Рубрики
МЕНЮ
Давиденко Евгения
Володимир Костюк. Фото: пресслужба
Фармацевтична компанія випускає понад 400 найменувань ліків, якими користуються у 30 країнах світу. Це, зокрема, гастроентерологічні, кардіологічні, неврологічні, протизастудні препарати. “Фармак” — зразок підприємства, яке постійно розвивається. До 90% прибутку компанія щороку реінвестує в модернізацію виробництва та наукові розробки. Принаймні, так було до повтомасштабного вторгнення рф в Україну. Як бойові дії позначилися на роботі компанії, її пріоритетах та планах? Про це та інше “Коментарі” поговорили з виконавчим директором “Фармак” Володимиром Костюком.
Пане Володимире, пригадайте 24 лютого. Де Вас застала звістка про початок повномасштабної війни рф проти України?
Велика війна почалася у той час, коли я перебував за кордоном у справах. У нас були великі плани на 2022 рік: з виходом на нові ринки, розширенням виробництва і партнерства. Хоча ми не ігнорували дані американської розвідки, підготували план стійкості бізнесу за різними сценаріями розвитку подій, почали модернізувати сховища на заводах, у повномасштабну війну до кінця не вірили. Коли все почалося, я усвідомлював, що на заводах люди, які чекають вказівок і пояснень, можливо, навіть підтримки і слів, що все скоро закінчиться. Але тоді у мене самого були лише запитання. І тут, як кажуть, рідна земля дала сили. Коли протягом кількох днів мені вдалося повернутися до Києва, я зрозумів, що ми будемо до останнього робити все, щоб допомогти державі і не допустити дефіциту ліків. Адже це наш особистий фронт.
Як бойові дії позначилися на роботі компанії: чи довелося скорочувати працівників, релокувати заводи, чи є пошкодження виробничих потужностей?
Тяжкою довгий час залишалася ситуація у Шостці Сумської області, де у нас розташований один із заводів. Також “Фармак” мав R&D лабораторію у Харкові, яку ми разом з фахівцями релокували до Києва, коли там з перших днів стало дуже "гаряче". Але найбільші збитки компанія понесла в перші дні війни саме біля столиці.
Кілька днів ми не знали про долю нашого складу в Калинівці, що поблизу Макарова. Нам повідомили, що там йдуть танкові бої, а потім надіслали фото, на яких будівля була повністю знищена. На той момент на складі зберігалася вся готова продукція компанії і первинна упаковка для ліків. Збитки склали майже $50 млн за тогочасним курсом. Та, незважаючи на це, нам вдалося зберегти команду та забезпечити виплати заробітних плат співробітникам. Також вони, як і раніше, мали соціальний пакет, який включав три рівні страхування. А вже на самому початку березня нам вдалося відновити виробництво, що дійсно було викликом, оскільки пакування для ліків, яке ми втратили на складі, зазвичай постачається дуже довго.
А що сталося з лінійкою товарів? Чи вплинула на неї війна?
Війна змінила все наше життя, і фармацевтичний ринок – не виключення. Наприклад, ми почали значно більше випускати знеболюючих препаратів в шприцах нового формату, щоб військовим було зручно їх використовувати в польових умовах.
Фото: пресслужба
Значним досягнення для нас став запуск нової лінії з виробництва лікарських засобів у небулах, яку ми почали будувати ще перед війною. Це дуже важливі ліки, в першу чергу, для астматиків та алергіків. Але, щоб запустити обладнання, потрібні були американські інженери, які з міркувань безпеки не могли їхати у країну, де йде війна. Не думаю, що здивую вас, сказавши, що і тут наші фахівці розібралися і самостійно запустили всі виробничі машини, а консультування від американських спеціалістів велося онлайн. Крім того, ми випустили 16 нових продуктів. І це все під час війни.
Звичайно, виробництво певних препаратів довелося зменшити. До них відносяться “ковідні” ліки. Тому жарт, що війна перемогла коронавірус, абсолютно реалістичний. Населення зараз намагається максимально економити, тому також спостерігаємо зменшення споживання дієтичних добавок, вітамінів. При цьому, збільшився попит на заспокійливі лікарські засоби.
З якими логістичними викликами зіткнулися з початком війни? Як змінився експорт товарів компанії?
Тут нам було трішки простіше, ніж компаніям з інших галузей, адже час доставки суттєво не впливає на термін придатності лікарських засобів. Зрозуміло, що закриті порти та аеропорти значно ускладнюють логістику. Але це ті виклики, з якими ми успішно справляємося. Якщо говорити про експорт, наразі наші ліки прямують автотранспортом до найближчих європейських аеропортів, а звідти відправляються у країни призначення. Морські порти інших країн використовуємо рідше. Загалом, у 2022 році “Фармак” відвантажив понад 240 різновидів продукції у 30 країн світу.
Чи довелося скорочувати інвестиції у R&D?
Я б не сказав, що ми зменшили інвестиції у R&D, радше змінили підхід, враховуючи ситуацію в країні. Також переглянули доцільність вкладати кошти у проекти з дуже довгим періодом окупності інвестицій.
Весною 2022 року ви розпочали будівництво виробництва в Іспанії. Які задачі покликаний вирішити новий завод?
Запускати виробництво ліків у ЄС ми вирішили ще до війни. По-перше, через застаріле патентне законодавство України. Тобто в Україні дуже часто патентний захист на новітні лікарські засоби діє довше, ніж у ЄС. Через це ми не можемо виготовляти певні дженерики (непатентований лікарський препарат, що є відтворенням оригінального препарату), коли європейські компанії вже починають це робити, а потім “відстаємо” з маркетинговими кампаніями. По-друге, ми хочемо, щоб українських ліків у Європі стало більше, а наші фахівці більше взаємодіяли з європейськими. Це поступовими кроками трансформує “Фармак” у міжнародну компанію з штаб-квартирою в Києві. Запустити виробництво у Барселоні плануємо у 2024 році.
Фото: пресслужба
Як війна змінила пріоритети в роботі компанії? На що будете робити акценти в 2023-му?
Для нас завжди пріоритетом був внутрішній ринок і забезпечення якісними ліками саме українського споживача. Ще під час ковіду ми відмовлялися від більш вигідних, з фінансової точки зору, міжнародних контрактів, щоб постачати ліки в українські медичні заклади. Тому цей пріоритет залишається незмінним вже багато років.
Будемо продовжувати працювати на перемогу, сплачувати вчасно податки, забезпечувати людей робочими місцями, яких наразі в нашій компанії біля 3000. Звичайно, працювати над отриманням репарацій. Демонструвати іноземним партнерам на власному прикладі, що в Україну можна ефективно інвестувати. Є ціль також збільшувати співпрацю з міжнародними компаніями у напрямку контрактного виробництва та трансферу технологій.
Бізнес зараз активно підтримує армію та цивільне населення. Певно, не залишається осторонь і “Фармак”...
Підтримувати ЗСУ — це важлива місія для нашої компанії, адже завдяки військовим ми маємо змогу працювати. Звичайно, надаємо ліки та медичне обладнання. Крім того, закуповуємо бронежилети, балістичні шоломи, засоби індивідуального захисту, термобілизну, маскувальні комплекти, смартфони, планшети, технічне й навігаційне обладнання.
Щодо більш “суттєвої” допомоги Армії, то тут можна сказати про передачу 66 безпілотних літальних апаратів, 21 транспортного засобу, 12 генераторів, 23 радіостанцій. Також передаємо все необхідне для побутового облаштування: від металевих ліжок до ковдр і газових плит.
Населення також намагаємося підтримувати, особливо на деокупованих територіях. З останнього, виступили спонсором проекту “Мобільні лікарі”. У межах проекту медики у спеціально облаштованій клініці на колесах, їздять деокупованими селами, проводять огляд і діагностику людей, а також безкоштовно видають ліки від “Фармак”. Крім того, допомогли облаштовувати укриття у школах Київщини та Житомирщини.
Активно волонтерять і наші співробітники: здають кров для військових, збирають продукти харчування і одяг для населення. Зараз українці, як ніколи, об’єднані, тому вірю, що у 2023 році нас чекає перемога!
Новини партнерів
Новини