"Нова митниця" в Україні: "нові" обличчя та старі проблеми

Що змінилося за перший місяць роботи «Нової митниці» розбиралися «Коментарі»

Експерти та чиновники в один голос заявляють, що за контрабанди бюджет України щороку недоотримує близько 5 млрд дол. В водночас, багато хто розуміють, що такі масштабні ухилення від сплати митних зборів не могли функціонувати без допомоги співробітників самої державної митниці. Правда, в певний момент влада прийшла до рішення, що систему пора ламати і було прийнято рішення про створення "Нової митниці".

"Нова митниця" від "старої" влади

Багато українців можуть помилково пов'язувати реформу на митниці з приходом нової влади. Насправді ще в грудні 2018 року уряд Володимира Гройсмана затвердив план реформування Державної фіскальної служби. Настільки нелюбимий багатьма "монстр" в 2019 році планувалося розділити на два незалежних органи – податкову і митницю.

Хоча цей поділ був однією з умов меморандуму з МВФ, нічого нового в цьому не було: до 2012 року обидві структури існували окремо, поки не були об'єднані в рамках єдиного Міністерства з податків і зборів на чолі з Олександром Клименко. Зі зміною влади в 2014 році податкову і митницю залишили в рамках єдиної Державної фіскальної служби.

Реформа, розпочата за Петра Порошенка, отримала схвалення і при новому президентові, правда в різний час. "Нова" податкова офіційно розпочала свою роботу ще у серпні 2019 року, а ось митна служба офіційно запрацювала як окремий орган державної влади з 8 грудня після низки тривалих судових розглядів.

Головою нової митниці 5 липня став перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов, який переміг у конкурсі на посаду голови Державної митної служби.

"Нова митниця" в Україні: без корупції і "старих" облич

Новий керівник митниці однією за основну мету взяв собі наведення порядку в новому органі, боротьбу з корупцією та повернення близько 5 млрд дол., які щороку недоотримує державний бюджет.

Боротьбу з корупцією Максим Нефьодов почав з традиційного для України кроку – "кадрової чистки". Так, вже в перший день роботи органу, 8 грудня, він заявив, що на роботу в оновлену митницю не допущені більше 500 найбільш "сумнівних" керівників старого органу, а в цілому новий штат поповнили понад 50% співробітників "старої" митниці.

Іншим напрямком роботи стала побудова "електронної митниці", покликана зробити процес максимально декларування прозорим, простим і зручним. Правда, як зізнався сам Максим Нефьодов, реальне впровадження цієї новинки в життя станеться не раніше ніж через рік – потрібен час для розробки і впровадження системи.

Втім, окремі елементи "електронізації" митниці все ж були впроваджені в життя:

- почав роботу онлайн-сервіс розрахунку вартості при розмитненні автомобілів на єврономерах;
- СБУ через онлайн-форму провело перше доручення митниці на перевірку вантажу на Одеської митниці;
- прем'єр-міністр Олексій Гончарук встиг похвалитися, що "за його дорученням" на митницях нарешті запрацювали куплені раніше, але не працювали 7 скануючих систем для вантажних автомобілів, що дозволяють перевіряти вантаж без фізичного огляду, тобто в рази швидше. За словами прем'єра, час перевірки скоротився з 3 годин до 10 хвилин.

схеми за ухилення від митних зборів, шляхом заниження вартості вантажів. Збиток держави склав більше 2 млн грн.

"Нова митниця" в Україні зі старими особами

Втім, і без "списку 213 митників" Львівської області, в новій Державній Митній службі вистачає "старих" осіб. Так, журналісти проекту "Слідство. Інфо" знайшли в "новій" митниці чимало "старих" скомпрометували себе осіб:

- тимчасовий керівник Азовської митниці Володимир Денисов, до 2014 року був заступником начальника Донецької митниці і люстрований зі зміною влади, в 2019 році відновився через суд, отримав 400 тис. грн. компенсації і нову посаду;
- тимчасовий голова Київської митниці Антон Борисенко, раніше начальник поста "Харків-центральний", заробив з дружиною в 2018 році 350 тис. грн., а батьки і брат мають у власності житло і дорогі автомобілі;
- в. о. голови Поліської митниці, екс-голова Запорізької митниці Олексій Мужев, чия теща за 3 роки придбала дві квартири і авто вартістю в мільйон гривень, яким користується зять.


Аналогічна ситуація і з главами Чорноморської, енергетичної та Одеської митниць - всі вони не один рік працювали на керівних постах в "старій" митниці і за цей час члени їх сімей встигли обзавестися елітними авто, квартирами в Києві і Одесі і навіть бізнес-об'єктами, вартістю в десятки мільйонів гривень. Так, вже згаданий голова колишньої Одеської, а нині Чорноморської митниці Євгеній Кодіс в 2015 році придбав у Одесі квартиру в 160 квадратних метрів поруч із пляжем "Аркадія". Тепер, як пишуть журналісти "Слідство. Інфо" ,житло коштує близько 7 млн грн.

Використання "старих гріхів" (підтасовуванні результатів роботи відомства) звинуватили вже самого главу нової митниці Максима Нефедова.

Останній 10 січня на своїй сторінці в Facebook відзвітував про надходження митниці за 2019 рік, склали 14,6 млрд дол., а більше – 18,1 млрд було тільки в 2008 році. Втім, у коментарях засумнівалися в достовірності заявленого результату, адже збори митниця збирає в гривні, а не в доларах, а з урахуванням ревальвації національної валюти на 20% показники стягнення в доларах автоматично виросли при перерахунку на ці ж 20%, а реальний приріст склав усього 7%.

При цьому, за даними Державної казначейської служби, невиконання планових надходжень від органів Фіскальної служби за 11 місяців склало 43 млрд грн. В тому числі митні надходження становили 289,53 млрд грн., що на 35,74 млрд грн. або на 11% менше запланованих.

За оперативними даними Держказначейства, за 15 днів січня 2020 року нова митниця зібрала всього 6,092 млрд грн. або 23,4% від місячного плану в 26,037 млрд грн.