Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Експерти та чиновники в один голос заявляють, що за контрабанди бюджет України щороку недоотримує близько 5 млрд дол. В водночас, багато хто розуміють, що такі масштабні ухилення від сплати митних зборів не могли функціонувати без допомоги співробітників самої державної митниці. Правда, в певний момент влада прийшла до рішення, що систему пора ламати і було прийнято рішення про створення "Нової митниці".
Багато українців можуть помилково пов'язувати
реформу на митниці з приходом нової влади. Насправді ще в грудні 2018
року уряд Володимира Гройсмана затвердив план реформування Державної
фіскальної служби. Настільки нелюбимий багатьма "монстр" в 2019 році планувалося
розділити на два незалежних органи – податкову і митницю.
Хоча цей поділ був однією з умов
меморандуму з МВФ, нічого нового в цьому не було: до 2012 року обидві структури існували
окремо, поки не були об'єднані в рамках єдиного Міністерства з податків і
зборів на чолі з Олександром Клименко. Зі зміною влади в 2014 році податкову
і митницю залишили в рамках єдиної Державної фіскальної служби.
Реформа, розпочата за Петра Порошенка, отримала
схвалення і при новому президентові, правда в різний час. "Нова" податкова
офіційно розпочала свою роботу ще у серпні 2019 року, а ось митна служба
офіційно запрацювала як окремий орган державної влади з 8 грудня
після низки тривалих судових розглядів.
Головою нової митниці 5 липня став перший
заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим
Нефьодов, який переміг у конкурсі на посаду голови Державної
митної служби.
Новий керівник митниці однією за основну мету взяв собі наведення порядку в новому органі,
боротьбу з корупцією та повернення близько 5 млрд дол., які щороку
недоотримує державний бюджет.
Боротьбу з корупцією Максим Нефьодов почав з традиційного
для України кроку – "кадрової чистки". Так, вже в перший день роботи органу, 8
грудня, він заявив, що на роботу в оновлену митницю не допущені більше 500
найбільш "сумнівних" керівників старого органу, а в цілому новий штат
поповнили понад 50% співробітників "старої" митниці.
Іншим напрямком роботи стала побудова
"електронної митниці", покликана зробити процес максимально декларування
прозорим, простим і зручним. Правда, як зізнався сам Максим Нефьодов,
реальне впровадження цієї новинки в життя станеться не раніше ніж через рік –
потрібен час для розробки і впровадження системи.
Втім, окремі елементи "електронізації"
митниці все ж були впроваджені в життя:
- почав роботу онлайн-сервіс розрахунку вартості
при розмитненні автомобілів на єврономерах;
— СБУ через онлайн-форму провело перше доручення митниці на перевірку вантажу на
Одеської митниці;
— прем'єр-міністр Олексій Гончарук встиг похвалитися, що "за його дорученням"
на митницях нарешті запрацювали куплені раніше, але не працювали 7 скануючих
систем для вантажних автомобілів, що дозволяють перевіряти вантаж без фізичного огляду, тобто в рази швидше. За словами прем'єра, час перевірки
скоротився з 3 годин до 10 хвилин.
Оновлена митниця починала свою роботу у досить сприятливих умовах: в кінці листопада детективами Національного
антикорупційного бюро України був затриманий одесит Вадим Альперін, прозваний
"королем контрабанди". Хоча незабаром затриманий вийшов на свободу під заставу в 70 млн
грн., це стало проявом якоїсь "війни контрабанди" оголошеної напередодні
запуску нової митниці, тим більше сам глава держави запропонував детективам
НАБУ не взяв хабар у Альперіна подарунок, від якого в Бюро також
відмовилися.
Втім, за даними деяких ЗМІ в регіоні
просто відбулася зміна кишень, в які повинні були йти контрабандні
потоки. Так, у листопаді був призначений новий голова Одеської митниці. Ним став
Євген Кодіс, який до цього очолював Дніпропетровську митницю і працював в
митних органах з 1996 року. Тоді ж з'явилася інформація про нібито наявну
зв'язку його з одним з найбільших контрабандистів країни Орестом Фирманюком,
"чиєю" людиною є новий глава митниці і якого в серпні сам голова
нової митниці Нефьодов прямо називав "одним з головних контрабандистів країни".
У січні з'явилася інформація, що
митників зобов'язують направляти окремі вантажі на митне оформлення в
ТОВ "ЛСЛ ОДЕСА" митний термінал "БОНД", поста "Чорноморськ", який
вважається якоюсь "вотчиною" Ореста Фирманюка.
Не дає забути про корупцію в Одеській митниці
і СБУ. Служба безпеки затримала митників-хабарників в Одеському
аеропорту і цілу злочинну групу митників, "допомагали" растомаживать
легкові авто за 50-500 дол. і наживавших на цьому до 15 тис. дол. в місяць
лише на одному митному посту.
Втім, місце Одеської митниці, яка поповнила держскарбницю в 2019 році на 38 млрд грн., у списку головних ньюсмейкерів" за
відомству Максима Нефьодова зайняла Галицька митниця об'єднала митні
структури Львівської, Івано-Франківської та частини Тернопільської областей.
Виступаючи в ефірі "Громадського радіо" 15
січня, глава нової Митної служби Максим Нефьодов поскаржився на погрози і
протидію від криміналітету та "кишенькових псевдоактивистских організацій".
Останні, за словами глави митниці, "не пускають на робочі місця
нових керівників митниць та захищають старих", також активно використовуються
"не до кінця оновлені правоохоронні органи".
"Я можу назвати нещодавній
приклад, коли у нового керівника Львівської митниці провели сім
обшуків. А знаєте, в чому його підозрюють? У тому, що 19 років
тому в його трудову книжку нібито були внесені неправильні відомості.
Тобто це просто методи тиску", — навів конкретний приклад Максим
Нефьодов.
Дійсно, 10 січня у приміщенні Галицької
митниці, а також у 6 друзів та родичів голови митниці Володимира Цабака
пройшли обшуки, які, за його словами, були викликані записом в його трудовій
книжці від 2001 року, що нібито могло бути підробкою документів.
Тоді ж випливли активісти, про яких говорив
Нефьодов. За словами головного митника Володимира Цабака, кампанію за його
дискредитації веде громадська організація "Авто Євро Сила" та її голова Олег
Ярошевич, який заявив ЗМІ про нібито знаходження в ході обшуків 270 тис. дол. і 147
тис. євро, і листування з сумами хабарів. Голова Галицької митниці все це
спростував журналістам.
Як зазначив сам Володимир Цабак активісти "Авто
Євро Сила" регулярно заважали працювати і вривалися в приміщення митниці, поки в
нею не був введений пропускний режим. Пов'язує таку активність керівник
митниці зі списком з 213 працівників Львівської митниці ГФС, яка буде
працювати мінімум до лютого і частина з яких йому "рекомендували"
перевести в штат нової Галицької митниці.
До тієї ж Львівської митниці є
численні запитання у Державного бюро розслідувань, яке в жовтні
проводило обшук на митниці в справі про контрабанду брендового одягу з ЄС під
видом "секондхенда". Реальна вартість кожної партії одягу становила від 400
тис. дол.
Та й ДБР вже в грудні заявив про розкриття на
Львівської митниці схеми
за ухилення від митних зборів, шляхом заниження вартості вантажів. Збиток
держави склав більше 2 млн грн.
Втім, і без "списку 213 митників" Львівської
області, в новій Державній Митній службі вистачає "старих" осіб. Так,
журналісти проекту "Слідство. Інфо" знайшли в "новій" митниці чимало "старих" скомпрометували себе осіб:
- тимчасовий керівник Азовської митниці
Володимир Денисов, до 2014 року був заступником начальника Донецької митниці
і люстрований зі зміною влади, в 2019 році відновився через суд, отримав
400 тис. грн. компенсації і нову посаду;
— тимчасовий голова Київської митниці Антон Борисенко, раніше начальник поста
"Харків-центральний", заробив з дружиною в 2018 році 350 тис. грн., а
батьки і брат мають у власності житло і дорогі автомобілі;
— в. о. голови Поліської митниці, екс-голова Запорізької митниці Олексій Мужев,
чия теща за 3 роки придбала дві квартири і авто вартістю в мільйон гривень,
яким користується зять.
Аналогічна ситуація і з главами Чорноморської,
енергетичної та Одеської митниць — всі вони не один рік працювали на
керівних постах в "старій" митниці і за цей час члени їх сімей встигли
обзавестися елітними авто, квартирами в Києві і Одесі і навіть бізнес-об'єктами,
вартістю в десятки мільйонів гривень. Так, вже згаданий голова колишньої
Одеської, а нині Чорноморської митниці Євгеній Кодіс в 2015 році придбав у
Одесі квартиру в 160 квадратних метрів поруч із пляжем "Аркадія". Тепер, як
пишуть журналісти "Слідство. Інфо" ,житло
коштує близько 7 млн грн.
Використання "старих гріхів" (підтасовуванні
результатів роботи відомства) звинуватили вже самого главу нової митниці Максима
Нефедова.
Останній 10 січня на своїй сторінці в Facebook відзвітував про надходження митниці за 2019 рік,
склали 14,6 млрд дол., а більше – 18,1 млрд було тільки в 2008 році.
Втім, у коментарях засумнівалися в достовірності заявленого результату, адже
збори митниця збирає в гривні, а не в доларах, а з урахуванням ревальвації національної
валюти на 20% показники стягнення в доларах автоматично виросли при
перерахунку на ці ж 20%, а реальний приріст склав усього 7%.
При цьому, за
даними Державної казначейської служби, невиконання планових надходжень
від органів Фіскальної служби за 11 місяців склало 43 млрд грн. В тому числі
митні надходження становили 289,53 млрд грн.,
що на 35,74 млрд грн. або на 11% менше запланованих.
За оперативними даними Держказначейства, за
15 днів січня 2020 року нова митниця зібрала всього 6,092 млрд грн. або 23,4%
від місячного плану в 26,037 млрд грн.
Новини партнерів
Новини