Леонід Гребінський: "Бізнес повинен бути соціально відповідальним"
На прикладі КРИСТАЛБАНКу Леонід Гребінський розповів про те, як банки виживають в умовах коронакризи
Минулий рік був доволі складним для усіх видів бізнесу. Скорочення персоналу,
погіршення фінансового стану, недоотримані
прибутки торкнулися майже усіх. Не став виключенням і банківський сектор. Утім, були й такі
банки, які гідно витримали усі
випробування 2020-го і впевнено розпочали 2021 рік. Про здобутки КРИСТАЛБАНКу торік та на початку 2021-го розповідає його Голова Правління
Леонід Гребінський.
- Леоніде Андрійовичу, як 2020-й рік вплинув на фінансовий стан Банку?
- Як і всі інші гравці на ринку, наш банк також зіткнувся з певними викликами, пов’язаними і з карантинними обмеженнями, і з погіршенням фінансового стану наших клієнтів, і з певним зниженням операційної ефективності. Утім, він продовжував активний розвиток та зміг наростити клієнтську базу, обсяги клієнтських коштів та кредитування, загалом навіть більше, ніж було заплановано у стратегії. Результатом цього стало значне зростання валюти балансу і чистого прибутку, що збільшився майже удвічі у порівнянні з минулим роком. І це тоді, коли прибуток усієї банківської системи скоротився майже на третину.
Добрий фінансовий стан КРИСТАЛБАНКу підтвердили й кілька престижних рейтингів, зокрема, довгостроковий кредитний рейтинг за Національною рейтинговою шкалою, що було підвищено до рівня uaAA- з прогнозом "у розвитку", та найвищий рейтинг надійності банківських вкладів (на рівні "5" — відмінна надійність) від IBI-Rating. Така висока оцінка надійності банківських вкладів у КРИСТАЛБАНКу вказує на його високу стабільність, добру ділову репутацію, здатність своєчасно розраховуватися за своїми зобов‘язаннями, у т.ч. виконувати усі нормативи НБУ. На додаток, КРИСТАЛБАНК було визнано малочутливим до впливу зовнішніх та внутрішніх факторів, тобто ймовірності виникнення проблем зі своєчасним поверненням вкладів не існує.
До того ж наш банк отримав звання "Краще підприємство України" та "Зірку якості" за незмінно високу якість і досягнення переваги в бізнесі серед підприємств, що працюють в Україні згідно з ранжируванням Національного Рейтингу якості товарів та послуг "Зірка Якості".
- Наскільки прийшлось оптимізувати витрати, перш за все, на персонал, у зв’язку з карантином?
- Бізнес повинен бути соціально відповідальним - як з точки зору цифр і доходів, так і щодо своїх співробітників. Тільки створивши належні умови праці можна вимагати від людей самовіддачі та високих результатів. Тож, у 2020 році ми не видали жодного наказу про скорочення персоналу або погіршення умов праці. Мало того, витрати на персонал у нас зросли у порівнянні з минулим роком, а на початку 2021 року КРИСТАЛБАНК запровадив медичне страхування своїх співробітників, — крок, яким, я певен, ми будемо пишатися.
- Що пропонує "Краще підприємство" для приватних клієнтів? Може запровадили якісь новинки у порівнянні з минулими роками?
- У роздрібному сегменті банк продовжує успішно реалізовувати іпотечні програми, спрямовані на забезпечення клієнтів власним житлом — як на первинному, так і на вторинному ринку. Ці програми розроблено з урахуванням реальних потреб та можливостей наших клієнтів. Наприклад, для купівлі на первинному ринку однокімнатних квартир майже у всіх житлових комплексах банк надає кредити за ставкою, що стартує з 10% річних у перший рік користування, для купівлі двокімнатної квартири – з 7,7% річних, а три- та більше кімнатної — з 0,01% річних. Такі кредити можна отримати строком на 10 років, але якщо вам потрібен кредит лише на один рік – процентна ставка протягом усього періоду становить лише 5%, що практично відповідає рівню ставок у розвинутих європейських країнах. Для купівлі житла на вторинному ринку КРИСТАЛБАНК пропонує кредити взагалі до 20 років, якщо у клієнтів є така потреба, та ставкою від 7% річних - за програмою "Доступна “Сім”". При цьому, на відміну від державної програми "Доступна іпотека" жодних обмежень щодо строку введення будинку в експлуатацію та розміру загальної площі житла банк не висуває. Ключова наша ідея – надати клієнту такий строк кредитування та процентну ставку, які він потребує залежно від рівня доходу та вартості квартири. Та при цьому максимально зменшити процентне навантаження у перший період після придбання нового житла. Адже ми розуміємо — саме у цей період люди потребують додаткових коштів на ремонт, обладнання, переїзди та ін. і обслуговувати кредит за підвищеними ставками дуже часто для них не є прийнятним. Гадаю, ці зусилля і було відзначено у рамках XII всеукраїнського конкурсу "БАНК РОКУ - 2020" від міжнародного фінансового клубу "Банкиръ" званням "Банк №1 за умовами іпотечного кредитування".
Для фінансування поточних потреб та покупок клієнтів КРИСТАЛБАНК пропонує дуже зручну та вигідну картку з кредитним лімітом до 100 тис. грн та мінімальним щомісячним платежем лише у 5 % від суми витрачених кредитних коштів. Картка працює в Apple Pay і Google Pay та передбачає стабільний кешбек від вартості покупок у торгових мережах. Із останніх її оновлень цього року — збільшення пільгового періоду до 62 днів (за ставкою 0,001% річних), зниження ставки поза пільговим періодом та вражаючий дизайн — на глянцевому елегантно чорному фоні, міститься зображення земної кулі, стилізоване кристалами, у корпоративних кольорах банку, а ідентифікаційні дані нанесено за допомогою сучасних технологій ЗD-друку на зворотній стороні картки всупереч прийнятим стандартам.
- Автокредитування плануєте розвивати?
- Більш ніж активно. Вже запровадили нові програми кредитування фізичних осіб на придбання автотранспортних засобів — і нових, і з пробігом, а саме — "Кристал Авто Стандарт", "Кристал Авто Стандарт із пробігом", "Кристал Авто Партнер". Кредити на придбання нових автомобілів іноземного виробництва некомерційного призначення, як і іпотека, надаються за мінімальними ставками на ринку — від 6,99% річних строком до 6 років, з власним внеском – від 30% від вартості авто. Ставки за програмою "Кристал Авто Стандарт із пробігом" є, зрозуміло, дещо вищими. Утім, завдяки цій програмі клієнти мають змогу придбати бувший у використанні і, відповідно, більш доступний за ціною автомобіль. А це у сьогоднішній ситуації на ринку — чи не найважливіше.
- Як ставитеся до діджіталізації?
- Минулий рік показав усім нам, що диджиталізація – це не модний тренд або метод оптимізації видатків, як вважали раніше, це - необхідність. А дистанційні послуги - невід’ємна частина нашого життя, хочемо ми цього або ні. Тож, ми просто зобов’язані заради безпеки і зручності наших клієнтів пристосовувати наші продукти, сервіси та бізнес-процеси до вимог сьогодення. Так, минулого року у КРИСТАЛБАНКу було впроваджено систему електронних платежів Apple Pay. Для клієнтів приватних підприємців було запущено інтернет-банкінг, створено сервіс єдиного інтерфейсу для керування рахунками кількох компаній або підприємців у системі "Клієнт-Банк" — "Єдине операційне вікно", а також розширено функції сервісу дистанційного обслуговування для клієнтів-юридичних осіб, зокрема, надано можливість відкривати депозити без відвідування відділень банку.
Також КРИСТАЛБАНК став партнером електронного торгового майданчика SmartTender — електронної площадки комерційних та державних тендерів Prozorro. А вже цього року — приєднався до системи віддаленої ідентифікації BankID Національного банку України. Завдяки цьому клієнти-користувачі інтернет-банкінгу КРИСТАЛБАНКу отримали зручний та безпечний дистанційний доступ до адміністративних, фінансових та комерційних послуг через портали послуг підключених абонентів - надавачів послуг, таких як "Дія", "Єдиний державний портал адміністративних послуг", КП "Головний інформаційно-обчислюваний центр" та багато інших державних та недержавних організацій.
- Щодо корпоративного сектору, наскільки він є пріоритетним для КРИСТАЛБАНКу?
- Будемо відвертими: на сьогодні кредитний портфель корпоративного сектору — це основне джерело доходів будь-якого банку. І у КРИСТАЛБАНКу на цей портфель припадає левова частка загального кредитного портфеля. При цьому минулого року нам вдалося збільшити портфель кредитів бізнес-клієнтів майже на 80%. Значну його частку займає переробна промисловість, торгівля, будівництво, інші галузі, адже намагаємося максимально диверсифікувати ризики. Цього року плануємо суттєво збільшити частку аграріїв. Для їх більш активного залучення впровадили спеціальні умови обслуговування, зокрема, спецпропозицію із зарахування орендної плати за земельні паї на платіжні картки фізичних осіб-орендодавців, емітовані АТ "КРИСТАЛБАНК".
Уже минулого року кошти клієнтів – юридичних осіб у банку зросли майже удвічі, як власне і сама кількість клієнтів. Сподіваємося, що усі нововведення і минулого, і поточного року принесуть нашим клієнтам ще зручніше та ефективніше користування банківськими послугами, а КРИСТАЛБАНКу — якомога більше задоволених клієнтів.