Блог

Оленка Клочко: Сучасне мистецтво на кістках

У Варшаві польський художник "вирізав обличчя" військовослужбовцям ЗСУ

1

Оленка Клочко

Журналіст, редактор, лінгвіст, волонтер

Українка у Польщі

Щаслива дівчинка з інвалідністю через порушення голосовимови

Авторка блогу "Українська з Оленкою Клочко"

Працювала журналістом у виданнях "Гіпотеза", "Коментарі", "Коментарі. Харків"

Отримала вищу освіту за напрямком "Прикладна лінгвістика", а також "Видавнича справа та редагування" у Харкові

Здобуваю післядипломну освіту у Польщі в Університеті Адама Міцкевича за напрямком "Журналістика та соціальні комунікації" (докторантура)

Займаюся проєктами із вивчення соціальних комунікацій, розвитку та впливу сучасних медіа



Сучасне мистецтво часто є відображенням суспільної думки. Переважання форми над змістом і надмірна відкритість до болючих тем - це зазвичай те, що викликає нерозуміння та навіть гнів громадськості. Пересічний обиватель звик до картин класичних вітчизняних художників: Айвазовського, Бойчука, Малевича або Пимоненка. Але сучасне мистецтво часом вибивається за рамки сприйняття, часом вельми заслужено.

Так, гучний скандал спричинила фотовиставка біля нового Музею сучасного мистецтва у Варшаві. Там встановили банери зі зображеннями загиблих українських військових із вирізаними обличчями. Під кожною фотографією були вказані дати народження і смерті, а також написи "Стань героєм!" або "Героям слава!". Малося на увазі, що відвідувачі можуть підставити свої обличчя й ототожнити себе з українцями, які віддали свої життя за країну.

Але в результаті нічого, крім хейту, подібна інсталяція не викликала. Щонайменше тому, що подібні плакати можуть бути використані для знущальних, жартівливих та інших недоречних фото. Але серйозніша проблема - це знецінення героїзму наших захисників. Звичайному громадянину пропонується долучитися до подвигу людини, яка віддала своє життя, причому в такий знущальний спосіб. Імерсивність фотовиставки залишає бажати кращого.

Як це часто буває, задум був хорошим, а реалізація підкачала. Мета арт-об'єкта, за словами автора, це можливість обивателю приміряти смерть. Однак перфоманс перетворився на жирний тролінг. Життя української молоді, що трагічно перервалися, стали матеріалом для трагікомічної виставки. Але ж за кожною такою фотографією стоїть величезний біль родичів і друзів загиблих.

Зашкалювання  аморальності цього випадку приправлене також недоліком підготовки й факт-чекінгу. Так з'ясувалося, що в одного військовослужбовця дати народження і загибелі вказані з помилкою, а ще одну дівчину поховали живцем. Нею виявилася Євгенія Емеральд, колишня військовослужбовиця, яка проходила службу в полку спеціального призначення "Сафарі". Для неї подібний перфоманс - це ніщо інше як знущання з українських військових.

Зрештою автори невдалої виставки принесли свої вибачення і прибрали злощасні плакати: "Щиро вибачаємося за те, що образили ваші почуття. Конечно, это не было нашей целью. Навпаки, ми прагнули звернути увагу на величезну самопожертву, яку вимагає боротьба за свободу України, а через неї й Польщі", - йдеться на сторінці творців виставки в соцмережі.

Провокаційність - це одна з рис сучасного мистецтва. Але не завжди і не з усіма темами можна настільки нерозважливо загравати. Загибель рідних і близьких стала жахливою подією для десятків тисяч українців, і подібні перформанси лише погіршують ситуацію. Замість гідного прославлення загиблих військовослужбовців українці отримали від поляків лише арт-глузування.

 



comments

Новини партнерів

comments

Інші матеріали автора


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!