Нові правила отримання житла: Олена Шуляк пояснила, що зміниться для українців
Голова партії "Слуга народу" Олена Шуляк розповіла Коментарі.юа, як законопроєкт змінить правила отримання житла, що чекатиме на військових і чому нова система стане прозорою та справедливою.
Війна зруйнувала сотні тисяч домівок і
загострила проблему, яка тягнеться ще з радянських часів — житлове питання.
Сьогодні понад 600 тисяч українських родин роками стоять у черзі на квартири,
але система фактично не працює. Голова партії "Слуга народу" та очільниця Комітету
ВР з питань організації державної влади, місцевого самоврядування та
містобудування Олена Шуляк у розмові з "Коментарями" пояснила, чому настав час
відмовитися від радянського житлового кодексу, які нові інструменти допоможуть
українцям отримати власне або соціальне житло, і як цифровізація має зруйнувати
корупційні схеми.
Олено Олексіївно, розкажіть, будь ласка,
детальніше про законопроєкт "Про основні засади житлової політики": які саме
зміни він принесе українцям у першу чергу?
Якщо дуже коротко, то зараз
державна сфера забезпечення житлом функціонує за радянськими правилами при
тому, що умови вже давно змінилися. По житловому Кодексу 1983 році, який і досі
не скасовано, житло від держави ти міг отримати у порядку черги і не у
власність, а у безстрокове користування (його не можна було продати,
подарувати, заповісти). Власністю воно
почало ставати лише внаслідок приватизації 90-тих років. Своєю чергою,
внаслідок неї державний житловий фонд було вичерпано. Відповідно, і житло у
користування, яке потім за логікою можна було приватизувати, було ні з чого
видавати. Тому і всі ці черги, в яких стоїть щонайменше 600 тис родин (а я
думаю, що їх на порядок більше), і які з вже зрозумілих причин не рухаються.
Безумовно, якусь кількість квартир держава видає, але на рік, за дуже
приблизними оцінками, йдеться лише про
кілька сотень квартир. Які, повторюся, одразу приватизовують.
Саме тому, щоб українці, які
потребують вирішення житлового питання, все таки його вирішували, ми працюємо
над законодавчим впровадженням житлової реформи, яка змінює правила гри
відповідно до до сучасних умов. Законопроєктом №12377 скасовуються неефективний
Житловий Кодекс і запроваджується низка інструментів, які на відміну від нього
будуть ефективними. Йдеться, зокрема, про: запуск одразу кількох фінансово-кредитних
механізмів, щоб люди, дохід яких дозволяє, могли придбати житло у власність на
пільгових умовах; запуск системи соціального і службового
житла, яке надаватиметься у тимчасове користування на умовах пільгової оренди; соціальну оренду з правом викупу -
орендуючи таке житло 10+ років в людини з’являється можливість його викупити
(орендні платежі йдуть о револьверний фонд, за кошти якого будується нове
соціальне житло для тимчасового користування).
В
своєму пості на Фейсбук, Ви наголошуєте, що законопроєкт скасує радянський
житловий кодекс і запустить нову систему. Які зміни люди відчують першими вже
після його ухвалення?
По-перше, одразу зазначу, що ми
створили і, сподіваюсь, незабаром ухвалимо саме законодавче підґрунтя для
майбутньої системи, яка буде ефективно вирішувати житлове питання українців,
які цього потребують. Тобто, це рамковий законопроект. Далі потрібна буде його
імплементація і реформа має бути якісною. Але я вірю в наш Уряд, що разом ми
запустимо і реалізуємо цю систему.
По-друге, головною відчутною зміною
буде те, що люди, які роками стоять у квартирній черзі, почнуть в той чи інший
спосіб вирішувати своє житлове питання. Як я вже зазначила вище, замість єдиної
можливості отримати житло від держави, якої по суті, вже давно немає (оскільки
в Україні практично відсутність житловий фонд, з якого має виділятись це житло
- у користування, а не у власність), звʼявиться низка одразу кількох сучасних
інструментів, які працюватимуть. Як працюють у ЄС і в інших розвинених країнах.
Про ці інструменти я розповіла вище. Вони дадуть можливість вирішити питання з
житлом - у той чи інший спосіб, але вирішити.
Як
працюватиме Фонд соціального житла і хто отримає пріоритет у забезпеченні
житлом у першу чергу?
Житло з державного і муніципального
житлових фондів надаватиметься на пільгових умовах у тимчасове користування -
на умовах пільгової оренди. Тобто, орендодавцем і утримувачем такого житла буде
громада. Відповідно, орендарем - громадянин, або родина, які підпадають під
відповідні критерії для того, щоб вважатися такими, що потребують поліпшення
житлових умову у випадку, якщо їх дохід не дозволяє отримати житло у власність
на пільгових умовах.
За тим же принципом надаватиметься
і службове житло - у тимчасове користування, допоки громадянин працює в тій чи
іншій установі або відомстві, на балансі яких таке житло знаходиться. За нього
потрібно буде вносити пільгову орендну плату і не можна буде приватизовувати.
Щодо
пріоритету. Законопроєкт дасть можливість забезпечити доступним житлом усі
верстви населення України, передусім соціально вразливі категорії громадян,
серед яких ВПО, бюджетники, військові, ветерани й інші люди, що потребують
підтримки від держави. Доступ до пільг буде рівний з урахуванням соціально-економічного
становища сімей. Особлива увага в законопроєкті приділяється соціально
вразливим категоріям громадян, серед яких військові, ветерани й інші люди, що
потребують допомоги.
До речі, щодо забезпечення житлом
військових наразі озвучується хибна думка у тому, що ухвалення законопроєкту
№12377 призведе до того, що військовослужбовці втрачають право на безкоштовне
житло від держави. Це не правда. Право військових на отримання безкоштовного
житла не лише жодним чином не скасується після ухвалення №12377, а і навпаки -
буде посиленим.
Ви
також згадали про переведення черг у цифрову систему. Розкажіть, будь
ласка, як планується
уникнути ризиків корупції чи технічних збоїв?
Єдиний спосіб уникнути корупції не
лише у сфері житла, а у будь-якій сфері державних послуг - цифровізація. Вона
дає можливість мінімізувати участь чиновників у цих процесах. А менше
чиновників - менше можливостей для корупційних зловживань. Тому запуск Єдиної
інформаційно-аналітичної системи у сфері житла є абсолютно закономірною складовою
житлової реформи. Не чиновник має вирішувати, кому з черги надавати житло
першому, а кому другому.
До того ж, система аналізуватиме
цілий комплекс факторів, які впливають на підбір оптимального способу вирішення
житлового питання того чи іншого громадянина, або родини. Це соціальний статус
(ВПО, багатодітна родина тощо), рівень доходів, наявність житла у власності і
багато іншого. І пропонуватиме його.
Звісно, ніхто не заборонить
громадянину використовувати одразу декілька способів. Наприклад, якщо ти користуєшся
тимчасовим службовим житлом, це не відміняє твого права використати той чи
інший пільговий фінансово-кредитний механізм і житло з його допомогою придбати.
Однак, після цього користуватися службовим житлом вже не зможеш.
Щодо службового житла також додам,
що його не можна буде приватизувати і після припинення роботи в установі, на
балансі якої це житло перебуває, його потрібно буде звільнити.
Війна
зруйнувала сотні тисяч домівок. Чи передбачає законопроєкт особливі умови для
тих, хто втратив житло через війну?
Для таких людей у нас діє державна
програма компенсацій за зруйноване і пошкоджене житло єВідновлення. Родина,
житло якої через війну було зруйноване, подає заявку на компенсацію через Дію,
комісія при ОМС таке житло обстежує і після цього родині видають житловий
сертифікат, який вона обмінює на нове житло.
Чи
були у вашому колі близькі, які втратили житло?
Думаю, на сьогодні немає кожного
українця, якого не торкнулася війна так чи інакше. У кожного є близькі, які на
війни загинули, є близькі, чиє житло зруйновано, у кого знищено бізнес тощо. На
жаль, у близькому колі колег та знайомих таких історій є достатньо. Ба більше –
я на постійному зв’язку з нашими регіональними осередками, звідки постійно
приходять сумні новини. За весь час повномасштабної війни кожну історію
сприймаю близько до серця і щиро вболіваю за те, щоб житло, яке постраждало чи
було зруйноване якнайшвидше відновили.
Тому я не втомлююся всім
нагадувати, щоб кожна родина, яка має власне житло, заздалегідь переконалася в
тому, що воно внесено у Державний Реєстр речових прав. В іншому разі,
доведеться певний час доводити право власності. Власне, про це я не втомлююся
нагадувати всім. На превеликий жаль, на сьогодні ніхто не знає, чи російський
дрон або ракета не прилетить у твій дім. Це стосується усіх регіонів країни,
навіть, тих, які знаходяться далеко від фронту.
Тому житло необхідно вносити у
Держреєстрі усім без винятку. Це можна зробити через Дію, зробивши відповідний
запит. Річ у тім, що житло, яке було побудоване після 2013 року, в цей Реєстр
вноситься автоматично. А для житла, побудованого раніше, це потрібно зробити
власноруч.
Якщо
уявити момент, коли перші родини отримають житло за новими правилами — що б Ви
хотіли їм сказати особисто?
Думаю, що перш за все подякую. За
те, що чекали, вірили і нарешті отримали від держави можливість вирішити своє
житлове питання, на яку вони справедливо претендувати.
Без відповідного запиту на рівні
суспільства не вдалося б рухатися у бік вирішення цієї проблеми. Звісно,
необхідність її вирішення назріла давно, а війна це тільки посилила, оскільки
через неї ми отримали мільйони людей, які стали вимушеними переселенцями. І це
на додачу до тих сотень тисяч громадян, які стоять у квартирних чергах. Тому
вірю в наш Парламент, в те, що ми зможемо успішно провести цей законопроєкт
через сесійну залу, успішно його імплементувати і реалізувати. І мрію
зустрітися з такими людьми, щоб побачити, що все це було не дарма.
Розкажіть, чи
зустрічаєтеся з українцями, які залишилися без даху над головою. Чи є історія,
яка особисто Вас найбільше зачепила?
Звісно. Зустрічаюся як особисто,
так спілкуємося в режимі онлайн. Особливо багато таких зустрічей було під час
проведення на базі нашого Комітету масштабних публічних консультацій, присвячених
удосконаленню програми єВідновлення. Це були перші великі публічні
консультації, на прикладі яких ми показали, наскільки корисним може бути цей
інструмент для вирішення тих чи інших питань на рівні держави. Тоді ми отримали
багато цінного фідбеку, як безпосередньо отримувачів компенсацій, так і ОМС,
які є виконавцями програми. Тоді ж - за
підсумками публічних консультацій ми здійснили низку важливих доопрацювань, які
дали можливість отримати компенсацію тим, хто до цього такої можливості не мав.
Окрім того, особисто зустрічаюся з
родинами, які в рамках єВідновлення відновлювали як свої квартири, так і
будинки. Однією з найбільш щемких був візит до родини Мажар з Ірпеня, які були
одними з перших, хто подав заявку на відновлення зруйнованої квартири. Вони вже
живуть в повністю відремонтованому житлі за програмою єВідновлення. 25 березня
2022 року російська ракета влучила в їхній будинок, це відбулося буквально за
три дні до звільнення Ірпеня. Світлана, Костянтин та їхній тоді ще 8-річний син
Захар в перші дні війни виїхали з міста - це врятувало їм життя. Особливо
сильно наслідки війни вразили маленького Захара. Його ліжко яскраво-зеленого
кольору стало чорним, улюблені іграшки просто розплавилися, а його дім був
зруйнований. Він постійно питав батьків: “Де ми тепер будемо жити?”. Але, на
щастя, у цієї історії щасливий фінал. І в маленького хлопчика знову є дім, своє
ліжечко та іграшки.
Олено Олексіївно,
якщо дивитися у майбутнє: якою Україну Ви хочете бачити для своєї родини, щоб
вашим дітям чи онукам було комфортно тут жити?
Зараз я переконана, що у українців
є три бажання - перемога, власне житло і можливість мати роботу з гідною
оплатою праці. Відповідно, саме такою я і бачу Україну в майбутньому -
незалежною, європейською країною, де кожен має можливість для розвитку, має
можливість отримувати гідну зарплату, мати комфортне житло. Але для цього
потрібно провести низку важливих кроків, над якими ми активно працюємо у
парламенті.