Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Очікується, що до кінця поточного року світовий ринок
електронної комерції досягне об'єму в 4 трильйони доларів. Тобто суми, яка у 2 рази перевищує капіталізацію Apple і Microsoft. При цьому торгівля
Інтернеті здатна не тільки назавжди змінити звички покупців, але і може
серйозно вплинути на ландшафт мегаполісів і їх ритм життя.
Міста-мільйонники вже відчули поступ прогресу. Як
краплі води, які частим падінням точать граніт, щоденний потік куплених в
онлайн-магазинах товарів трансформує інфраструктуру та благоустрій
мегаполісів. Причому не зовсім в кращу сторону.
Так, за даними видання NewYorkTimes, у восьмимільйонному Нью-Йорку за день доставляється понад 1,5 млн посилок. Кожне п'яте з шести
домогосподарств "Великого яблука" щодня отримує щось з
інтернет-магазину. За 10 років апетити онлайн-покупців зросли в три рази і
тепер вони виписують значно більше посилок, ніж приватні підприємства.
Розмір відправлень у даному випадку не має значення – усі вони проходять однакові етапи складання і транспортування. В першу чергу, такий
значний обсяг впливає на трафік. Поштові вантажівки нерідко блокують
рух громадського транспорту і систематично порушують ПДР (чотири
флагманських служби доставки США – FedEx, FreshDirect, Peapod і UPS тільки за
минулий рік "назбирали" по Нью-Йорку штрафів на 27 млн дол.), а швидкість
транспортного потоку в найбільш жвавих районах Манхеттена рідко перевищує
крейсерську швидкість бігуна – 11 км/год, що майже на чверть повільніше, ніж 10
років тому. Зростає кількість вантажних автомобілів ( 9,4% за 5 років), і, відповідно,
викидів вуглекислого газу, обсяг яких за останні три десятиліття
збільшився на 27%. Тим часом поштові сервіси підкреслюють свою важливу роль
в житті міста і заявляють, що роблять все можливе для спрощення логістики.
Жорстка конкуренція змушує компанії скорочувати терміни
доставки товарів клієнтам від одного дня до декількох годин, що тягне за собою
необхідність будувати складські приміщення у безпосередній близькості від "цільової
аудиторії". Про купівлю землі в центрі мова звісно не йде. Місця для
будівництва багаторівневих складів підшукуються в спальних районах,
зразок вже "облагородженої" таким чином ділянки Південного Бронкса, де через напружений трафік (близько 15 тисяч вантажівок щодня) один з самих
високих показників захворюваності на астму у США. Власники складських
приміщень обіцяють поступово переходити на електромобілі, але станеться це не
раніше, ніж через 2-3 роки.
З потоком посилок у місті не справляється і житлова
інфраструктура. Багатоквартирні будинки явно не розраховувалися на прийом величезної
кількості посилок, які просто ніде зберігати. Коробки складуються прямо
на тротуарах або спеціальних стелажах на вулицях, а деякі комплекси
орендують додаткові приміщення для розміщення поштової кореспонденції. В
середньому через будинок на 800 квартир кожен день проходить близько 120 відправлень.
Влада Нью-Йорка наявність серйозної проблеми не заперечує. Там кажуть, що "точка неповернення вже пройдена і вся система міської інфраструктури потребує переосмислення. Вже зараз місто намагається
перенаправити більшість вантажів на водні і залізничні лінії. Також цього літа була запущена пілотна програма по скороченню паркувальних місць для
перетворення вільного місця у тимчасові зони розвантаження. Ще один вихід –
перенесення більшої частини вантажних перевезень на нічний час і вихідні дні,
коли трафік не такий напружений.
Труднощі, пов'язані з глобальним зростанням електронної
комерції, стосуються не тільки жителів "Великого яблука", але і будь-якого мегаполісу
в обох півкулях земної кулі. При цьому способи боротьби з викликом нового
тисячоліття приблизно однакові. Так, наприклад, у Парижі, Гамбурзі та Лондоні
посилки доставляються вантажівками на невеликі склади в межах міст у темний
час доби, звідки вже вдень їх розвозять на електричних трициклах або
автофургонах.
Незважаючи на помітні темпи зростання електронної комерції в
Україні, переживати з приводу майбутніх колапсів інфраструктури через нескінченний поток посилок у нашій країні ще зарано. У звіті про розвиток
інтернет-рітейлу у світі Всесвітнього об'єднання асоціацій електронної комерції
Ecommerce Foundation за 2019 рік місця для України, на жаль, не знайшлося. Частка
вітчизняної е-комерції, що не перевищує 4-6% у загальному обсязі роздрібного ринку,
занадто мала на тлі таких гравців як Великобританія і США з їх 25% і 19%
відповідно. І все ж багато чого говорить про те, що світові тенденції не обійдуть
Україну.
Зростання кількості активних користувачів Інтернету, який
тільки в 2015 році збільшився на третину, залучив до торгівлі в Мережі продавців
одягу, продуктів харчування та інших товарів. Підприємці швидко зметикували,
утримання інтернет-магазину не вимагає дорогої оренди приміщень,
утримання штату продавців та інших особливостей торгівлі в "офлайні".
На сьогоднішній день товарообіг на ринку електронної
комерції в Україні становить близько 65 млрд грн. Плюс 2,6 млрд грн. – заробіток
поштових операторів на доставку придбаних товарів та ще майже мільярд гривень
заробляють посередники при оплаті онлайн. У трійку найбільш популярних в нашій
країні зарубіжних інтернет-магазинів входять такі всесвітньо визнані гіганти
як Amazon, AliExpress і eBay. Втім, є й не менш затребувані
вітчизняні майданчики, які пропонують клієнтам дешевший порівняно із "забугорними"
конкурентами доставку. Так, безперечним лідером на ринку онлайн-рітейлу вже
довгий час залишається магазин електроніки Rozetka з 310 мільйонами відвідувань за
перше півріччя поточного року (п'ятьма роками раніше рекордом було 100 млн переглядів за рік). На другому місці – електроніка від Allo з 52 млн переглядів
користувачів, а на третьому – косметика і парфумерія від MakeUp, яка зібрала на
сайті 41 млн відвідувачів.
За даними філії дочірнього дослідницької компанії
GfK в Україні, кількість постійних інтернет-користувачів у нашій країні
становить близько 20 млн осіб. З яких 36% – постійні покупці
онлайн-магазинів. Найчастіше українці в Мережі купують побутову техніку і
електроніку. Трохи рідше – одяг. Далі йдуть косметика, взуття та аксесуари. У той же час для вітчизняного споживача в першу чергу важлива ціна товару, а вже
потім він звертає увагу на наявність позитивного досвіду покупки і репутацію
продавця.
Експерти відзначають, що до насичення ринку електронної
комерції в Україні ще далеко. Конкуренція слабка, а темпи зростання досить
високі. Після падіння обсягів торгівлі в 2015 році до 1,2 млрд дол., за
минулий з тих пір час галузь "відбила" докризові показники і досягла 3
млрд дол. у нинішньому році. І приводів для цих темпів спаду поки явно не
передбачається.
Втім, проблеми світового онлайн-шопінгу далекі від
українських реалій. На шляху розвитку е-комерції в нашій країні стоїть низька
платоспроможність населення, незручний інтерфейс додатків, недостатньо
розвинена система безготівкових платежів, високі комісії за проведення
онлайн-операцій і недосконалий закон "Про електронну комерцію".
Новини партнерів
Новини