Проблеми онлайн-шопінгу в світі і Україні

Онлайн-шопінг у всьому світі стає все популярнішим. Не обійшли тенденції і Україну, щоправда, все не так уже й гладко

Очікується, що до кінця поточного року світовий ринок електронної комерції досягне об'єму в 4 трильйони доларів. Тобто суми, яка у 2 рази перевищує капіталізацію Apple і Microsoft. При цьому торгівля Інтернеті здатна не тільки назавжди змінити звички покупців, але і може серйозно вплинути на ландшафт мегаполісів і їх ритм життя.

Онлайн-шопінг в мегаполісах

Міста-мільйонники вже відчули поступ прогресу. Як краплі води, які частим падінням точать граніт, щоденний потік куплених в онлайн-магазинах товарів трансформує інфраструктуру та благоустрій мегаполісів. Причому не зовсім в кращу сторону.

Так, за даними видання NewYorkTimes, у восьмимільйонному Нью-Йорку за день доставляється понад 1,5 млн посилок. Кожне п'яте з шести домогосподарств "Великого яблука" щодня отримує щось з інтернет-магазину. За 10 років апетити онлайн-покупців зросли в три рази і тепер вони виписують значно більше посилок, ніж приватні підприємства.

Розмір відправлень у даному випадку не має значення – усі вони проходять однакові етапи складання і транспортування. В першу чергу, такий значний обсяг впливає на трафік. Поштові вантажівки нерідко блокують рух громадського транспорту і систематично порушують ПДР (чотири флагманських служби доставки США – FedEx, FreshDirect, Peapod і UPS тільки за минулий рік "назбирали" по Нью-Йорку штрафів на 27 млн дол.), а швидкість транспортного потоку в найбільш жвавих районах Манхеттена рідко перевищує крейсерську швидкість бігуна – 11 км/год, що майже на чверть повільніше, ніж 10 років тому. Зростає кількість вантажних автомобілів ( 9,4% за 5 років), і, відповідно, викидів вуглекислого газу, обсяг яких за останні три десятиліття збільшився на 27%. Тим часом поштові сервіси підкреслюють свою важливу роль в житті міста і заявляють, що роблять все можливе для спрощення логістики.

Жорстка конкуренція змушує компанії скорочувати терміни доставки товарів клієнтам від одного дня до декількох годин, що тягне за собою необхідність будувати складські приміщення у безпосередній близькості від "цільової аудиторії". Про купівлю землі в центрі мова звісно не йде. Місця для будівництва багаторівневих складів підшукуються в спальних районах, зразок вже "облагородженої" таким чином ділянки Південного Бронкса, де через напружений трафік (близько 15 тисяч вантажівок щодня) один з самих високих показників захворюваності на астму у США. Власники складських приміщень обіцяють поступово переходити на електромобілі, але станеться це не раніше, ніж через 2-3 роки.

З потоком посилок у місті не справляється і житлова інфраструктура. Багатоквартирні будинки явно не розраховувалися на прийом величезної кількості посилок, які просто ніде зберігати. Коробки складуються прямо на тротуарах або спеціальних стелажах на вулицях, а деякі комплекси орендують додаткові приміщення для розміщення поштової кореспонденції. В середньому через будинок на 800 квартир кожен день проходить близько 120 відправлень.

Влада Нью-Йорка наявність серйозної проблеми не заперечує. Там кажуть, що "точка неповернення вже пройдена і вся система міської інфраструктури потребує переосмислення. Вже зараз місто намагається перенаправити більшість вантажів на водні і залізничні лінії. Також цього літа була запущена пілотна програма по скороченню паркувальних місць для перетворення вільного місця у тимчасові зони розвантаження. Ще один вихід – перенесення більшої частини вантажних перевезень на нічний час і вихідні дні, коли трафік не такий напружений.

Труднощі, пов'язані з глобальним зростанням електронної комерції, стосуються не тільки жителів "Великого яблука", але і будь-якого мегаполісу в обох півкулях земної кулі. При цьому способи боротьби з викликом нового тисячоліття приблизно однакові. Так, наприклад, у Парижі, Гамбурзі та Лондоні посилки доставляються вантажівками на невеликі склади в межах міст у темний час доби, звідки вже вдень їх розвозять на електричних трициклах або автофургонах.

Електронна комерція в Україні

Незважаючи на помітні темпи зростання електронної комерції в Україні, переживати з приводу майбутніх колапсів інфраструктури через нескінченний поток посилок у нашій країні ще зарано. У звіті про розвиток інтернет-рітейлу у світі Всесвітнього об'єднання асоціацій електронної комерції Ecommerce Foundation за 2019 рік місця для України, на жаль, не знайшлося. Частка вітчизняної е-комерції, що не перевищує 4-6% у загальному обсязі роздрібного ринку, занадто мала на тлі таких гравців як Великобританія і США з їх 25% і 19% відповідно. І все ж багато чого говорить про те, що світові тенденції не обійдуть Україну.

Зростання кількості активних користувачів Інтернету, який тільки в 2015 році збільшився на третину, залучив до торгівлі в Мережі продавців одягу, продуктів харчування та інших товарів. Підприємці швидко зметикували, утримання інтернет-магазину не вимагає дорогої оренди приміщень, утримання штату продавців та інших особливостей торгівлі в "офлайні".

На сьогоднішній день товарообіг на ринку електронної комерції в Україні становить близько 65 млрд грн. Плюс 2,6 млрд грн. – заробіток поштових операторів на доставку придбаних товарів та ще майже мільярд гривень заробляють посередники при оплаті онлайн. У трійку найбільш популярних в нашій країні зарубіжних інтернет-магазинів входять такі всесвітньо визнані гіганти як Amazon, AliExpress і eBay. Втім, є й не менш затребувані вітчизняні майданчики, які пропонують клієнтам дешевший порівняно із "забугорними" конкурентами доставку. Так, безперечним лідером на ринку онлайн-рітейлу вже довгий час залишається магазин електроніки Rozetka з 310 мільйонами відвідувань за перше півріччя поточного року (п'ятьма роками раніше рекордом було 100 млн переглядів за рік). На другому місці – електроніка від Allo з 52 млн переглядів користувачів, а на третьому – косметика і парфумерія від MakeUp, яка зібрала на сайті 41 млн відвідувачів.

За даними філії дочірнього дослідницької компанії GfK в Україні, кількість постійних інтернет-користувачів у нашій країні становить близько 20 млн осіб. З яких 36% – постійні покупці онлайн-магазинів. Найчастіше українці в Мережі купують побутову техніку і електроніку. Трохи рідше – одяг. Далі йдуть косметика, взуття та аксесуари. У той же час для вітчизняного споживача в першу чергу важлива ціна товару, а вже потім він звертає увагу на наявність позитивного досвіду покупки і репутацію продавця.

Експерти відзначають, що до насичення ринку електронної комерції в Україні ще далеко. Конкуренція слабка, а темпи зростання досить високі. Після падіння обсягів торгівлі в 2015 році до 1,2 млрд дол., за минулий з тих пір час галузь "відбила" докризові показники і досягла 3 млрд дол. у нинішньому році. І приводів для цих темпів спаду поки явно не передбачається.

Втім, проблеми світового онлайн-шопінгу далекі від українських реалій. На шляху розвитку е-комерції в нашій країні стоїть низька платоспроможність населення, незручний інтерфейс додатків, недостатньо розвинена система безготівкових платежів, високі комісії за проведення онлайн-операцій і недосконалий закон "Про електронну комерцію".