Рубрики
МЕНЮ
Виталий Войчук
Олександр Кудь, компанія Сімкорд, про тиск влади на IT бізнес
- Олександре, добрий день! Дякуємо за можливість від першої особи дізнатися про конфлікт із чиновницьким апаратом. Не могли б Ви на початку сказати кілька слів про компанію "СІМКОРД"?
Звичайно, із задоволенням розповім про "Сімкорд". Якщо дуже коротко і простими словами, то компанія веде свою професійну діяльність у галузі розробки програмного забезпечення для галузі FinTech, а також блокчейн-індустрії. Діяльність заснована виключно на результатах наукових досліджень та аналізі світових тенденцій. У нас багато клієнтів та партнерів по всьому світу, ми займаємося просуванням продуктів та сервісів компанії не лише в Україні, а й далеко за її межами.
- Ви кажете про світові тенденції у сфері FinTech-технологій. А чи можна докладніше?
Перспективи цієї галузі, як на мене, досить очевидні. Епоха інформаційних технологій дедалі більше набирає обертів і дедалі більше державних інститутів використовують у діяльності інформаційні платформи. Як наслідок, це є основою розвитку цифрових екосистем. А останнім часом, як відомо, найбільш актуальними є децентралізовані цифрові екосистеми з використанням технології блокчейн.
– Ви особливо виділили технологію блокчейн. Зараз дуже багато говорять про цю технологію, вона популярна у всьому світі. І Ви є одним із авторів законопроекту №4328 "Про токенізовані активи та криптоактиви". Це якось пов'язано між собою?
Безумовно, зв'язок прямий. І вона є у технологічному аспекті, а й у економічному. Мені, як вченому, було цікаво взяти участь у розробці законопроекту "Про токенізовані активи та криптоактиви", про який Ви говорите. Ми організовували та проводили заходи різного формату, щоб вся громадськість розуміла, які економічні переваги може отримати наша країна у разі ухвалення цього законопроекту. І, на мій погляд, ці переваги Україна могла вже отримувати, починаючи з 2020 року, коли було зареєстровано законопроект.
Ринок IT-індустрії шукає нові потенціали та стимули економічного та науково-технічного прогресу. І, безумовно, розробка інформаційних платформ для глобальних екосистем, я впевнений, що буде пов'язана з використанням токенізованих активів на базі технології блокчейн.
- Ви торкнулися питань економіки. Ви знаєте, що це питання є дуже болючим для нашої країни, адже Україні за 30 років так і не вдалося побудувати свою незалежну економічну систему. Ви вважаєте, що законопроект "Про токенізовані активи та криптоактиви" міг би сприяти економічному зростанню України?
Добре, що Ви поставили це питання. Не лише я високо оцінюю потенціал токенізації активів і стверджую, що ця галузь має колосальні перспективи. Багато компаній зі світовим ім'ям у своїх останніх офіційних аналітичних звітах оцінюють потенціал використання даних інструментів у найближчій перспективі у трильйони доларів США! Наприклад, SWIFT – $24 трлн або Boston Consulting Group – $68 трлн. Це новий та найбільший перспективний ринок. І Україна може запропонувати світові "дорожню карту" входження до нього. Наприклад, наш уряд разом із українським бізнесом та науковцями можуть розробити національну стратегію цифрового повоєнного відновлення реального сектору економіки України. А в її основі — обіг токенізованих активів. Такого ще немає ні в кого у світі!
Чому я на цьому наголосив? Бо якби законопроект №4328 не був саботований з боку чиновників Мінцифри України та прийнятий, то наша країна мала б вже обґрунтовану та потужну основу бути лідером у сфері модернізації електронної комерції на базі інструментів технології блокчейн.
І користуючись можливістю даного інтерв'ю, я хочу особливо підкреслити, що йдеться не про криптовалюту, яка, на мій погляд, є інструментом для корупції та відмивання грошей, а про токенізовані активи як про інструмент, за допомогою якого можуть створюватися нові способи управління правами майно в економічному аспекті та управлінні суспільними відносинами у сфері публічного управління та адміністрування з боку держави. Тобто тут я хочу звернути особливу увагу, що використання технології блокчейн у суспільних відносинах може кардинально змінити на краще принципи та підходи до управління державою та її економікою.
- Якщо законопроект №4328 має такий потенціал, Ви можете сказати конкретними цифрами про економічний потенціал для України, якби його ухвалили?
Хочу одразу сказати, що не лише про економічний потенціал треба говорити. Адже це і десятки тисяч робочих місць в IT-сфері, нові професії, нові освітні програми, а також нові механізми взаємодії з державними інститутами, які підвищують рівень довіри до держави.
Все це як наслідок призводить до значного економічного ефекту.
Якщо взяти ті дані, які я наводив вище, то за моїми приблизними суб'єктивними розрахунками Україна від відсутності регулювання в даній сфері в аспекті законопроекту №4328 втрачає щодо тих країн, які не створюють перешкод для розвитку ринку токенізованих активів. А якщо дивитися в цифрах, то ґрунтуючись на звіті банку HSBC (The 10x Potential of Tokenisation) про потенціал токенізації та даних Світового банку з урахуванням попередньої оцінки Мінекономіки щодо падіння ВВП України у 2022 році, можна сказати, що на сьогодні це дорівнювало б приблизно 5,66 млрд гривень або близько 4% ВВП, а в 5-річній перспективі, за приблизними розрахунками, могло б становити близько 56 млрд гривень.
Тут я звертаю Вашу увагу, що через особисту ворожість заступника міністра Борнякова Україна втрачає як у грошовому потенціалі, так і в іміджевому потенціалі. Адже те свавілля, яке дозволяє собі Борняков якраз говорить про його небажання йти в ногу з часом і прийняти очевидні речі, які бачить не лише весь цивілізований світ, а й у принципі будь-яка нормальна людина.
- Хочу уточнити, йдеться про криптовалют? Цей термін повною мірою зрозумілий багатьом обивателям, але всі точно знають, що він пов'язані з високим прибутком. Чи є різниця між технологіями, які хотіли б розвивати Ви, та роботою з криптовалютою?
Я хотів би відразу уточнити, що йдеться про два підходи до технології розподіленого реєстру (блокчейн). Виходячи з тієї публічної інформації, яка доступна, на думку Борнякова, блокчейн це платіжна система, а токени це криптовалюта. Ми ж у компанії "Сімкорд" вважаємо, що блокчейн — це насамперед система обліку, а токени — це інструменти обліку. За своєю природою криптовалюти чи криптоактиви не пов'язані з реальним майном, тому ми солідарні з думкою фахівців міжнародних організацій, у тому числі МВФ та FATF , що всі операції з ними слід віднести до ризик-орієнтованих, з усіма наслідками.
До речі, екс-президент США Дональд Трамп заявляє, що біткоїн – це шахрайство, а компанія Meta днями відмінила підтримку блокчейн-токенів NFT у Facebook та Instagram, визначивши такий підхід як безперспективний.
Борняков же зі зрозумілих причин завзято просуває ідею про впровадження криптовалюту у фінансову систему України, в тому числі за допомогою Закону "Про віртуальні активи" №3637, що, на мою думку, може привести економіку нашої країни до ще більшої нестабільності. Про це я багато писав у своїх постах на Facebook, наприклад, у пості від 18 лютого 2022 року під назвою "Що в результаті – законодавчий фундамент чи хитка конструкція?".
У той же час компанія "Сімкорд" пропонує інший напрямок, а саме: прийняти міжнародні правила регулювання криптовалют (криптоактивів) і зосередитися на ринку токенізованих активів, до яких належать всі інструменти технології розподіленого реєстру, що мають правовий зв'язок з реальним майном.
Наша Компанія принципово з криптовалютами та криптоактивами не працює і ніколи не була з ними пов'язана.
- Так, у нинішній ситуації, і коли у світі зберігається напружена обстановка, і беручи до уваги ті збитки для країни, про які Ви сказали, вкрай складно та невизначено. Але як саме заступник міністра Борняков пов'язаний із цим?
Я про це докладно ділився у цілій серії своїх постів на Facebook, наприклад "Самодурство чиновника – ознака безкарності (Частина 2)" від 13 січня 2023 року. Але, якщо хочете, я таки наведу кілька основних моментів, які так чи інакше пов'язані із протиправними діями Борнякова.
У 2019 році у Києві відбувся науковий захід – круглий стіл "Стандарти інструментів блокчейну" за участю та підтримкою Компанії. А після проведення заходу в інтернеті інформаційним ресурсом (журналом) ForkLog була поширена негативна стаття щодо компанії, яка містила в собі неправдиву інформацію, виражену в принизливій та образливій формі.
Виявилось, що 06.11.2019 року було проведено інший круглий стіл, серед учасників якого був заступник Міністра цифрової трансформації з питань розвитку ІТ Олександр Борняков.
Очевидно, що сфери зацікавленості Компанії та високопосадовців Мінцифри перетнулися, оскільки за масштабом захід, який відбувся за участю нашої компанії, значно перевершив вищезазначений захід за участю високопосадовців Мінцифри.
У 2020 році було зареєстровано проект Закону України "Про токенізовані активи та криптоактиви" № 4328, до складу авторського колективу, що складається здебільшого з провідних учених України, входив також я. Цей законопроект став, по суті, альтернативою проекту Закону України "Про віртуальні активи" №3637, який особисто лобіював Борняков, переслідуючи свої корисливі інтереси.
Після цих подій розпочалися необґрунтовані кримінальні переслідування нашої компанії. Навіть у період війни, після релокації, був неприємний інцидент із правоохоронцями, дії яких надалі були кваліфіковані як незаконні, і самі співробітники поліції його швидко зам'яли.
Далі, заступник міністра Борняков, замість підтримати нашу компанію і захистити від неправомірних дій співробітників поліції, залишає коментар на своїй сторінці Facebook про те, що наша компанія є пірамідою. Безумовно, юристи компанії відреагували належним чином та подали на Борнякова до суду для захисту ділової репутації, прав та законних інтересів компанії "Сімкорд".
Борняков на цьому не зупинився і почав штучно формувати доказову базу для громадянської суперечки та залучив для цього Комісію з цінних паперів та фондового ринку України, а саме через свої тісні службові зв'язки з Комісією змусив опублікувати інформацію, що наш продукт є сумнівним інвестиційним проектом. При цьому жодних дій з боку Комісії, спрямованих на вивчення та перевірку діяльності компанії, не робилося, а запити компанії до Комісії проігнорували по суті. Хоча наша компанія не має нічого спільного з фінансовою діяльністю та займається розробкою програмного забезпечення за стандартами міжнародного сертифікату ISO 9001:2015 у сфері науково-дослідної діяльності у галузі розробки та виробництва високонавантажених програмних рішень на базі технології розподіленого реєстру.
Я можу ще перераховувати багато фактів, але це все є у відкритих джерелах, будь-хто охочий може ознайомитися і простежити весь ланцюжок подій.
- Це вражає, звісно. А як Ви захищаєте свою репутацію та діяльність компанії від такого натиску ?
Ми звернулися до Національного антикорупційного бюро України з відповідними заявами. Наразі щодо кримінальних проваджень проводиться розслідування з метою дати оцінку діям Борнякова.
І я закликаю незалежну журналістську спільноту звернути увагу на події навколо компанії "Сімкорд" і пов'язані з цькуванням з боку заступника міністра Борнякова та чиновників, яких він залучив до своєї авантюри, користуючись державними преференціями чиновника.
Також хочу звернутися до всієї прогресивно мислячої спільноти нашої країни: якщо таке безчинство триватиме й надалі, то в Україні не буде перспектив навіть для ще не народжених поколінь!
– А як відповідають слідчі органи на Ваші заяви, на спроби зупинити Борнякова?
Ви знаєте, замість того, щоб розслідувати кримінальні злочини Борнякова за нашими заявами, Дніпровське управління поліції ГУНП у м. Києві за участю кіберполіції Національної поліції України за попередньою змовою Борнякова з представниками Комісії з цінних паперів та фондового ринку України порушує кримінальну справу проти компанії "Сімкорд" з метою чинити тиск на компанію та мене особисто шляхом фальсифікації матеріалів справи!
При цьому за членами моєї родини стежать, прослуховують телефони, залякують контрагентів, які постачають послуги нашої компанії.
Ми знаємо мету цієї справи, знаємо, що плануються незаконні обшуки, як це було організовано Борняковим у 2021 і 2022 році, і продовження спроб дискредитації компанії та її іміджу, а також вироблених нею продуктів і сервісів.
- А які ще мотиви керують Борняковим, як Ви вважаєте?
Я сказав на початку нашого інтерв'ю про міжнародний ринок токенізованих активів, потенціал якого обчислюється трильйонами доларів США, але для нашої країни це десятки мільярдів у доларовому еквіваленті. Очевидно, що йдеться про конкуренцію. Борняков має IT-компанії, оформлені на його друзів і родичів. Також він має близькі відносини з учасниками даного ринку. Я впевнений, що він має свої корисливі інтереси. Але його пихатість, як ми бачимо, сильно постраждала через те, що закон України №3637 "Про віртуальні активи", який я коментував у своєму посту на сторінці Facebook під назвою "Що в результаті – законодавчий фундамент чи хитка конструкція?" від 18 лютого 2022 року як закон про відмивання грошей через криптовалюти, в результаті звалився в його початковій редакції і в черговий раз відправлений на доопрацювання. Ось уже третій рік не діє цей Закон і розвивається індустрія. Тобто Мінцифри за цим напрямком тупцює на місці. Борняков лобіює власні інтереси навколо цього Закону.
Але в результаті його недалекоглядність і марнославство несе величезні ризики для всієї сфери використання токенізованих активів в Україні та IT-сфери загалом.
- Ви все це охарактеризували як "чиновниче свавілля". Як же Ви плануєте з цим чиновницьким свавіллям бути далі?
Користуючись нагодою, хочу звернути увагу компетентних органів на те, що Борняков займається цькуванням, мстить, залучає до цього судові органи, Комісію з цінних паперів та фондового ринку України, чиновників виконавчої влади та силові структури. Крім цього, перешкоджає розслідуванню кримінальних справ за нашими заявами, у яких він є головним фігурантом.
Було б правильним, щоб Борнякова позбавили посади заступника міністра цифрової трансформації за кричуще зловживання владою, якого, напевно, немає в жодній демократичній державі, бо від Борнякова шкоди незрівнянно більше, ніж користі.
- Олександре, у такій ситуації, яка зараз склалася у сфері технологій, що Ви можете побажати чи порадити своїм колегам з IT та інших сфер?
Коли ми захищалися від незаконних обшуків із конфіскацією майна, то виявили дуже цікавий факт: за останні 3 роки було проведено подібних обшуків із "маски-шоу" та конфіскацією у понад 500 інших IT-компаніях по всій Україні. І ми звернули увагу, що до суду дійшло лише дві справи. Про що це каже? На мій погляд, висновок по суті напрошується сам собою – це були заплановані "наїзди" на бізнес правоохоронців з метою вимагання.
Якщо ми мовчатимемо і не реагуватимемо на таких чиновників, як Борняков, — недалекоглядних, жадібних і заздрісних, то я впевнений – майбутнього у нашої країни не буде!
- З пасибо за щирість. Але все ж таки хочеться, щоб майбутнє у нас було. Чи є рецепт? Поділіться?
На мій погляд, рецепт досить простий, а саме — реалізувати історичний шанс України цивілізовано та своєчасно взяти участь та увійти до ринку токенізованих активів. На даний момент цей ринок та його інститути ще не сформовані у світі. Наш шанс — разом із розвиненими країнами взяти участь у формуванні інфраструктури для нового та найбільшого у світі ринку та на правах першого швидко використати ці переваги з метою повоєнного відновлення та модернізації.
Що для цього треба зробити? Я думаю, спершу треба не заважати компанії "Сімкорд" розвиватися, оскільки вона на сьогоднішній день є лідером у розробці економіко-правових моделей використання блокчейн-технології у реальному секторі економіки. І якщо постійні атаки на нашу компанію триватимуть, то Україна буде позбавлена не лише впізнаваності, а й інвестицій, появи нових професій, і, як наслідок, податкових зборів від нових видів діяльності для вирішення своїх національних та соціально-орієнтованих програм.
Компанія не має наміру терпіти це в Україні і, у разі продовження нападок з боку чиновників і, зокрема, Борнякова, змушена буде перенести своє виробництво до інших країн із максимально комфортними умовами для свого розвитку.
- Крім тих переслідувань, про які Ви кажете, були й інші звинувачення на адресу компанії. Наприклад, у тому, що Ваш продукт є сумнівним інвестиційним проектом. Розкажіть докладніше, чи це теж пов'язано з конфліктом?
На сьогодні стало зрозуміло, що все цькування нашої компанії та її продуктів організовано заступником міністра Мінцифри Борняковим. Скажу більше, рівню цинізму Борнякова немає меж – він готує собі алібі. 15 березня 2023 року Борняков на своїй сторінці Facebook розмістив посаду, що Мінцифри сумлінно з Офісом Генерального прокурора провели нараду на тему незаконних обшуків в IT-компаніях та створення найкращих умов розвитку IT -спільноти. Цікаво, що в одному з коментарів користувачів було питання необхідності ввести кримінальну відповідальність на 2-5 років за незаконний "наїзд" на бізнес. Відповідь на цей коментар Борняков залишив максимально розмитим, вказавши, що це важко з юридичної точки зору.
Хочу особливо наголосити, що ми не інвестиційний проект, не пов'язані з цінними паперами і не працюємо з криптовалютою. Наша компанія веде свою діяльність з 2011 року на національному та міжнародному ринках, займається розробкою програмного забезпечення. Про діяльність компанії багато інформації у відкритих офіційних джерелах. Усі звинувачення надумані і є хибними.
- У конфлікту з конкретним чиновником із Мінцифри довга історія, скажіть, яка кінцева мета Борнякова у цій ситуації? Як ви вважаєте, чи зацікавлене решта керівництва міністерства в тому, щоб втратити для країни успішну компанію через такі сумнівні розбірки?
Ми зверталися до Мінцифри з листом. Нам відповіли, що у цій історії Борняков діє самостійно, що Мінцифра не має жодного відношення, а також, що посада Борнякова є політичною та на нього може вплинути лише Прем'єр-міністр України Д.О. Шмигаль. Все йде до того, що ми змушені будемо звернутися до Прем'єр-міністра України, адже йдеться справді про шкоду національній безпеці нашої країни.
Новини партнерів
Новини