Головна Статті Бізнес Будівництво Програма дорожнього будівництва під загрозою: як Геннадій Частяков підриває дружбу Києва і Мінська
commentss НОВИНИ Всі новини

Програма дорожнього будівництва під загрозою: як Геннадій Частяков підриває дружбу Києва і Мінська

Незважаючи на тісні дружні офіційні відносини України та Білорусі, на рівні економічних зв'язків справи йдуть не так гладко. Особливо коли у міжурядові контакти втручаються сумнівні посередники. Один з таких – Геннадій Частяков, дії якого можуть втягнути білоруський держконцерн в схему по зриву програми дорожнього будівництва в Україні

28 лютого 2020, 18:55 comments48259
Поділіться публікацією:








Програма дорожнього будівництва під загрозою: як Геннадій Частяков підриває дружбу Києва і Мінська

Жителі міста Чуднова та навколишніх сіл у Житомирській області, а також всі користувачі автодороги Н-03, які їдуть з Житомира та Бердичева в Шепетівку і Старокостянтинів можуть так і не отримати в цьому році нову реконструйовану магістраль замість існуючого двосмугового "напряму".

Незадовго до крайнього терміну подачі скарг відразу три учасника тендеру на реконструкцію цієї ділянки дороги Житомир-Чернівці подали в Антимонопольний комітет свої претензії до замовника будівництва. І проект очікуваною вартістю близько 400 млн грн. тепер заморожений на невизначений термін – поки АМКУ не відповість кожному зі скаржників і не прийме рішення. Наприклад, про скасування тендеру.

"Зашкварный" тендер для білорусів

У звичайних умовах ситуацію навряд чи можна було б назвати нестандартною: кожен день десятки учасників торгів подають скарги на тендерну документацію або результати публічних закупівель. Якби не одне суттєве "але": учасники торгів UA-2020-01-31-001529-c подали всі три скарги практично одночасно: у 20:56 20:57 в останній день подачі скарг. Цілком імовірно, що мова йде про змову.

Однак і це не головне. Цікаво, хто саме подавав скарги. Це ТОВ "Дорожнє будівництво "Альтком" (ЄДРПОУ 32794511), ТОВ "Будівельно-монтажна фірма "Еталон-Буд" (ЄДРПОУ 41925143) і білоруське ВАТ "ДСТ № 4 р. Брест". З першими двома компаніями все більш-менш ясно. "Альтком" — великий гравець на ринку, а єдиний досвід "Еталона" — це підряд у "Альткома" на одному з проектів. Тому очевидно, що вони "грають в одні ворота". У поданих компаніями скаргах ідентичні цілі абзаци з однаковими помилками і розташуванням ком, є підозри, що їх готувала одна і та сама людина або група осіб.

Набагато цікавіша третя компанія, яка вирішила зіграти за одне з першими двома. ВАТ "ДСТ №4 р. Брест" — це структурний підрозділ державного "Белавтодора", тобто по суті урядова структура. Дуже сумнівно, що подача скарг для зриву тендеру – це саме та причина, по якій вони прийшли брати участь у закупівлях на території іноземної держави. Та ще й у змові з місцевими учасниками. Однак дивакуватості білорусів є пояснення.

Справа в тому, що інтереси "Белавтодора" в Україні представляє не сама компанія, а сумнівний посередник – ТОВ "Спільне українсько-білоруське підприємство "Белавтодор-Україна". І якщо з боку Білорусі у ньому беруть участь такі ж державні трести, як "ДСТ №4" (ця фірма також співзасновник СП), то з боку України – ТОВ "Фінансова компанія "Фінанс Капітал" Геннадія Частякова. Директором компанії працює Юрій Настенко, який раніше очолював Службу автомобільних доріг Черкаської області. 

Скандальна закупівля для Міноборони

Про Частякова відомо, що він народився в 1984 році в місті Біілецьке Добропільського району Донецької області. Проте з якоїсь причини у 2012 році балотувався в народні депутати вже на Волині, де закочував гучні концерти і завалював мажоритарний округ подарунками та агітаційної макулатурою. Місцеві, втім, за свого Частякова не прийняли і не підтримали його кандидатуру.

picture

Відомим на всю країну, хоч і в обмежених експертних колах, Частяков став після скандальної закупівлі пального для Міноборони в 2014 році. У розпал війни з Росією ЗМІ написали про те, що паливо для реактивних двигунів для потреб оборонного відомства постачають бізнес-партнери сім'ї начальника Генштабу Збройних сил Михайла Куцина.


Тендер на 83 млн грн. тоді виграло ТОВ "Авто Сіті Сервіс" Геннадія Частякова. Його дружина разом з дочками Куцина володіли львівським ПП "Львів сапфір". Цікаво, що це ПП зареєстроване на території санаторію, який Куцин раніше вивів з держвласності. До цього компанія Частякова тендерів на постачання палива жодного разу не вигравала. Природно, контракт був зірваний, фірма отримала штраф 6,43 млн грн. Тим не менш, надалі компанія постачала ще паливо для армії, поки Куцин не був звільнений з Генштабу.

Цей скандал не зупинив Частякова від роботи з військовими структурами і вже через короткий час в одну із своїх компаній (ТОВ "ВЕК Плутос", ЄДРПОУ 36086323) він заводить екс-чиновника Міноборони – Авагіма Галстяна. Останній був заступником керівника Головного квартирно-експлуатаційного управління ЗСУ – тобто сидів на престижній посаді. Він був фігурантом розслідування програми "Наші гроші" про готелі, яку сини трьох колишніх директорів державного військового заводу "Артем" побудували на території заводу замість спортивного комплексу для заводчан та їх дітей. Крім того, Галстян відповідав за закупівлі за завищеними цінами взагалі не палаючого вугілля для військових містечок.


Після того, як Частякова поступово витіснили з оборонних замовлень, він почав намагатися постачати паливо для інших великих гравців, заодно відчуваючи тактику масових оскаржень рішень замовника в Антимонопольному комітеті. В профільних ЗМІ зафіксована одна з таких спроб, яку здійснила компанія Частякова "Європейський енергетичний альянс" на торгах "Укрзалізниці".

Кримінальну справу для білоруських компаній

З "Белавтодором" Частяков зав'язав тісні стосунки в 2015 році, коли в Україні почалася мода на різних експатів – як в політиці, так і в економічних відносинах. Він швидко прорахував, що якщо залучити в дорожні тендери білорусів, відомих якістю доріг у себе на батьківщині, можна спробувати легко здобувати державні контракти, навіть завищуючи ціни на кілька порядків.

Під цей розрахунок він і створював СП з "Белавтодором" і різними шляхами заводив його або інших білоруських держпідрядників в тендери. Однак рано чи пізно схема повинна була "вистрілити". І ось у липні 2019 року слідче управління ГУ НП в Житомирській області відкрило кримінальне провадження №12019060000000250 у справі про розкрадання державних коштів в особливо великих розмірах внаслідок зловживання службовим становищем (до 12 років в'язниці).

Було встановлено, що чиновники Служби автодоріг Житомира в змові з низкою компаній, серед яких вже відоме нам ВАТ "ДСТ №4 р. Брест" і "Белавтодор-Україна", завищили ціну закупівлі товарів для ремонту автодороги Житомир-Могильов-Подільський, в результаті чого привласнили близько 19 млн грн. грошей платників податків України. Завищення ціни відбувалося за нехитрою схемою: асфальт нібито перепродавався через кілька посередників, які насправді є афілійованими особами. Таким чином, частина маржі "чесно" осіла на компаніях-метеликах Частякова.

Наприклад, однією з ланок ланцюга, крім "Белавтодора-Україна" і "ДСТ №4" було ТОВ "ТД Атлантік" (ЄДРПОУ 39980472). Коли дружина Частякова Тетяна Анатоліївна в 2019 році подавала свою декларацію заст. командира роти патрульної поліції Києва, вказала "Атлантік" в якості місця отримання зарплати своїм чоловіком Геннадієм Частяковым. До речі, сімейство завдяки заробіткам Частякова на тендерах з білорусами очевидно не бідує: тепер уже начальник роти патрульної поліції Тетяна восени 2019 року внесла в декларацію новенький BMW X4 за 2,3 млн грн.

Крім Нацполіції, до речі, справою про накручування цін на роботи білорусів зацікавилися і в Службі безпеки України. Адже мова йде не просто про крадіжку грошей платників податків, а про причетність до нього урядових структур іноземної держави. Навряд чи на таке розраховував "Белавтодор", коли заходив в Україну на запрошення Петра Порошенка.

Наслідки для відносин України і Білорусі

Такий розвиток подій – кримінальні справи, під які підводить своїх білоруських партнерів Геннадій Частяков, а також їх участь у дріб'язкових схемах з блокування дорожнього будівництва в Україні через скарги очевидно не пройде непоміченим в Адміністрації Президента Республіки Білорусь. Справа в тому, що експансію дорожніх будівельників на зовнішні ринки в Мінську курирує особисто керуючий справами Президента РБ генерал-полковник Віктор Шейман. Навряд чи він буде радий, що поруч з назвою одного з великих білоруських державних брендів в українських ЗМІ зяятиме номер кримінального провадження. В Україні вже були прецеденти, коли народні депутати піднімали питання про недопущення білоруських дорожників до вітчизняних тендерів через політичної позиції Олександра Лукашенка з Криму.

picture

Тепер у прихильників охолодження і економічних зв'язків із північним сусідом буде ще більше аргументів, оскільки, як виявилося, зв'язавшись з Частяковым, державні фірми Білорусі ще і беруть участь у не самому приємному бізнесі на території нашої країни.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!