Ірина Міхальова, директорка з маркетингу Alliance Novobud: відновлення попиту на первинне житло на рівень довоєнного чекаємо не раніше наступної весни

За словами Ірини Міхальової, найбільші виклики для девелоперів сьогодні – це відновлення будівельних темпів та повернення довіри до ринку первинної нерухомості з боку покупців

Одразу після повномасштабного вторгнення рф в Україну процеси в будівельній галузі були поставлені на паузу – припинилося зведення будинків, частина працівників пішла служити в ЗСУ, договори купівлі-продажу не укладалися. Згодом ситуація почала відновлюватися – компанії по-троху відновлювали порушені ланцюжки поставок матеріалів та комплектуючих, активізувалися роботи на будмайданчиках, на більшості території поновився доступ до Держреєстру речових прав на нерухоме майно та можливість роботи з ним. З якими проблемами зіткнулися девелопери, як їх вирішують та які очікування на майбутнє – про це "Коментарям" розповіла директорка з маркетингу Alliance Novobud.

Яка ситуація з компанією зараз. Чи відновилися роботи на будмайданчиках?

Вже у квітні девелопер Alliance Novobud відновив роботу на всіх своїх будівельних майданчиках. Це два житлові проєкти у столиці (Illinsky House та Montreal House) та три у Броварах (Krona Park II, Madison Gardens та "Лавандовий"). Alliance Novobud став одним із перших забудовників, хто повернув будівельників на майданчики після повномасштабного вторгнення. І один з небагатьох, хто не просто заявив про відновлення робіт, а реально активно будує.

Сьогодні ми активно споруджуємо, вводимо в експлуатацію готове житло, видаємо ключі власникам квартир, продаємо квартири, паркомісця й комори у чинних проєктах та навіть плануємо запуски нових.

Як загалом війна позначилася на діяльності? З якими викликами зіткнулися?

Найбільші виклики для девелоперів сьогодні — це відновлення будівельних темпів та повернення довіри до ринку первинної нерухомості з боку покупців. Так, маємо певні труднощі з закупівлею та логістикою будівельних матеріалів, є брак кваліфікованих трудових ресурсів, але продажі потроху відновлюються, тож покупець повертається на ринок. Цей факт уселяє надію та заохочує до роботи.

На скільки відновився попит на житло, офісну, складську нерухомість?

Попит на нерухомість повільно, але впевнено відновлюється. Житлова нерухомість робить це швидше, ніж офісна, наприклад. І це зрозуміло, адже житло — одна з базових потреб людей. Особливо під час війни, коли ми маємо велику кількість українців, які лишилися без житла.

Відновлення попиту на первинне житло на рівень довоєнного часу чекаємо не раніше наступної весни, за умови позитивного розгортання подій на фронті.

Як на вас вплинуть нові державні будівельні норми (щодо бомбосховищ)?

Звичайно, ми уважно вивчаємо нові будівельні норми та виконуватимемо їх в повному обсязі. Для нас істотних змін не станеться, адже ми й до прийняття нових будівельних норм проєктували свої комплекси з можливістю оперативної адаптації підвальних приміщень, підземних паркінгів під укриття.

Щодо фінансового навантаження, то можемо говорити про додаткові 5-7% до вартості квадратного метра. Ці витрати підуть, наприклад, на оснащення підземних приміщень генератором достатньої потужності для виробництва електроенергії, організації санітарно-технічних зон у вигляді туалетів з умивальниками, обладнаних кімнат для перебування з дітьми, безпровідного інтернету тощо.

Як змінилися пріоритети щодо планування, використання технологій, матеріалів тощо?

Якщо відійти від реалій воєнного часу, то сьогодні покупці все частіше цікавляться функціональними плануваннями, тобто такими просторами, в яких кожний квадратний метр використовується з користю. Наприклад, балкон більше не є місцем для зберігання сезонних речей чи непотребу. Сьогодні це мультифункціональна площа, на якій можна організувати робоче місце для віддаленої роботи, зону для заняття спортом, ігровий куточок тощо. Тож розмір цього приміщення та устаткування має відповідати певним потребам покупців. До речі, можемо сьогодні говорити про деякий спад популярності панорамних балконів та панорамного скління загалом, у зв’язку з побоюваннями можливих ракетних обстрілів.

Все більше покупців цікавляться житловими проєктами з добре продуманими концепціями та наповненням. Наприклад, сімейні пари з дітками шукають комплекси з власними садочками та школами, великою кількістю дитячих ігрових та зелених зон. А ще, такий комплекс повинен бути розташований у тихому районі міста.

Прогресивна молодь та люди, які не уявляють своє життя без роботи та бізнесу, воліють оселитися в комплексі, розташованому в діловому районі міста. Вони цінують технології та інноваційні рішення в системі безпеки квартир, паркінгів тощо. Плюсом для такого проєкту буде організація професійного консьєрж-сервісу, надання можливості користуватися зручними публічними просторами. Наприклад, в Montreal House, що зводиться на Антоновича, 83, резиденти матимуть власний Public Space з бібліотекою, зонами для відпочинку, роботи та ігор.

На Вашу думку, як затяжна війна вплине на ринок – чи з’являться нові гравці, більше спільних проєктів, чи зміняться способи фінансування будівництва, терміни введення в експлуатацію?

З упевненістю можна сказати, що все залежатиме від державної політики в цьому напрямку та іноземних партнерів. Нові гравці локального рівня з’являться навряд чи, а от іноземні гравці, за сприятливих інвестиційних умов та державної політики, можуть зайти. Сьогодні Україна потребує оперативної відбудови як житлового фонду, так і інфраструктури, тож з позиції ринку можливостей ми виглядатимемо привабливо.

Однозначно можна стверджувати, що війна вплине на терміни введення в експлуатацію. Вони вже подекуди змістилися на 6-12 місяців, залежно від рівня готовності проєкту на момент повномасштабного вторгнення. Особливо це стосується тих, які станом на 24 лютого мали готовність до 50-60%. Наприклад, деякі девелопери, на відміну від Alliance Novobud, відновили будівництво лише на проєктах з високим рівнем готовності, тож терміни введення в експлуатацію заморожених - пересунуться на невизначений час.