Фінансування обласних бюджетів в Україні: хто платить реверсну дотацію для "бідних" регіонів

Згідно з Конституцією, Україна є унітарною державою, а це означає, що, незважаючи на неоднаковий соціально-економічний розвиток регіонів, державна влада повинна однаково про них піклуватися. Як наслідок, виникає ситуація, коли за рахунок більш розвинених регіонів здійснюється фінансування бідніших, такий собі державний аналог «солідарної» пенсійної системи

Які регіони "годують" країну, а у кого забирають, розбиралися "Коментарі".

Як працює "зрівнялівка" у держбюджеті

Загальноприйнятим способом визначити цінність того чи іншого регіону для країни, є показник його дотаційності, тобто того, чи отримує він дотації з державного бюджету на покриття тих витрат, на які власних коштів йому не вистачає.

Тим часом, механізм дотаційності дещо складніший, ніж може здатися на перший погляд, оскільки включає в себе два різновиди дотацій:

- базовий;
- реверсний.

Базова дотація - це фінансові кошти, що виділяються із загального фонду державного бюджету на підвищення фіскальної спроможності місцевих бюджетів, тобто на здійснення необхідних видатків, які місцевий бюджет не може забезпечити за рахунок власних доходів, насамперед від податкових надходжень.

Реверсна дотація-рівно протилежна і представляє з себе кошти, які більш "багатий" регіон перераховує зі своїх доходів до держбюджету для горизонтального вирівнювання податкового потенціалу територій. Саме з цих коштів і здійснюється фінансування базових дотацій. Відповідно, регіони, які здійснюють реверсні дотації до держбюджету, є "донорами "для дотаційних, умовно" збиткових "і в деякому роді виступають" годувальниками" останніх.

П'ятірка багатих

З 24 обласних бюджетів в Україні реверсну дотацію на потреби "бідних" платять всього 5 регіонів:

1) Дніпропетровська область – 881,8 млн грн.;
2) Київська область – 138,56 млн грн.;
3) Запорізька область – 123,03 млн грн.;
4) Полтавська область – 117,67 млн грн.;
5) Донецька область – 107,84 млн грн.

А от решта 19 обласних бюджетів залишаються дотаційними, отримуючи з держбюджету базову дотацію від 26 млн грн. до 237 млн грн., призначених на фінансування першочергових видатків, на яких коштів у місцевих бюджетів може і не вистачати.

Однак базова дотація носить таку назву якраз тому що визначає лише мінімальний розмір доплати, що належить регіону. Насправді за рахунок додаткових дотацій, що покладаються на" здійснення переданих з держбюджету витрат з утримання закладів освіти та охорони здоров'я", сума дотацій виявляється набагато більшою.

Так, згідно з Державним бюджетом на 2020 рік передбачається виділити обласним бюджетам у вигляді додаткової дотації на утримання закладів охорони здоров'я та освіти 7,9 млрд грн.

Хто бідніший за інших

Бюджетна політика України така, що дотації отримують бюджети всіх областей країни без винятку, правда лише один з них виявляється "в плюсі" навіть після віднімання додаткової дотації з держбюджету з суми реверсної дотації.

Так, Дніпропетровська область, відраховуючи зі свого бюджету у вигляді реверсної дотації 881,8 млн грн., отримує на власні потреби додаткову дотацію в 497,3 млн грн., тобто віддає держскарбниці на 384,5 млн грн. більше, ніж отримує дотацій, а от іншим чотирьом донорам пощастило менше.

1) Вінницька область – 68,13 млн грн. базової дотації і 335,1 млн грн. додатковий;

2) Волинська область – 108,94 млн грн. базової дотації і 317,44 млн грн. додатковий;
3) Дніпропетровська область – 497,3 млн грн. додаткової дотації;
4) Донецька область – 349 млн грн. додаткової дотації;
5) Житомирська область – 67,8 млн грн. базової та 301,8 млн грн. додаткової дотації;
6) Закарпатська область – 231,9 млн грн. базової та 363,8 млн грн. додаткової дотації;
7) Запорізька область – 318,97 млн грн. додаткової дотації;
8) Івано-Франківська область – 236,96 млн грн. базової та 353,48 млн грн. додаткової дотації;
9) Київська область – 343,05 млн грн. додаткової дотації;
10) Кіровоградська область – 61,25 млн грн. базової та 250,3 млн грн. додаткової дотації;
11) Луганська область – 175,13 млн грн. базової та 248,98 млн грн. додаткової дотації;
12) Львівська область – 46,5 млн грн. базової та 468,92 млн грн. додаткової дотації;
13) Миколаївська область – 41,2 млн грн. базової та 269,6 млн грн. додаткової дотації;
14) Одеська область – 26,62 млн грн. базової та 452,55 млн грн. додаткової дотації;
15) Полтавська область – 262,46 млн грн. додаткової дотації;
16) Рівненська область – 146,03 млн грн. базової та 344,4 млн грн. додаткової дотації;
17) Сумська область – 39,5 млн грн. базової дотації і 254,16 млн грн. додаткової дотації;
18) Тернопільська область – 165,03 млн грн. базової дотації і 301 млн грн. додаткової дотації;
19) Харківська область – 97,06 млн грн. базової та 433,03 млн грн. додаткової дотації;
20) Херсонська область – 131,8 млн грн. базової та 292,35 млн грн. додаткової дотації;
21) Хмельницька область – 77,07 млн грн. базової та 305,5 млн грн. додаткової дотації;
22) Черкаська область – 46,01 млн грн. базової та 278,74 млн грн. додаткової дотації;
23) Чернівецька область – 217,2 млн грн. базової та 304,1 млн грн. додаткової дотації;
24) Чернігівська область – 59,58 млн грн. базової та 253,86 млн грн. додаткової дотації.
Нескладно порахувати, що найбільше дотацій, базових і додаткових, державний бюджет-2020 віддає Закарпатській області – 595,7 млн грн.

Більше доходів-більше витрат

Втім, як показує державний кошторис на 2020 рік, не завжди найбільші дотації з місцевого бюджету до державного, залишаються не перекритими фінансовими потоками від держави на інші потреби.

Так, міський бюджет Дніпра в 2020 році повинен перерахувати в держскарбницю у вигляді реверсної дотації 882,601 млн грн., що становить абсолютний рекорд серед усіх місцевих бюджетів країни. У той же час той же державний бюджет на 2020 рік передбачає міському бюджету Дніпра:

- субвенції на будівництво метро в розмірі 252 і 560 млн грн.;
- дотацію у вигляді компенсації втрат місцевого бюджету внаслідок надання державою пільг зі сплати земельного податку підприємствам космічної та авіабудівної галузей на суму в 270,842 млн грн.

Таким чином обласний центр повинен отримати від держбюджету на свої потреби 1, 082 млрд грн., що на 200 млн грн. перевищує розмір реверсної дотації, яку міський бюджет має внести до державної скарбниці.