Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Законопроекти у сесійну ніч сипалися
один за іншим сотнями, правда, усіх, хто хотів ознайомитися з ними, очікувало
невелике розчарування: на сайті ВР документи викладалися без текстів.
Депутати, щоправда, говорили, що нічого
страшного, обіцяли, що документи з'являться "завтра" і навіть радили для
початку просто почитати заголовки – мовляв, вже з них чудово видно, яку
важливу і потрібну роботу нардепи самовіддано виконали в першу ніч.
Однак пройшло 6 днів, а тексти до
більшості документів так і не з'явилися, хоча є й винятки.
Саме цим ємним словосполученням економічний експерт Українського інституту майбутнього Данило Монін позначив суть законопроекту №1053. Хоча у назві документу на це начебто нічого не вказувало: "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг".
Треба сказати, що документ викликав у економістів
непідробний інтерес, особливо враховуючи, що він опинився в числі тих небагатьох
законопроектів, з текстом яких можна ознайомитися.
"Даний законопроект піднімає штрафні
санкції майже у 5 разів за всіма типами порушень, що, звичайно ж, просто збільшить
відкати в кілька разів, – вважає Данило Монін. – Але не це головне.
Законопроект пропонує преміювати стукачів, за те, що вони подали скаргу, та за
цю скаргу підприємство заплатило штраф. Ще більш цікаве в цій темі – склад
персональних даних, які необхідно надати, щоб отримати компенсацію
від держави. Я вважаю, це шедевр".
Експерт наводить статтю 16 законопроекту,
в якій чітко зазначено: всі, хто розраховують отримати винагороду за свою діяльність донощиків, повинні вказати повні реквізити – прізвище, ім'я,
по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки
платника податків або серію та номер паспорта, номер особистої зв'язку, номер
банківського рахунку, тощо.
"Держава починає економічні
реформи зі створення "реєстру стукачів", – резюмував Монін. – Хто хоче
взяти участь? Думаю, це цікава інтерпретація народними депутатами змісту фрази президента "Держава для Людини, а не Людина для Держави", чи не так?".
Експерт упевнений: в Україні для руху
вперед, для створення бізнес-середовища і збільшення бізнес-активності потрібно
застосовувати виключно "пряники", а поки все, про що йдеться, – це батіг.
"Якщо тут тільки жати бізнес, ніхто сюди
не прийде, проблема робочих місць та бізнес-клімату не вирішиться, – резюмував
економіст. – З примусу такі питання ніколи не вирішувались і не будуть
вирішуватися".
Однією із законодавчих ініціатив,
яка довгий час залишається ну слуху, є законопроект про декларування
видатків. 29 серпня в числі інших кількох сотень законопроектів був
зареєстрований Проект Закону №1183 "Про внесення змін у Податковий кодекс
України та деякі інші законодавчі акти України щодо
добровільного одноразового декларування активів фізосіб".
Тексту документа досі немає, але
економісти кажуть: у даному випадку нове – це добре забуте старе.
"Ініціатором законопроекту є Ніна
Южаніна, хоча даний документ підтримується президентом, – говорить президент
Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. – Суть проста: ввести
обов'язкове декларування доходів і сплати податків з витрат. Раз на рік
потрібно буде подавати декларацію про доходи та витрати, і якщо сума
витрат буде перевищувати суму доходів, фізособі доведеться заплатити на суму
перевищення витрат над доходами подвійну ставку податку для фізосіб – 36%. Для
спрощенців це буде майже "смертельний удар": вони ж звикли показувати в
деклараціях копійки і скаржитися, що немає за що купити хліба, а тепер будуть
відстежувати витрати. А найцікавіше, що цю ідею пропонував ще Клименко у
часи Януковича, але тоді всі кричали "злочинна влада", а тепер, мабуть,
час прийшов".
На думку Охріменка, це лише в теорії у
людини, яка задекларувала свої доходи, не буде проблем з податками. На
практиці ж українські закони виходять настільки суперечливими, що, швидше, все вийде так: задекларувавши доходи, доведеться не тільки платити податки, але
ще й спілкуватися зі слідчим, де взяв гроші.
Серйозний резонанс як в суспільстві, так і
серед експертів викликав президентський законопроект №1030, подовжує період
відстрочення штрафів власників автомобілів на "бляхах" ще на три місяці. Про
безглуздість подібної затії розповів голова Всеукраїнської Асоціації
автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.
"Рада прийняла постанову направити в Комітети законопроект про пролонгацію заборони штрафів на євробляхи ще на три місяці, а за цей час прийняти закон, який дасть можливість бляхерам розмитнити бляхи. Чому я вважаю цю ідею безглуздою? Спробую пояснити", – пише Назаренко.
Експерт з посиланням на дані ГФС нагадує,
що в топ країн-членів ЄС, з яких в Україну завозяться "бляхи" – автомобілі з
іноземною реєстрацією – входить, зокрема, Німеччина. Але, каже Олег
Назаренко, тут є невелике, але важливе уточнення: насправді ці авто з
німецької реєстрації зняті.
"При ввезенні бляхи на німецьких номерах в
Україну вона дійсно стоїть на німецькій реєстрації та ГФС це фіксує, – пояснює
Назаренко. – От тільки через 5 хвилин після ввезення німецької бляхи, держномер
Німеччини знімають з авто, вішають на його місце копію-підробку, а оригінальний
номер повертають у Німеччину, щоб німецький власник міг зняти це авто з
реєстрації. Це його обов'язкова умова для наших "євробляхобізнесменів": ввіз
авто в Україну, зроби підробку номера, а сам номер поверни".
Тобто, резюмував експерт, практично
всі бляхи на німецьких номерах (а насправді, на підроблених німецьких номерах)
взагалі не "авто на іноземній реєстрації", так як у Німеччині їх зняли з
обліку, здавши та номерні знаки, і бріфи, і цих авто вже за документами не
існує. Вони – міраж. А як можна розмитнити міраж, навіть скасувавши всі
податки?
До речі, експерт вважає, що нова
влада просто тягне час, слідуючи відомому принципу "розділяй і володарюй", але
розібравшись з контрабандистами і копачами бурштину, візьметься й за бляхерів.
Необхідність введення податку на
виведений капітал мусується в експертному середовищі вже кілька років, і за цей час закон не один раз був, що називається, "на підході", але в останню
мить несподівано "зривався".
Зараз у ВР зареєстрований законопроект
№1185 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо запровадження
податку на виведений капітал та імплементації стандартів протидії
розмивання податкової бази і виведення прибутку за кордон", тексту до якого
немає. Але експерти на суперечках навколо цього податку вже набили руку, так що можуть
обходитися і без тексту.
Зокрема, економіст Андрій Мартинюк вважає,
що введення ПнВК стане стимулом для бізнесу вкладати кошти у виробництво
і розвиток, у підприємств не буде сенсу вести "чорну бухгалтерію", а
оподаткування спроститься.
У той же час аналітик Олексій Кущ впевнений,
що в Україні цей податок не запрацює, оскільки ПнВК передбачає складні
механізми відстеження, високу якість апарату фіскальної служби і наявність
якісних прозорих судів. У нашій же країні цей податок просто потоне в
корупційній фіскальній та судовій системі.
Але, варто відзначити, що цього разу ПнВК
викликав інтерес не стільки за змістом, скільки за формою подачі, адже зареєструвала
документ партія "ЄС", а не "Слуга народу", в якій досить тривалий
час говорили про ПнВК як про практично вирішене питання.
"Партія ЄС зареєструвала законопроект
про ПнВК замість партії влади, і у мене подвійні почуття з цього приводу, – каже
Данило Монін. – З одного боку, Порошенко і партії влади нічого не заважало
проголосувати його 17 травня в парламенті, але вони навіть не знайшли підстав висунути
його в зал. З іншого боку, радий, що Ніна Южаніна вірна ідеї та ініціює
питання, яке стоїть у програмі президента Зеленського".
Серед зареєстрованих законопроектів
не виявилося законопроекту про ринок землі, але це ненадовго. 2 вересня президент
Володимир Зеленський, який раніше підтвердив намір відкрити ринок землі,
доручив Кабміну розробити законопроект про обіг земель
сільськогосподарського призначення до 1 жовтня, а Верховній Раді – скасувати
земельний мораторій до 1 грудня 2019 року.
"Законопроект про ринок землі буде розроблений до 1 жовтня 2019 року. Відповідальні – Гончарук та Милованов, – констатував на своїй сторінці у соцмережі Олексій Кущ. – Судячи з термінів і персоналій, це буде найлаконічніший закон з однією фразою: "відкрити ринок землі". Пряма мова президента: "Пояснити суспільству, що ніхто ні в кого не буде забирати землю. Це дуже важливо. Модель земельної реформи спрямована на розвиток українського фермерства і захист інтересів у першу чергу дрібного власника". Тут прямо каскад обмовок по Фрейду".
Експерти пояснюють: заборона на продаж
земель в Україні діє до набрання чинності закону про обіг земель сільгосппризначення.
Для якісної земельної реформи потрібно не втягуватися в чергову демагогію,
а для початку скасувати п. 14 і 15 перехідних положень Земельного кодексу, замість
них вписати, що ринок землі запускається з 1 жовтня 2020 року (тобто після
збирання врожаю), а вже після цього починати дискусію про моделі ринку землі. За
рік цілком можна все встигнути, а от повноцінно запустити ринок землі до 1 січня
2020 року нереально.
Новини партнерів
Новини