Конституційний суд скасував мінімальний вік для виходу на пенсію: у чому особливість рішення
Конституційний суд України визнав не відповідним
Основному закону рішення про встановлення мінімально необхідного віку для
нарахування пенсії за вислугу років. У чому суть рішення і хто від нього
виграв, розбиралися "Коментарі".
Пенсійний вік в Україні: історія питання
В українській пенсійній системі традиційно працювали дві схеми:
- більшості громадян для виходу на пенсію потрібно
було досягти певного віку (55 років для жінок, 60 – для чоловіків);
- для ряду категорій (вчителі, лікарі, льотчики, працівники шкідливих
виробництв) достатньо було стажу (як правило, 20 років для жінок і 25 – для
чоловіків), без урахування віку.
Але в 2015 році в нашій країні почалася активна боротьба з дефіцитом Пенсійного фонду. Зокрема, почали підвищувати необхідний для виходу на пенсію стаж. Кожні півроку подовжували його на рік. Таким чином, зараз стаж для жінок виріс уже до 22 років, для чоловіків – до 27 років. До 2024 року для жінок передбачено збільшення стажу до 25 років, для чоловіків – до 30.
Також був введений "вікової обмежувач": раніше 50 років не могли йти на пенсію представники льотного складу, раніше 55 – працівники охорони здоров'я, освіти, артисти.
Після старту пенсійної реформи в 2017 році пенсію за вислугою років в Україні фактично скасували для всіх, крім артистів, запевняє керівник управління соціального страхування та пенсійного забезпечення Федерації профспілок України Володимир Максимчук.
Пенсійний вік в Україні: навіщо вводилися обмеження
"Порядок виходу на пенсію був змінений кілька років тому, – зазначає в для видання "Коментарі" фінансовий експерт Олексій Кущ. – Раніше у всіх було право виходити на пенсію у зв'язку з втратою працездатності і за вислугою років. Однак уряд запровадив для цієї категорії додатковий критерій, встановивши мінімальний вік для виходу на пенсію – 50 років для жінок і 55 років для чоловіків".
За словами експерта, це було зроблено, щоб уповільнити процедуру виходу на пенсію людей, професії яких пов'язані з втратою працездатності (шахтарі, металурги, представники хімгалузі).
"Так як пенсія у них досить велика, цю категорію незаконно відсікли від "дострокового виходу на неї. У результаті економилося приблизно кілька млрд грн. на рік, – продовжує Кущ. – І хоч це не така велика економія в контексті дефіциту ПФУ, який тоді становив 150 млрд грн., але уряд не погребував і таким цинічним "обрізанням". Зате можна було звітувати про "жорстку бюджетну політику" перед міжнародними кредиторами, які наполягають, в тому числі, на необхідності підвищення пенсійного віку в світлі тотального дефіциту ПФУ".
Пенсійний вік в Україні: що вирішив Конституційний суд
4 червня нинішнього року, відреагувавши на конституційне подання 45 нардепів щодо відповідності Конституції окремих положень Закону "Про пенсійне забезпечення" і 48 парламентаріїв щодо відповідності Конституції окремих положень законів про пенсійне забезпечення для окремих категорій осіб, КСУ визнав такими, що відповідають Конституції України положення пункту "а" статті 54, статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 5 листопада 1991 року № 1788-ХІІ зі змінами, внесеними згідно із законами України "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо пенсійного забезпечення" від 2 березня 2015 року № 213-VIII, "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України" від 24 грудня 2015 № 911-VIII.
Простіше кажучи, ті самі норми, якими встановлювались додаткові умови для призначення пенсії за вислугу років до досягнення віку 50 років і 55 років (чим, по суті, нівелювалася сутність права на соціальний захист).
На думку представників Конституційного суду, підвищення віку виходу на пенсію для жінок на 5 років, а також збільшення на 5 років загального та спеціального стажу роботи, необхідного для призначення пенсії за вислугу років для окремих категорій працівників, позбавляють зазначені особи права на соцзахист і не відповідають конституційним принципам прав і свобод людини.
Рішення КСУ є обов'язковим, остаточним і не підлягає оскарженню.
"Раніше були внесені зміни в закон про пенсійне забезпечення, де прирівняли осіб, які можуть виходити на пенсію за вислугою років (вчителів) до тих, хто може це робити лише по досягненні пенсійного віку (зараз 55 для жінок та 60 років для чоловіків). Тоді як, згідно з новим законом, вони мають право піти на пенсію за вислугою років (допустимо, 25 років пропрацювавши в школі). Але пенсію могли отримувати лише при досягненні 55 років, – зазначає для видання "Коментарі" віце-президент Всесвітнього юридичного Альянсу, старший партнер в адвокатській компанії "Кравець і Партнери" Ростислав Кравець. – Саме цю норму КСУ і визнав такою, що не відповідає Основному закону. Ті, хто йде за вислугою років, може без досягнення пенсійного віку і йти на пенсію, та отримувати її".
Але тут, за словами експерта, є інший нюанс. Якщо той же вчитель йде за вислугою років, то він втрачає можливість далі викладати. Тобто, пенсію він отримувати може, а ось зарплату – вже ні. А ось якщо йде на пенсію по досягненню пенсійного віку, то може отримувати і зарплату, і пенсію.
"За великим рахунком, КСУ просто встановив певну справедливість на законодавчому рівні. І в чергове довів, що парламентаризм (як вищий законодавчий орган) у нас фактично помер, а уряд (як вищий виконавчий орган влади) абсолютно не цікавиться дотриманням норм Конституції та турботою про дотримання прав громадян", – резюмує Кравець.
Зазначимо, що сама пенсійна реформа, запущена в 2017 році, залишається незмінною. А це означає, що скористатися рішенням КСУ можуть українці, які мали підстави для виходу на пенсію на жовтень 2017 року. При цьому ніяких компенсацій за два "перероблені" роки вони не отримають, так як рішення КСУ починають діяти з моменту їх прийняття.
Кравець зазначає, що раніше подібні прецеденти вже були. Приміром, суди визнавали неправомірними обмеження при перерахунку пенсій колишнім працівникам органів внутрішніх справ (тим, хто працював у міліції, а зараз на пенсії).
"Було підтверджено, що вони мають право на збільшену пенсію, яка орієнтувалася б на оклади нинішньої поліції. Правда, ПФУ все одно ігнорує всі ці норми законодавства, – говорить експерт. – І це в чергове доводить, наскільки декларативними є всі заяви членів Кабміну та ВР щодо турботи про громадян України в цілому і про пенсіонерів – зокрема".
Пенсійний вік в Україні: що з Донбасом
Пенсії за вислугу років на даний момент отримують близько 230 тис. українців. Після підвищення її розмір становить 2645 грн.
"Тепер люди відповідних категорій отримали можливість виходити на пенсію до досягнення встановленого раніше "мінімального віку". Так що навантаження на дефіцитний бюджет ПФУ збільшиться на ті самі кілька млрд грн. на рік, – підкреслює фінансовий експерт Олексій Кущ. – Те, що КСУ почав приймати такі рішення, говорить про те, що адміністративна удавка, яку раніше тримала провладна команда, ослабла. І судді вперше за довгий час почали приймати правосудні рішення в чистому вигляді – без зовнішнього фактору впливу".
При цьому, зазначає Кущ, рішення КСУ від 4 червня не настільки проблемне для ПФУ та Кабміну, як потенційне рішення щодо виплат пенсій українцям, які проживають на тимчасово підконтрольних територіях.
"Тих, хто не зареєструвався на підконтрольній території, а безвиїзно перебуває в ОРДЛО, – уточнює експерт. – От там вже мова, за попередніми даними, піде про десятки мільярдів гривень на рік. І це, якщо не враховувати заборгованість, що накопичилася перед ними, яку доведеться повертати".
Свого часу, нагадує Кущ, колишній уряд, за якого пенсії для жителів ОРДЛО були заморожені, запевняв, що не відмовляється від цих виплат. Мовляв, гроші обов'язково виплатять, як тільки на окупований Донбас повернеться українська влада.
"Але навіть якщо це відбудеться в осяжному
майбутньому, реально накопичених грошей для виплат немає, – підкреслює Кущ. –
Не було створено резервного фонду. І не видно, щоб хтось замислювався про його
створення. Але ж одноразово доведеться виплатити колосальні суми".