Максим Шкіль: В Україні не місце методам конкуренції 90-х років

Український підприємець, меценат, засновник групи компаній "Автострада" Максим Шкіль в інтерв'ю для видання "Коментарі" прокоментував інцидент з підпалами техніки підприємства і розповів, як зараз розвивається ситуація

В ніч з неділі на понеділок, 28 червня, в Миколаєві кілька невідомих кинули пляшки із запальною сумішшю в дорожньо-будівельну техніку компанії "Автострада", яка наразі займається ремонтом покриття на вулицях Веселинівській і Одеському шосе. Це не перший випадок підпалів техніки компанії, збиток від цих дій склав понад 20 млн грн.

"Ми будемо робити все, щоб винні були притягнуті до кримінальної відповідальності"

- Могли б ви розповісти про ситуацію, що склалася?

Ми працюємо і сумлінно виконуємо свою роботу. Своєю чергою, хтось використовує ось такі методи конкуренції. Хто - поки не зрозуміло. Цією ситуацією займаються правоохоронці та ми дуже чекаємо на результати розслідування, очікуємо реакції правоохоронних органів - такі речі не повинні сьогодні відбуватися в Україні. Що стосується самого об'єкта в Миколаєві, то пріоритет компанії - забезпечити якісний проїзд і зробити це в найкоротші терміни.

- Скільки, станом на сьогодні, відбулося підпалів?

У нас відбулося три таких інциденти, два в Черкаській області та останній підпал в Миколаєві.

- І більше підпалів не було?

Немає і, будемо сподіватися, вже не буде. Губернатор Миколаївської області назвав те, що сталося, терактом. Ми ж вважаємо, що це такий вид конкуренції, якому не місце в цивілізованій країні. Це не кейс конкретної компанії "Автострада", це кейс бізнесу в цілому.

- Скільки техніки у відсотковому співвідношенні пошкодили, спалили або знищили?

У нас техніки на 300 мільйонів доларів. Це взагалі ніщо.

- Але погодьтеся, втрата дуже неприємна.

Неприємна, але про відсотки я б не говорив. Збиток завдано на понад 20 мільйонів гривень. Справа не в самому факті втрати. Замість того, щоб якісно працювати і конкурувати правильними бізнес-шляхами, в Україні все ж діють методи 90-х років. Ось це неприємно.

- Напередодні вам хтось погрожував? Були конфліктні ситуації з кимось?

Правоохоронні органи зараз відпрацьовують певні речі. Я вважаю, що ми зараз повинні дати їм можливість якісно виконати свою роботу.

- Можливо, ви якось планували свої подальші дії?

Будемо діяти виключно в межах закону і в правовому полі. Ми будемо робити все, щоб винні були притягнуті до кримінальної відповідальності.

- В межах закону у вас є плани провести бесіду з людьми, які до цього причетні?

Ми не повинні жодним чином розмовляти. Спілкуватися з ними будуть виключно правоохоронні органи. Зараз на постійному зв'язку зі слідством: надаємо їм всю необхідну в розслідуванні даних злочинів інформацію.

- Але ви хочете щось сказати?

Хотіти можна багато, але ми ж цивілізовані люди. Опускатися до рівня 90-х років точно не будемо.

- Чи є якісь контракти, які опинилися під загрозою через знищення техніки?

Сьогодні ми працюємо в штатному режимі, виконуємо і надалі будемо виконувати всі взяті на себе зобов'язання перед державою. І діяльності компанії не зашкодять жодні дії сторонніх осіб.

- Коли подібна ситуація трапилася на об'єктах в Черкаській області, велика частина техніки була знищена? Доводилося перекидати техніку з інших об'єктів, з інших областей? Чи є у Вас техніка в резервах?

У нас сильні підрозділи охорони, тому завдати значної шкоди жодного разу не вдалося. Дані втрати для "Автостради" не є значущими. Ми можемо диверсифікуватись: у нас є запас техніки, є, де її взяти, якщо якісь одиниці вийшли з ладу. В цьому випадку ми так і діяли. Але ця ситуація не відповідає тенденціям ведення бізнесу у світі. Таким методам конкуренції в Україні не місце! Подібних ситуацій більше бути не повинно. Тому в цьому питанні ми сподіваємося на результат з боку правоохоронних органів: ті, хто це зробив, повинні бути знайдені і покарані.

- Хтось із конкурентів Вам дзвонив і говорив, щось на зразок, "тримайтеся"? Пропонували допомогу?

Ми з конкурентами конкуруємо, але завжди залишаємося людьми. Звичайно, дуже багато дзвонили, висловлювали готовність допомогти. Чи готові були навіть, якщо раптом потрібно, надати свої механізми. З боку конкурентів все було дуже цивілізовано. Адже всі розуміють: сьогодні ми, завтра вони. В цілому вони дуже обурені тим, що сталося.

"У компанії "Автострада" не тільки професійні дорожники, а співробітники правильних поглядів, правильних життєвих принципів"

- Як Ви вважаєте, підпали в Черкаській області та Миколаєві в пов'язані? Наскільки тісний взаємозв'язок між цими випадками і чому на цих об'єктах?

Мені складно зрозуміти і озвучити логіку, якою користуються злочинці. І складно поки говорити про зв'язок, у слідства є якісь версії. Але, оскільки воно зараз триває, я не маю права розголошувати інформацію.

- Слідство повідомляє Вас про всі кроки?

Ні. Висновки, припущення можемо робити з тих питань, які ставлять мені і моїм підлеглим.

- Чи допускаєте Ви, що хтось зі співробітників міг "зливати" інформацію злочинцям?

У нас дуже вірні і сумлінні працівники, патріоти, які горді бути частиною "Автостради".

- Тобто, Ви впевнені у своїх співробітниках?

Я пишаюся своєю командою. У компанії "Автострада" не тільки професійні дорожники, а співробітники правильних поглядів, правильних життєвих принципів. За цими принципами ми і формуємо колектив. Наші співробітники погасили пожежу в Миколаєві власними силами. Коли приїхали пожежники, все вже було загашено. Працівники консолідувалися, швидко зорієнтувалися - взяли вогнегасник і необхідну техніку. Це їхнє ставлення до своєї роботи, до майна підприємства.

Велике будівництво - найуспішніша реформа чинної влади

- Хто є основними гравцями на ринку будівництва доріг?

Це компанії "Автомагістраль-Південь", "Онур", РДС. Це також "Альтком", ШБУ-77, ПБС, ШБУ-56, СТЛМ. Далі енергетичне дорожнє будівництво - "Славдорстрой", "Азвірт" ...

- Як можна зараз вітчизняному бізнесу конкурувати з іноземними компаніями, які займаються будівництвом доріг в Україні?

Я вважаю, що повинна бути підтримка на рівні держави. Необхідні законодавчі ініціативи, які передбачають наявність розмитненої техніки, а не на тимчасове ввезення. Також наявність фахівців-українців всередині компанії. Тому що, коли платяться зарплати українським працівникам, вони їх витрачають здебільшого всередині країни. А якщо люди приїжджають працювати до нас з інших держав, вони ці кошти вивозять до себе на батьківщину. Тому ці ініціативи повинні йти в першу чергу від влади: повинна передбачатися локалізація. Це повинно враховуватися під час кваліфікації учасників на тендерах.

- А якість доріг, які будують наші компанії, не гірше, ніж у європейських?

В українських компаній дуже висока якість будівництва. Ми можемо сьогодні будувати дороги не гірше, ніж в будь-якій європейській країні. Оснащення, лабораторні комплекси, підходи до кваліфікації - все це в українських компаній на рівні Європи.

- Оцініть, будь ласка, програму Велике Будівництво. Які є переваги і недоліки?

Не можу назвати жодного мінуса цієї програми. Завдяки їй відбувається ефект мультиплікатора: кошти повертаються в економіку України. Близько 50% у вигляді податків. Це і податки від доходу фізичних осіб, і надходження від бізнесових структур, які залучені безпосередньо до Великого будівництва. Сама програма поєднує в собі багато суміжних секторів економіки. Якщо ми беремо щебеневу продукцію, то відповідно працюють кар'єри, якщо беремо метал, то працюють металургійні комбінати. Тобто всі ці галузі економіки фактично запускаються шляхом програми.

Крім того, у багатьох європейських країнах велика кількість надходжень до бюджету йде завдяки туризму. У нас цей відсоток мізерний. Неможливо розвивати туризм, якщо якість інфраструктури буде низькою. Звичайно, ефект ми відчуємо через роки, але він однозначно буде великим. В Україні величезний логістичний потенціал, внаслідок географічного розташування. Але, знову-таки, неможливо зробити якісну логістику без хороших доріг. Цей ефект так само буде відчутним через багато років. Економічний ефект вже сьогодні дає розвиток суміжних галузей і повернення коштів до бюджету у вигляді податків, а також запуск інших галузей економіки.

На сьогодні я можу констатувати факт, що найуспішніша реформа чинної влади - Велике Будівництво. Якщо провести паралель з США, перше, що вирішив президент Байден - направити близько 2 трильйонів доларів вкладень в інфраструктуру. Це фактично те саме, що робимо ми, тільки в більш масштабному вигляді.

- Якщо ви будуєте дорогу в якійсь області, то щебінь, пісок Ви берете на підприємствах з цього регіону?

У нас є власний кар'єр в Житомирській області. Але, якщо, наприклад, ми будуємо дорогу в Миколаєві, то доставка з нашого кар'єра буде коштувати 300 гривень за тонну. Це не вигідно - логістика з'їдає все. Тому ми беремо щебеневу продукцію місцевих підприємств.


"Автострада" - одна з найбільших дорожньо-будівельних компаній, працює в 11 областях України. Парк техніки становить понад 1,5 тис. одиниць. У компанії 17 заводів і 30 виробничих баз. Команда професіоналів нараховує майже 4 тисячі співробітників.

Зараз у роботі у компанії 50 дорожньо-будівельних ділянки і 40 мостових об'єктів.

Днями група компаній "Автострада" отримала перемогу в тендері на будівництво Ямпільського мосту. Він з'єднає Україну та Молдову, стане поштовхом до економічного розвитку двох країн: активізує торгівлю, спростить транзит і скоротить час подорожі між столицями. Після вирішення всіх погоджувальних процедур, мостовики "Автостради" почнуть масштабне будівництво нового мостового переходу. За умови належного фінансування планується завершити будівництво до кінця 2022 року.