Брексіт Бориса Джонсона: як британський прем'єр став заручником обіцянок
Буквально через кілька днів після обрання Бориса Джонсона лідером Консервативної партії і прем'єр-міністром Великобританії, з'явилися перші ознаки того, що нові переговори про умови Брексіт з чиновниками з Брюсселя, ймовірно, зайдуть у глухий кут.
Готуючись зайняти відповідальний пост, Борис Джонсон пообіцяв британцям, що Сполучене Королівство вийде із Євросоюзу до кінця жовтня за будь-яких обставин. Тим не менш, до цих пір не врегульований спір з Європою навколо угоди про вихід з ЄС.
З умовами документа, узгодженого колишнім британським прем'єром Терезою Мей і главою Єврокомісії Жан-Клодом Юнкером, не згодні британські законодавці, які відмовляються ратифікувати без змін. Джонсон розраховував продовжити переговори з Брюсселем і домовитися про вихід з ЄС на вигідних для Великобританії умовах.
Борис Джонсон зателефонував Жан-Клоду Юнкеру 25 липня і запропонував йому зустрітися і обговорити угоду про Брексіт, але він відмовився і заявив, що існуюча версія є найкращою і остаточною. Альтернативний сценарій розвитку подій – це вихід Великобританії з Євросоюзу без будь-яких домовленостей з ЄС і реалізувати його новому главі уряду Великобританії буде не так просто. В силу ряду обставин, Джонсон виявився заручником власних політичних обіцянок і це може коштувати йому кар'єри прем'єр-міністра.
Розбіжності Бориса Джонсона та Єврокомісії щодо Брексіт
На думку політолога-міжнародника Георгія Кухалейшвілі, ще до того, як Джонсон подзвонив Юнкеру, було помітно, що його бачення виходу Великобританії з ЄС кардинально відрізняється від того, що пропонують європейські чиновники. Угода про Брексіт передбачає перехідний період для Великобританії до 2020 року, протягом якого, не маючи представництва в наднаціональних органах ЄС, британській владі доведеться слідувати тарифній політиці для третіх країн, законодавчим актам Єврокомісії, стандартам у сфері виробництва, робити внески в бюджет організації і погоджувати соціальну політику з Брюсселем.
Протягом перехідного періоду, Великобританія не зможе проводити вільну торгівлю з країнами Азії і Африки, США та Китаєм, як того хотіли прихильники Брексіт. Крім того, Єврокомісія вимагає від Великобританії виплатити 50 млрд дол. в якості компенсації за Брексиіт. Великобританія була третім за величиною донором в бюджет ЄС й іншим країнам доведеться збільшувати кількість відрахувань.
На думку Бориса Джонсона, угода про Брексіт позбавляє країну всіх переваг. Британський прем'єр хотів домовитися з Юнкером про укладення угоди про зону вільної торгівлі Великобританії і ЄС. Прем'єр розраховує, що британські підприємства і банки продовжать отримувати вигоду від вільних торговельно-економічних відносин з європейськими контрагентами. Також Джонсон хотів домовитися з європейцями про збереження безвізового режиму і свободи переміщення між Туманним Альбіоном і континентом.
За схожою схемою планують розвивати відносини Євросоюз і Канада. У 2016 році Канада та ЄС підписали Всеосяжне економічне і торгове угоду, яка поки ще не вступило в силу. Джонсон вважає, що Великобританії вигідно проводити внутрішню політику без втручання з боку ЄС, але зберегти можливість вільної торгівлі та свободи пересування з європейськими партнерами.
Найбільш проблемним моментом існуючій редакції угоди про Брексіт є умова "бекстоп" щодо ділянки держкордону Великобританії в районі регіону Північна Ірландія з державою Ірландія, яка продовжує членство в Євросоюзі. Механізм "бекстоп" передбачає збереження відкритими кордону з Ірландією на ділянці з Північною Ірландією після виходу Великобританії з Євросоюзу. Більша частина населення Північної Ірландії виступає проти виходу з ЄС без домовленостей, оскільки це створить бар'єри для вільної торгівлі з Ірландією і свободу переміщення ірландців, що відповідає Белфастській угоді 1998 року про врегулювання збройного конфлікту між Лондоном і сепаратистами Ірландської республіканської армії.
Георгій Кухалейшвілі вважає, що механізм "блекстоп" представляє загрозу для територіальної цілісності Великобританії, оскільки на адміністративному кордоні з Північною Ірландією доведеться ввести митний контроль. Британський регіон залишиться у політико-правовому полі Євросоюзу на невизначений час, поки Лондон і Брюссель не домовляться про нову угоду. Однак, європейці відмовляються виключити положення про "блэкстоп" з тексту угоди. У разі жорсткого Брексіт Єврокомісія планує виплатити Белфасту пакет макроекономічної допомоги.
Небезпечний результат Брексіт
Британські консерватори віддали перевагу Борису Джонсону, а не главі МЗС Джеремі Ханту, як лідеру партії і глави уряду, оскільки він не боїться йти на рішучі заходи для забезпечення виходу з ЄС. Британський публіцист Мартін Кеттл назвав прем'єрство Джонсона безпрецедентним захопленням влади радикальним крилом Консервативної партії, яка готова домогтися виходу з ЄС будь-якою ціною, навіть без попередніх домовленостей.
У разі жорсткого Брексіт, Великобританія позбудеться доступу на загальний ринок і понесе збитки від збільшення імпортних мит європейськими країнами. На сьогоднішній день Євросоюз є найбільшим торговельно-економічним партнером Великобританії. У 2018 році обсяг торгівлі Великобританії і ЄС перевищив 630 млрд фунтів стерлінгів.
Не дивно, чому ідея виходу Великобританії з ЄС без попереднього угоди не популярна ні серед представників Консервативної партії, ні серед представників опозиції. Кеттл вважає, що ідею жорсткого Брексіт підтримує радикальна меншість в Консервативної партії, яке змусило піти у відставку колишнього прем'єр-міністра Терезу Мей після кількох невдалих спроб домогтися ратифікації угоди з ЄС і поразки консерваторів на недавніх виборах в Європарламент.
Перемогла "Партія Брексіт" євроскептика Найджела Фарраджа, яка отримала найбільшу кількість місць у Європарламенті серед британських політичних сил. Політолог вважає, що британські консерватори вважали за краще віддати прем'єрське крісло ярому євроскептику Борису Джонсону, щоб не допустити приходу до влади опозиційної у Великобританії "Партії Брексіт" і більш непередбачуваного Фарраджа у разі дострокових виборів.
Однак, Джонсону буде вкрай непросто домогтися виходу Сполученого Королівства з ЄС за сценарієм жорсткого Брексіт. Британський парламент блокує подібне рішення. Можливе припинення діяльності парламенту, якщо Джонсон не зможе досягти прогресу в переговорах з Юнкером і не зможе переконати Консервативну партію і союзника по коаліції Демократичну юніоністську партію в доцільності вийти з ЄС без угоди. Напередодні обрання Джонсона прем'єр-міністром, більшість депутатів британського парламенту ухвалили поправки до законодавства, які ускладнюють процедуру призупинення парламенту. Джонсон і його соратники розраховували призупинити роботу парламенту до нової парламентської сесії в листопаді після тронної промови королеви Єлизавети II.
Згідно поправці лейбориста Хілларі Бена і консерватора Алістера Берта, у разі припинення роботи парламенту він повинен бути знову скликаний принаймні на п'ять днів для розгляду питань, що стосуються роботи північноірландського парламенту. Як варіант, противники Джонсона можуть прийняти закони, які заблокують жорсткий Брексіт. Крім того, британський прем'єр не може самостійно заблокувати парламент і попередньо він повинен домогтися схвалення монарха.
Джонсон може оголосити дострокові вибори до 31 жовтня, якщо інші варіанти подолання кризи будуть вичерпані. Ідею дострокових парламентських виборів підтримує лідер Лейбористської партії Джеремі Корбін, який запропонував винести в парламенті вотум недовіри Джонсону.
Лейбористи розраховують, що зможуть згуртувати навколо себе супротивників Брексіт. Разом з лідером Ліберально-демократичної партії Вінсом Кеблом, депутат Джеремі Корбін виступають за проведення нового референдуму про вихід з ЄС. Вони розраховують на те, що цього разу більшість британців проголосують за те, щоб залишитися в ЄС. Згідно з соцопитуванням What UK Thinks, 52% британців виступають проти виходу з ЄС.
З іншого боку, парламентські вибори можуть кардинально змінити розстановку сил у Великобританії, враховуючи популярність "Партії Брексіт". На думку політолога-міжнародника Георгія Кухалейшвілі, якщо Джонсон зможе домовитися про коаліцію з Фарраджем, то йому буде набагато зручніше реалізувати сценарій жорсткого Брексіт, але проблема в тому, що і Джонсон, і Фаррадж працюють на одному електоральному полі і тому затяті євроскептики серед консерваторів можуть проголосувати за "Партію Брексіт". У цьому випадку Джонсон ризикує втратити владу.
Британський прем'єр опинився заручником своїх обіцянок. Якщо він не доб'ється виходу Великобританії з ЄС до 31 жовтня, то він втратить довіру в суспільстві і повторить долю Терези Мей, яка не впоралася із завданням.
Наслідки Брексит для України
Брексіт може призвести до неоднозначних наслідків для нашої країни. Борис Джонсон є прихильником територіальної цілісності України і одним з найбільш рішучих і гучних критиків анексії Криму та агресії на Донбасі. Після виходу з ЄС, Великобританія планує ввести додаткові санкції проти Росії, її олігархів, оскільки не спостерігається сприяння з боку Росії в розслідуванні обставин отруєння колишнього розвідника ГРУ Сергія Скрипаля та його доньки Юлії у м. Солсбері.
Кремль так і не допустив міжнародних експертів для перевірки наявності забороненої в Росії хімічної зброї. Вихід Великобританії з ЄС може позитивно позначитися на торгівлі. Цього року Лондон і Київ обговорювали перспективи підписання угоди про зону вільної торгівлі, яка дозволить збільшити товарообіг з 2,5 до 3 млрд дол. на рік. Україна переважно експортує в Великобританію зерно, металургійну продукцію, а закуповує промислове обладнання.
Негативними наслідками, на думку експерта, є те, що після Брексіт ми втратимо в ЄС одного з найбільш активних прихильників політики санкцій проти Росії. Великобританія виступає проти дострокового або часткового скасування антиросійських санкцій.