Мільйони на рахунках і темна біографія: як Сергій Куюн заробляє на медійних війнах АЗС

Медіакіллер, прикриваючись консалтинговою та аналітичною діяльністю, цілеспрямовано займається просуванням інтересів окремих гравців паливного ринку

Про главу "Консалтингової групи А-952" Сергія Куюна широкому загалу відомо небагато, але зате його добре знають учасники паливного ринку і профільні експерти.

"Консалтингова група А-95" є провідною українською компанією, укомплектованою досвідченими фахівцями в своїй галузі. Наша діяльність охоплює вивчення всіх сегментів українського паливного ринку і більшості видів нафтопродуктів", – такими словами починається опис компанії А-95 на її сайті.

На ділі ж діяльність Сергія Куюна і його "А-95" виходить далеко за рамки того, що насправді робить цей "консультант". І за великим рахунком, заявлений рід діяльності – лише ширма, за якою ховається зовсім інший спосіб отримання доходів.

Медіа-вимагання як ремесло

За Сергієм Куюном давно закріпилося реноме людини, яка прикриваючись консалтингової й аналітичною діяльністю, цілеспрямовано займається просуванням інтересів окремих гравців паливного ринку: на замовлення своїх спонсорів влаштовує масштабні медіа-атаки на їх конкурентів, пише замовні статті, підтасовує аналітику і маніпулює даними про ціни та якість палива.

Все частіше Сергія Куюна профільні експерти та учасники паливного ринку називають медіа-здирником.

В останні місяці в ЗМІ з’явилося дуже багато публікацій про те, що Сергій Куюн давно "підсів" на фінансування від відомої мережі АЗС ОККО й особисто Віталія Антонова – власника холдингу "Універсальна інвестиційна група", куди входить ОККО, Галнафтогаз і інші компанії. У великому бізнесі Антонов відомий податковими махінаціями, монопольними змовами і махінаціями на держтендерах.

Згідно фінзвітності, яка потрапила в розпорядження ЗМІ, в 2019 році ОККО перевела консалтинговій групі "А-95" 1,3 млн грн; в 2020 – 1,2 млн грн. Сотні тисяч гривень фірмі Куюна і зареєстрованому ним ФОПу переводить також пов’язана з ОККО "Нафтогазова асоціація України". В середньому "А-95" отримує близько 4,5 млн грн на рік. Стільки ж надходить на рахунки ФОП Сергія Куюна і його рідного брата Артема, за сумісництвом – заступника глави "А-95".

Атака на БРСМ-Нафта

На даний момент Куюн відпрацьовує велике замовлення, з атаки на БРСМ-Нафта, яка є ключовим конкурентом для ОККО.

Так, кілька місяців тому "А-95", Сергій Куюн та "Нафтогазова асоціація України" звинуватили БРСМ в продажу "бодяги" з додаванням забороненого монометиланіліну (ММА).

Після цього пішли обвинувачення, що БРСМ ухиляється від податків – видає клієнтам липові чеки.

На цей період припадає зростання медіа-активності "А-95" в ЗМІ.

За розміщення кожної публікації в ЗМІ Сергій Куюн платить з грошей, які отримує від замовників. І мова йде не про тисячі, а про мільйони гривень на місяць. У цьому і полягає секрет такої великої – за необхідності – появи імені Куюна в інформпросторі.

Відзначимо, Міжнародна лабораторія розкрила брехня Сергія Куюна і "Нафтогазової асоціації України": паливо БРСМ відповідає всім міжнародним стандартам якості і не містить незаконних домішок.

Також БРСМ-Нафта показала, що кожен чек, виданий клієнтам, потрапляє в базу податкової.

Те, що відбувається навколо БРСМ – типова чорна піар-атака, підтверджує і інший факт. Протягом 2018, 2019 і 2020 років ні "вельмишановний експерт" Куюн, ні його група "А-95" не промовили жодного критичного слова на адресу мережі. І тільки в 2021 році раптово Куюн повністю переорієнтувався і став будувати всю свою "експертну кар’єру" виключно на очорненні БРСМ.

Для цього він пустив у хід самі цинічні і брудні методи. Наприклад, Васильківську трагедію, що сталася 8 червня 2015 року. Всі ці роки Куюну було плювати на загиблих, на шкоду екології, на причини трагедії і заходи щодо недопущення її повторення. Зараз же і цю болючу для сотень людей тему дістали з-під сукна, щоб влаштувати танці на кістках.

SunOil під прицілом

Також під медіа-удар "А-95" Сергія Куюна і "Нафтогазової асоціації України" потрапила мережа АЗС SUNOIL. Її, як і БРСМ, звинуватили у використанні забороненого монометиланіліну. У випадку з SUNOIL, факт продажу некондиційного палива з порушенням технологій виробництва дійсно мав місце. Однак в попередні роки Куюн не звертав на це ніякої уваги і навіть був помічений в дружбі з гендиректором торгового дому SUNOIL Леонідом Косянчуком.

Однак в цьому році все кардинально змінилося. Все тому, що Куюн знайшов спонсорів, і ті вказали пальцем, кого потрібно інформаційно атакувати?

І сьогодні Косянчук прямо говорить, що ОККО використовують А-95 Сергія Куюна і “Нафтогазову асоціацію України” для дискредитації конкурентів і отримання надприбутків на продаж палива.

"Вони борються з тими компаніями, які тримають більше помірні ціни. Як з ними боротися по-іншому? Як зробити так, щоб частина споживачів від них перейшло до них? Від тих до інших? Треба зганьбити їх репутацію", – говорить Леонід Косянчук.
Війна з "Укрнафтою2

У Сергія Куюна є давній конфлікт з "Укрнафтою". Замовники атак з роками змінювалися, а завдання залишалися ті ж – максимально нашкодити компанії.

Так, за словами головного редактора журналу "Нафторинок" Олександра Сіренка, в 2013 році Сергій Куюн на замовлення наближеного до "сім’ї" Януковича олігарха Сергія Курченка влаштовував інформаційні атаки на "Укрнафту" і "Укртатнафту".

Інтерес Курченко до "Укрнафти" очевидний: у 2017 році Генпрокуратура висунула проти олігарха-втікача звинувачення за кількома епізодами. Один з них стосується незаконного заволодіння скрапленого газу, який належав “Укрнафті” і "Укргазвидобуванню2.

В останні роки Куюн атакує "Укрнафту" вже на замовлення ОККО. Про це держкомпанія говорить вже відкрито.

"Ні для кого не секрет, що пан Куюн має давно відомий конфлікт інтересів з "Укрнафтою". Він і його асистенти традиційно обслуговували конкурентів "Укрнафти" на роздрібному ринку. Йдеться про WOG і ОККО. І робив це не за "спасибі", – йдеться в заяві компанії, опублікованій в лютому 2020 року.
Замість епілогу

Зв’язок Куюна з ОККО проходить крізь роки. Наприклад, ще в 2011 році Куюн намагався захистити ОККО від штрафів за маніпуляції з цінами на бензин.

Це в черговий раз підтверджує, що той образ "незалежного" експерта паливного ринку, який Куюн намагається сформувати, це не більше, ніж маска, за якою ховається майстер чорних піар-технологій.

Не дарма Сергія Куюна вже давно називають "медіа-здирником" на зарплаті у ОККО, Віталія Антонова та інших впливових спонсорів.

І як би надалі Куюн не намагався уявити себе як профільного експерта, для всіх вже ясно, що його словам вірити не варто.