Експерти розкритикували указ Зеленського про 4G-інтернет
На їхню думку, дана проблема не входить у компетенцію президента країни
Після публікації указу президента Володимира Зеленського "Про заходи по поліпшенню доступу до високошвидкісного мобільного інтернету", "Коментарі" поцікавилися думкою вітчизняних експертів щодо цього питання.
Економіст Віктор Скаршевський заявив, що цей указ демонструє чергову плутанину з повноваженнями. Очільнику держави, на думку експерта, варто зосередитися на більш важливих для України речах.
"Те, що президент хоче, як сказано в указі, забезпечити максимальне покриття території України мережами рухомого (мобільного) зв'язку третього та четвертого поколінь, надання широкосмугового доступу в інтернет, отримання повсюдно громадянами України переваг і можливостей цифрового світу, насамперед у сферах освіти, медицини, електронної комерції, адміністративних послуг, розвитку електронної демократії - це, звичайно, чудово. Приємно, що Зеленський і Офіс президента (який, по суті, залишився тією ж адміністрацією) про це думають. Погано те, що у нас знову починається плутанина з повноваженнями. Тому що все, що описано в указі, - це питання не президента, а уряду. Президент, згідно з Конституцією, відповідає за зовнішню політику, за питання нацбезпеки і оборони. Ніде в його конституційних повноваженнях немає нічого про 4G або 5G. Главі держави варто було б зосередитися на справді важливих для України моментах: встановлення миру на Донбасі (переговори про завершення військового конфлікту, економічна і гуманітарна реінтеграція громадян, які проживають на тимчасово підконтрольних територіях); встановлення верховенства права, включаючи захист прав власності. Ось тут потрібно демонструвати прогрес, якого так чекають українці. А від указів типу цього "інтернетного" нашим громадянам – ні холодно, ні жарко".
Фінансовий аналітик Олексій Кущ заявив нашому виданню, що указ президента Володимира Зеленського про заходи по поліпшенню доступу до високошвидкісного мобільного інтернету не збігається з українською реальністю.
"Я би дуже обережно ставився до подібних указів. Як показує досвід таких країн як Південна Корея, Китай, Естонія (які роблять великі успіхи у застосуванні нових стандартів зв'язку, а також у діджиталізації економіки та державного управління), все відбувається не на підставі указів, а шляхом створення якісних умов ринкового середовища, реформи систем держуправління. Держава повинна написати своєрідний алгоритм функціоналу держуправління, який слід адаптувати до можливостей його діджиталізації. А обволікання все це в цифрові інтерфейси повинно відбуватися в міру розвитку підприємницького середовища, ринку. Мова про те, що спочатку потрібен каркас того, що ми плануємо диджитализировать. Сьогоднішню систему держуправління з численними абсолютно неефективними структурами, горизонтальними і вертикальними зв'язками, запхати в смартфон практично нереально. Те ж саме з механізмами функціонування ринкового середовища – багато сегментів ринку знаходяться під управлінням монополістів. Ситуація може використовуватися ними для додаткового домінування над іншими учасниками ринку, придушення їх, у тому числі за допомогою нових можливостей для збору інформації. Потрібно розробити новий каркас системи держуправління, а потім вже проводити діджиталізацію - не на підставі указів, а на підставі природних процесів. Технічна революція відбувається не указами, а бізнесом. Важко уявити, наприклад, указ Трампа про розвиток нових поколінь інформаційних систем у США. Адміністративними методами таке не впроваджується. Ще момент. По мірі переходу на новий щабель якості зв'язку, потрібно створювати більш щільну сітку покриття, більш щільну сітку технічних станцій, які підтримують зв'язок. З цим проблема. У нас неефективна ринкове середовище. Процеси виділення землі, отримання дозвільних документів – досить складні. Ринковим операторам зв'язку важко в таких умовах нарощувати сітку. Крім того, ринок українського мобільного зв'язку поділений між кількома великими операторами. Вони можуть координувати тарифну політику, це відображається і на якості послуг. Проблема з сіткою покриття призводить до того, що навіть при частковому переході на той самий 3G погіршується якість мобільного зв'язку. Щоб таких казусів не було і потрібно створювати більш ефективні умови для розвитку ринку мобільного зв'язку. Найголовніше, що на такі продукти повинен бути запит бізнесу і населення, а не укази. А такий запит з'явиться лише по мірі розвитку економіки і зростання добробуту українців. І тут указами не допоможеш".