Рубрики
МЕНЮ
Комментарии
У той час як одне з найбільших підприємств в Україні в особі Запорізького автомобілебудівного заводу
знаходиться на межі банкрутства, його власник Таріел Васадзе, який також є президентом АТ "Українська
автомобільна корпорація", нарощує свої статки.
Одне з небагатьох підприємств української автомобільної промисловості – Запорізький автомобілебудівний завод – пройшов довгий шлях до банкрутства. Само собою, в історії ЗАЗ не завжди було все погано, були і періоди успіху, пов'язані з його власником Таріелом Васадзе. Втім, цей успіх не можна назвати наслідком якихось управлінських рішень власника, скоріше він просто опинився в потрібний час в потрібному місці і вмів дружити з тими, з ким вигідно.
Перебудову і подальше поява легального бізнесу в Україні 40-річний Васадзе застав на критичному місці, будучи начальником республіканського управління об'єднання "Автотехобслуговування", тобто очоливши систему ремонту авто всієї Української РСР. Можливості для налагодження особистих зв'язків і зростання особистого добробуту ця посада відкривала колосальні.
У 1989 році Таріел Васадзе створив на його базі орендне підприємство "Автосервіс", яке об'єднувало 25 обласних підприємств, 7 регіональних центрів, 28 СТО і 90 автомагазинів, а вже у 1992-му році приватизував його, перетворивши на ВАТ "Українська автомобільна корпорація" ("УкрАвто"), яка стала основою його бізнес-імперії.
Наступні роки Васадзе нарощував власну фінансову міць", наживаючись на техобслуговування автомобілів та ввезення імпортних авто. До 1997 році автоолигарх зацікавився виробництвом авто, у всякому разі, прихід на Запорізький автозавод стратегічного інвестора в особі південнокорейської компанії "Daewoo" пов'язували саме з його прізвищем. Через 2 роки "УкрАвто" отримав у своє управління належить державі контрольний пакет акцій ВАТ "АвтоЗАЗ", а в 2002 році викупив його на "аукціоні" за 54,2 млн грн. при стартовій ціні в 102 млн.
Після цього на Автозазі почався розквіт, який забезпечується головним чином грамотними лобістськими зусиллями Васадзе.
Організувавши на заводі збирання авто, його власник під цим соусом заявив про себе як про національному "автовиробнику", і став домагатися пільг від держави. Імпорт авто почали обкладати додатковими митами для захисту вітчизняного виробника", який просто завозив машинокомплекти – фактично ті ж авто, тільки в розібраному вигляді – збирав їх і міг продавати за завищеною ціною, завдяки закупівлі у "своїх" структур, комплектуючих за цінами вище ринкових. Втім, з урахуванням високих мит для імпортних авто, за "зробленими" ЗАЗом "Ланосами" і "Деу", незважаючи на часті поломки та низька якість, шикувалися в 2000-х роках цілі черги. Піку виробництва на Зазі досягли в 2007 році, випустивши за ворота заводу 280 тис. автомобілів.
Не обходилося і без прямої державної підтримки, благо в ті ж роки сам Васадзе пішов у політику, де з легкістю змінював табору – в вигоду бізнесу. Так, потрапивши до ВР у 2002 році від забутої зараз "За Україну" новий депутат змінив ряд фракцій, поки не осів у Бюті. Прем'єр-міністр і голова партії Юлія Тимошенко оцінила "відданість" колеги і допомагала як могла, наприклад, "антикризової" надбавкою до ввізного мита на імпортні автомобілі в 2009 році. Втім, це не допомогло, і Васадзе справі БЮТ змінив у 2010 році, за що був виключений з фракції, а в 2011 перейшов в "Партію Регіонів".
Нові колеги платили заповзятливому грузину тим же, що і колишні однопартійці – підтримкою на державному рівні, додавши до них виграш їм державних тендерів в 2011-2013 роках на загальну суму в 245 млн грн.
Все звалилося зі зміною влади і зовнішньої кон'юнктури, до чого ні завод, ні його власник не були готові, звикнувши жити у створюваних державою "тепличних умовах".
2014 рік виявився складним для економіки, а для вітчизняного автопрому і Автозазу став початком кінця. Так, різке знецінення гривні в 3 рази серйозно вдарило по основним покупцям продукції заводу – бюджетних "Ланосів", зробивши їх для українців з середнього класу втричі дорожче. Сам Васадзе до цього додав звинувачення у відсутності підтримки з боку держави, несприятливий інвестиційний клімат і "евробляхеров".
Результатом став катастрофічний обвал випуску авто ЗАЗом:
- 2014 рік – 13 127 авто;
- 2015 рік – 3937 авто;
- 2016 рік – 526 авто;
- 2017 рік – 1674 авто;
- 2018 рік – 1 авто, завод перекваліфікувався на випуск комерційних моделей і автобусів, випустивши всього 131 одиницю транспорту, а основний час просто стояв.
Не дивно, що фінансова звітність підприємства звалилася в прірву – тільки за 2014 рік показавши збиток в 2,9 млрд грн. і з тих пір кожна річна звітність Зазу фіксувала мінімум сотні мільйонів гривень збитків.
Справжнім дивом став звіт 2018 року, за яким завод отримав чистий прибуток у 1,068 млрд грн. замість збитку в 287,75 млрд грн. роком раніше. Втім, пояснення було простим – "Промінвестбанк" зневірившись отримати з заводу борг в 1,4 млрд грн. волів списати заборгованість, що і було відображено у звітності як отриманий прибуток.
Тим не менш, далеко не всі кредитори виявилися настільки щедрими і вже в грудні 2018 року сталося те, про що довго попереджали експерти авторинку – відносно підприємства було відкрито справу про банкрутство. Ініціатором стало ТОВ "Фінансова компанія "Факторинг Фінанс", що спеціалізується на факторинг – викуп дебіторської заборгованості компаній.
Позивач намагався отримати заборгованість в 3 мільйони 163 тисячі 600 гривень, але вже до квітня 2019 року кредиторська заборгованість по підприємству склала 4 млрд 884 млн 191 тис. грн. і була розпочата процедура санації. Керівником санації став адвокат Віталій Василик, восени пересевший в крісло заступника міністра юстиції України.
Процедура банкрутства і санації підприємства, що триває з 2019 року, залишає дивне враження. Так, позивач по справі про банкрутство ТОВ "Фінансова компанія "Факторинг Фінанс", швидко передав права на вимогу боргу новому особі – ТОВ "Фінансова компанія "Амбер". Остання будучи створена в жовтні 2016 року і на 100% належить створеному тижнем раніше в тому ж жовтні 2016 року ТОВ "Бельга".
Однак ТОВ "Фінансова компанія "Амбер" далеко не головний кредитор Зазу – навесні минулого року в їх число входили 18 юридичних та фізичних осіб, які мали до заводу претензії на більш серйозні суми і їх число поступово зменшувалася. Так, у березні ТОВ "Фінансова компанія "Юніверсум Фінанс" клопотала перед Господарським судом Запорізької області затвердити поступку їй кредиторської заборгованості Зазу перед "ОТП Банком" в 356,764 млн грн., викупленої за 117,467 млн грн. Клопотання "Юніверсум Фінанс" судом було задоволено.
Пікантним був той факт, що ТОВ "Фінансова компанія "Юніверсум Фінанс" належить Інге Есиаве, бізнес-партнеру Таріела Васадзе і його дочки Ніни Васадзе (зокрема, на фірмі "Гермес Тревел Груп"). У 2017 році "Юніверсум Фінанс" викупив заборгованість Зазу перед "Дельта банком" на суму в 996,4 млн грн. всього за 243,675 млн.
Пізніше ЗАЗ визнав свої зобов'язання перед ТОВ "Фінансова компанія "Юніверсум Фінанс" на суму в 355,857 млн грн., проте з цієї суми 17,792 млн грн. завод порахував як фінансову допомогу ТОВ "Фалькон-Авто", компанії, на 100% належить самому Таріелу Васадзе. Однак ці кошти заводу в термін повернуті не були і Господарський суд Києва в січні поточного року зобов'язав фірму Васадзе повернути ЗАЗУ майже 18 млн грн.
У лютому ЗАЗ в Господарському суді Запорізької області домігся заборони на передачу активів ТОВ "Босал-ЗАЗ" на суму 4,6 млн грн. – саме таку суму підприємство заборгувало заводу за договором оренди, укладеним в 2018 році. Сам боржник на 49% належить Васадзе і ще 51% належить нідерландській компанії Bosal Nederland BV.
Очевидно, що автомобільний олігарх явно не прагне платити за боргами власного заводу, ні за власними рахунками в користь Зазу, що може призвести до конфлікту з іншими кредиторами та бізнес-партнерами в особі ТОВ "Фінансова компанія "Юніверсум Фінанс" і Ингы Есиаве.
Втім, не можна виключати того, що Васадзе свідомо ігноруючи борги, прагне їх так знецінити в очах кредиторів, що ті поспішать продати їх іншим компаніям, того ж "Юніверсум Фінанс" у 3-4 рази дешевше їх фактичної вартості, благо, прецедентів вистачає. До того ж, з сформувався навесні минулого року списку кредиторів Зазу чотири належать самому Васадзе: ПРАТ "Українська автомобільна корпорація" (на 100%), ТОВ "Аско-Експедиція" (80%), ПРАТ "Автокапітал" і ТОВ "Фалькон-авто" (35% у Васадзе і 65% у ПАТ "Українська автомобільна корпорація").
Без перебільшення сотні господарських судових справ, в яких фігурує ЗАЗ, явно не йдуть йому на користь, так само як і процедура санації – за весь 2019 рік ЗАЗ зміг провести всього 15 комерційних авто і 70 автобусів, а в січні 2020 був проведений лише 1 автобус.
Втім, восени на підприємстві заявили про домовленість з Groupe Renault про збірці на заводі автомобілів Lada з російських комплектуючих, вироблених на заводі АвтоВАЗ, а в січні заявили про аудит заводу для випуску тестової партії. За даними видання "Главред", збірка вже йде і представляється вигідною для заводу і російського автовиробника, так як ще Кабміном Володимира Грйосмана був заборонений імпорт Вазів, однак не комплектуючих.
Взагалі, 2019 рік явно був вдалим для Таріела Васадзе, на відміну від самого Зазу, адже чистий прибуток головної структури олігарха, АТ "Українська автомобільна корпорація", за 2019 рік зросла майже в 25 разів – з 14,87 млн грн. до 368,12 млн грн. І це в той час як виробничий напрямок корпорації ЗАЗ, був у кроці від визнання його банкрутом, зупинив виробництво легкових авто і випустив за рік всього 85 одиниць транспорту.
Справи у "Укравто" йдуть настільки добре, що в лютому Антимонопольний комітет України дозволив компанії придбати більше 50% ТОВ "Автомобільні інтелектуальні технології", що належить вже згадуваної Інге Есинаве та ТОВ "Авто-столиця груп". Та й власне, чому погано йти справах у "Укравто", явно що перекваліфікувалася на імпорт авто в Україну.
За даними Асоціації автовиробників України в 2019 році в країну ввезли 544 тисячі легкових авто, що у 2,4 рази більше ніж роком раніше, на загальну суму 3,6 млрд дол. США.
Проте ціною за добробут Таріела Васадзе схоже стане остаточна втрата Україною власної автомобільної промисловості, яка пройшла шлях від випуску власного авто на заводі виробничою потужністю 150 тис. авто до складання одного автомобіля за рік.
Новини партнерів
Новини