктів пропуску в Одеській області. Як повідомили у спецслужбі, затримані "налагодили схему вимагання грошей від громадян за не створення штучних перешкод при митному оформленні та пропуску на територію України товарів народного споживання". Середня "такса" становила озвучені пізніше 300 дол.

Контрабанда на митниці: "більше заносити не треба"

Пильна увагу президента до проблеми контрабанди в його команді пояснюють бажанням навести порядок на митниці та побороти корупцію. Так, заступник керівника Офісу президента Олексій Гончарук на нараді в Ужгороді 6 липня підкреслив, що нічого "наверх більше заносити не треба".

Серйозність цього досить сміливого заяви в президентській команді підтвердили 9 липня. В цей день в. о. глави СБУ Іван Баканов спільно з Генеральним прокурором України Юрієм Луценком, директором ДБР Романом Трубою і заступником Голови директорату міжнародних операцій Митної і податкової служби Великобританії Девідом Гонтлы відзвітував про затримання найбільшої в історії України партії контрабандних сигарет. За словами Баканова, мова йшла про 13 вантажівках з цигарками на суму 70 млн грн., причому в ході розслідування був розкритий вся ланцюжок, включаючи "виробничі цехи" у Київській області, пакувальні підприємства і склади в Одеській області і базу контрабандистів на Закарпаття.


Вибір СБУ такого об'єкта для демонстрації своїх можливостей також не дивує, враховуючи, що той же Олексій Гончарук 6 липня назвав Україну "світовим хабом по постачання нелегальних цигарок через свою територію в країни Європи" з Китаю і ОАЕ. Все це, за словами Гончарука, позначається на ставленні до України з боку європейських колег.

Не залишилося в стороні від боротьби з корупцією на митниці і Міністерство внутрішніх справ України, в якому повідомили про вручення підозри колишньому начальнику Закарпатської митниці Державної фіскальної служби України. Чиновника, нині є заступником начальника митниці ГФС в Херсонській області, АРК і р. Севастополі, підозрюють у розкраданні 12,7 млн грн. під час реконструкції митного поста "Ужгород", роботи на якому так і не були розпочаті.

Втім, крім заклопотаності реакцією Заходу українська влада явно стурбована і власним інтересом – поліпшенням зборів митних платежів, з чим митниця явно не справляється.

Так, за даними Державної казначейської служби України, план доходів до бюджету від митних надходжень у січні-червні 2019 року виявився провальним – замість 170,2 млрд грн. до державної скарбниці надійшло лише 151,862 млрд грн., або 89,2% від плану. Причому в порівнянні з січнем-червнем 2018 року фактичні доходи від митниці виявилися всього на 1,8 млрд грн. більше.

Контрабанда на митниці: прибрати чужих, щоб поставити своїх

Втім, далеко не всі вірять у виключно державний інтерес президентської команди до проблем митниці. Ряд ЗМІ та журналістів з посиланнями на свої джерела заявили про простому перерозподілі фінансових потоків на митниці. Цьому твердженню багато в чому сприяли нові кадрові призначення на Волинської та Закарпатської митницях.

Так, як пише журналіст Євген Плинский, новий голова Волинської митниці Андрій Войцещук нібито займався в ГФС схему завищення розмитнення авто на "евробляхах", коли куплений за 2 тис. євро автомобіль оформляли як за 8 тис. євро, що вело і до збільшення митних платежів, і стало предметом розслідування ДБР.

Ще більш одіозним є новий начальник Закарпатської митниці Василь Поїзд. Ще на посади у Міністерстві доходів і зборів в 2012-2013 роках він засвітився в скандали навколо вітчизняного ІТ-бізнесу, зокрема, найбільшого інтернет-магазину Rozetka і сервісу електронних грошей WebMoney. Однак це не завадило йому, незважаючи на скандал, в 2017 році очолити Департамент з організації протидії митним правопорушенням в ГФС.

Як стверджує Євген Плинский, Василь Потяг ставленик колишнього глави ГФС Мирослава Продана, якого в 2018 році звинуватили в незаконному збагаченні на 90 млн грн. і нібито саме схеми Василя Поїзда спровокували Продана піти в відставку. Втім, після скасування статті справу стосовно екс-глави ГФС було закрита і, за словами журналіста, саме він лобіював призначення нового голови Закарпатської митниці.

"А можна попросити Зеленського зупинити вакханалію Власова за призначенням в.о. керівників західних митниць і повернути тих, хто був? Зняті хлопці, порівняно з новопризначеними, – просто ангели", – резюмує журналіст.


Контрабанда на митниці: ціна питання

Боротьба "з" або "за" контрабанду, до якої долучився голова держави, цілком пояснюється тими сумами, які обертаються у цій сфері. За найскромнішими підрахунками, в залежності від методики підрахунку, мова може йти про десятки мільярдів гривень.

Так, якщо згадати майже 19 млрд грн., які не надійшли до державної скарбниці за перше півріччя за підрахунками Держказначейства, річний збиток якщо не сиутация зміниться можна оцінити в 38 млрд грн.

Згідно іншою методикою підрахунку збитків від контрабанди, необхідно порівнювати митну статистику імпорту України та держав, з якими торгує наша країна.

За даними вітчизняного економіста Олексія Куща, розбіжності у статистиці у далекому 2011 році, прийнятому ним як "модельному", давали сукупно 14 млрд дол. з сукупного імпорту в 71 млрд дол. У 2017 році ця різниця, за його словами, могла скласти близько 12 млрд дол. Також до цього варто додати генерування близько 250 млрд грн. податку на додану вартість та порядку 120 млрд грн. відшкодування ПДВ, що в сукупності і робить контроль над митницею таким привабливим.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: Комментарии
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!