Головна Статті Інтерв'ю 2024 Як КРАІЛ змінила ринок азартних ігор в Україні за чотири роки
commentss Інтерв'ю Всі новини

Як КРАІЛ змінила ринок азартних ігор в Україні за чотири роки

КРАІЛ підбиває підсумки: чотири роки боротьби з нелегальними азартними іграми

2 жовтня 2024, 14:17
Поділіться публікацією:
Як КРАІЛ змінила ринок азартних ігор в Україні за чотири роки

Легалізація азартних ігор: Підсумки роботи КРАІЛ за чотири роки

Журналісти “Коментарі” поспілкуватися з головою Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ), аби підбити підсумки роботи органу за чотири роки. За цей час ринок азартних ігор в Україні кардинально змінився, пройшовши шлях від легалізації до створення прозорої та регульованої системи. Під час інтерв'ю було обговорено досягнення КРАІЛ, основні виклики, з якими зіштовхнулася комісія, та стратегічні цілі на майбутнє. Голова КРАІЛ Іван Рудий також поділився думками щодо проблемних аспектів діяльності операторів, перспектив ринку та важливості санкційної політики в умовах воєнного стану.

Які ключові досягнення КРАІЛ за 4 роки ви могли б виділити?

13 серпня 2020 року набув чинності Закон України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", що скасував заборону азартних ігор в Україні. Основним досягненням КРАІЛ стало створення правової бази для ліцензування операторів азартних ігор та сертифікації грального обладнання, що дозволило легально функціонувати ринку. 

КРАІЛ приділяє значну увагу соціальній відповідальності ринку. У 2022 році було затверджено нормативно-правові акти, що регулюють боротьбу з ігровою залежністю (лудоманією), та створено реєстр осіб, яким обмежено доступ до азартних ігор. На 2024 рік до реєстру включено понад 9300 осіб.

Як змінилася ситуація на ринку азартних ігор після введення регуляторних заходів?

Завдяки законодавчому регулюванню було легалізовано діяльність операторів азартних ігор, що призвело до зростання надходжень до державного бюджету. За чотири роки діяльності комісії до бюджету було сплачено понад 5,6 мільярда гривень лише за ліцензії.

З початку роботи комісії було видано понад 7 тисяч ліцензій на ведення діяльності у сфері азартних ігор. 

Після початку повномасштабної війни у 2022 році КРАІЛ ініціювала санкції проти російських операторів азартних ігор, зокрема, шляхом блокування їхньої діяльності в Україні. Комісія активно долучилася до ізоляції Росії у сфері азартних ігор та фінансових операцій. 

Які кроки були зроблені для забезпечення прозорості та законності у сфері азартних ігор?

У 2024 році були розроблені нормативні-правові документи для впровадження Державної системи онлайн-моніторингу, що дозволить контролювати діяльність організаторів азартних ігор в режимі реального часу. Це значно підвищить прозорість ринку, оскільки буде можливість відслідковувати фінансові операції та активність гравців.  Загалом було заблоковано понад 3200 нелегальних азартних сайтів та мобільних додатків.

З якими найбільшими викликами довелося зіткнутися КРАІЛ у процесі регулювання ринку азартних ігор?

Одним із найбільших викликів стало порушення законодавства з боку організаторів азартних ігор, зокрема допуск осіб із лудоманією до участі в азартних іграх. Було застосовано фінансові санкції на суму 14 мільйонів гривень. 

Крім того, до жовтня 2023 року не було органу, що контролював рекламу азартних ігор, що призвело до численних порушень. Після впровадження контролю ситуація покращилася, але регулятор досі стикається з проблемами нелегальної реклами у мережі Інтернет.

Чи були проблеми з дотриманням законодавства з боку операторів? Якщо так, як КРАІЛ реагувала на ці порушення?

Так, були численні випадки порушення законодавства, особливо щодо допуску осіб із ігровою залежністю до азартних ігор. КРАІЛ застосувала штрафи та активно блокує доступ до нелегальних сайтів. Було прийнято рішення про блокування понад 3200 доменів і мобільних додатків, які пропонували нелегальні азартні ігри.

Які стратегічні цілі ви ставите перед КРАІЛ на найближчий рік?

Стратегічні цілі КРАІЛ на 2024–2026 роки включають чотири основні напрямки: забезпечення державного регулювання та нагляду за азартними іграми, створення сприятливих умов для розвитку ринку, захист прав громадян, та розбудова інституційної спроможності комісії. Одним із важливих кроків стане цифровізація реєстрів та подальший контроль за рекламою азартних ігор.

Якби у вас була можливість повернутися на початок діяльності КРАІЛ, які ключові моменти ви б змінили або зробили по-іншому?

Одним із пріоритетів стало б впровадження механізму блокування нелегальних азартних вебсайтів на постійній основі, а не тільки на період дії воєнного стану. Також необхідно було б удосконалити механізм контролю за діяльністю операторів і підвищити ефективність моніторингу реклами азартних ігор на ранніх етапах.

Чи є конкретні аспекти роботи КРАІЛ або законодавства, які потребують негайних змін чи вдосконалення?

Так, потребує вдосконалення механізм застосування санкцій до операторів, які порушують законодавство, а також необхідно забезпечити постійний контроль за рекламою азартних ігор. Також важливо посилити контроль за нелегальними операторами, особливо у сфері онлайн-ігор.

Які внутрішні процеси чи процедури ви б хотіли оптимізувати для підвищення ефективності роботи комісії?

Оптимізація роботи реєстрів та цифровізація процесів залишається ключовим напрямком для підвищення ефективності. Крім того, необхідно автоматизувати надання адміністративних послуг в електронному вигляді та спростити доступ до реєстрів через Єдиний державний вебпортал.

Які основні скандали чи конфлікти виникли за період існування у сфері азартних ігор, з якими стикалася КРАІЛ?

Сфера азартних ігор завжди привертала підвищену увагу громадськості та медіа, і за період діяльності КРАІЛ виникло кілька значних скандалів. Основним питанням стало поширення реклами азартних ігор. Зовнішня реклама азартних ігор викликала багато дискусій, особливо у зв’язку з її потенційним негативним впливом на населення.

У відповідь на ці виклики було прийнято рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 квітня 2024 року, спрямоване на обмеження реклами азартних ігор в Інтернеті та інших медіа. Постановою Кабінету Міністрів України було введено жорсткі обмеження на рекламу азартних ігор, включаючи заборону використання певної символіки та обмеження контенту, що може бути рекламою азартних ігор.

Окрім того, організатори азартних ігор в мережі Інтернет були зобов’язані впровадити механізми для контролю за витратами гравців та встановлювати обмеження на суму витрат і час участі в грі. Ці заходи мали на меті мінімізувати ризики розвитку залежності від азартних ігор та захистити інтереси гравців.

Як КРАІЛ реагує на публічні скандали чи звинувачення у непрозорості діяльності операторів азартних ігор?

КРАІЛ активно реагує на всі публічні скандали та звинувачення у непрозорості діяльності операторів азартних ігор. Одним із ключових кроків є проведення позапланових перевірок, які дозволяють оперативно виявляти порушення та застосовувати до порушників фінансові санкції. За чотири роки роботи було проведено 12 позапланових перевірок, результатом яких стали штрафи на загальну суму 14 мільйонів гривень.

Окрім цього, КРАІЛ співпрацює з правоохоронними органами, зокрема з Службою безпеки України, для моніторингу та блокування нелегальних азартних ресурсів. Спільними зусиллями було заблоковано понад 3200 доменів, що здійснювали азартні ігри без ліцензій.

КРАІЛ також постійно вдосконалює механізми моніторингу та співпрацює з міжнародними компаніями, такими як Meta та Google, для припинення поширення нелегальної реклами азартних ігор у соціальних мережах та на платформах для відео.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!