Рубрики
МЕНЮ
Максим Иванов
Український медіаринок активно відновлюється, що наочно
показало дослідження USAID та InterNews, які визначили ТОП-20 вітчизняних
онлайн-видань. Вперше в рейтинг американської організації увійшли і
"Коментарі", що стало однією з низки змін в ЗМІ після приходу нового власника. Віктор Гольдський розповів про розвиток медіагрупи і
унікальні
проекти, якими портал здивує користувачів
найближчим часом.
Вікторе,
з 2013 року "Коментарі" вважалися "проблемним" медіаактивом. Чому ви вибрали саме цей бренд?
- Невже хтось відмовився б придбати бренд рівня Forbes або
Times? А "Коментарі" — саме таке видання українського масштабу. У яке б ЗМІ ви сьогодні не звернулися, скрізь
знайдете співробітників, за плечима яких є досвід роботи в "Коментарях". Тому
що це не один новинний сайт, а наявність розгалуженої мережі інтернет-видань,
що охоплює як всеукраїнський рівень, так і регіональні ніші. Це була дуже вигідна пропозиція, від якої було
важко відмовитися. Переговори почалися в 2018 році, а угоду ми остаточно
закрили весною 2019-го.
"Коментарі" — це легенда вітчизняної журналістики. Ми
поставили перед собою амбітні цілі і завдання — відродити легенду, і коли
з'явилася така можливість, все інше для мене відійшло на другий план.
Однак
"проблемним" актив вважали не без підстав. Вже після закриття угоди сталася
рейдерська атака на "Коментарі". Сервери тоді сильно постраждали, і всі сайти,
фактично, довелося відновлювати заново.
- Так, склавши руки ми не сиділи (сміється, — ред). Це
тільки здається, що медіаринок України величезний. Насправді це дуже вузька
ніша, де всі знають, хто стоїть за тим чи іншим ресурсом. Великі медіа належать
олігархам, а дрібні нікому не цікаві, оскільки не можуть формувати громадську
думку. А ось середні, такі як "Коментарі", становлять загрозу як першим, так і
другим. Адже саме вони можуть висвітлювати незалежно і об'єктивно абсолютно всі
події в країні, не звертаючи увагу на інтереси фінансових груп. Саме з такою
позицією я пов'язую спробу знищити "Коментарі". Як то кажуть: "Не діставайся ж
ти нікому".
Дійсно, в один "прекрасний" день сайт "Коментарі" був
просто видалений з усіх серверів на просторах інтернету. Були знищені бази
даних, архіви новин, авторські фото і відео. В "Укрпатент" навіть подали
підроблені договори на продаж торгових марок третім особам. Уявляєте який був
масштаб атаки?
Чому ж
раніше читачі "Коментарів" не знали про те, що сталося?
- Ми вирішили не афішувати цю історію, поки не проведемо
власне розслідування. Ми з'ясували, хто стояв за всім цим, і написали
відповідні заяви в правоохоронні органи. Через таємницю слідства називати
конкретні імена поки не можемо.
Але найголовніше, що "Коментарі" вистояли. Ми зберегли
незалежність видання і не пов’язані жодними зобов’язаннями ані з олігархами, ані з чиновниками. Наші журналісти можуть
запропонувати неупереджений, об'єктивний контент, що багатьом, звичайно, не
подобається.
Криза породжує можливості. Ми вирішили використати цю ситуацію, щоб внести структурні зміни. І незважаючи на те, що процес реорганізації щойно розпочався, статистика показує, що відвідуваність сайту зросла більш ніж в два рази, в порівнянні з червнем — часом рейдерської атаки. А в жовтні трафік побив абсолютний рекорд за останні три роки.
Тільки вдумайтеся: за лічені місяці після відновлення сайту
ми практично з нуля повернулися в ТОП-20 українських медіа, і відразу на 17-у
сходинку! Це не наша думка, а дані незалежного дослідження InterNews / USAID.
Безсумнівно, ми можемо назвати те, що сталося, історією успіху. Трафік зростає, якість
контенту кардинально змінилася,
наш читач до нас повертається. І це тільки початок. Атака спонукала нас на
радикальні зміни.
Якщо
говорити про реформу "Коментарів" детальніше, ви хочете створити новий
медіахолдинг?
- Так, ми маємо намір створити холдинг. Але він буде
займатися не тільки медіа. Ми розширимо його профіль, створивши видавничий
бізнес, рейтингові дослідження і інші проекти для масової аудиторії і вузьких
фахівців. Додамо супутні медіа-індустрії сервіси, щоб перетворити
інтернет-видання в повноцінну мультимедійну платформу з контентом для кожного.
У 2020 році хочемо вийти за межі соціально-політичної ніші.
І цілі у нас амбітні. Протягом року маємо намір
відкрити ще 5-7 інформаційних проектів під саму різну аудиторію — від сімейної
тематики і культури до гаджетів і бізнесу. Ще є бажання запустити онлайн-мовлення під брендом "Коментарі" — власне
інтернет-ТБ і радіо або підкасти. "Коментарі" та інші медіаактиви ми об'єднаємо
в Видавничий дім "МАСАВІ".
Крім ЗМІ, ми розробляємо платформу для інтерактивних
рейтингів і опитувань, а також інші сервіси, які до релізу не будемо афішувати.
Повірте, такого на всеукраїнському рівні ще не було.
До слова, "Коментарям" в
2020 році виповнюється 15 років — це хороший привід приміряти на себе нові
ролі. А щоб розділити цей успіх з найширшою аудиторією, ми готуємо
медіа-франшизу. Так, скоро "Коментарі" запропонують франшизу і кожен бажаючий
зможе стати частиною нашої медіа-родини.
Розкажіть
детальніше про рейтингові дослідження — що це?
- Щоб оцінити громадську думку, запустити масштабні
опитування і рейтинги, ми хочемо створити власний інструмент. Важливо, що він
буде орієнтований не тільки на політику, але і на бізнес і суспільство. Це
дозволить нам проводити відкриті і закриті опитування, запрошувати таргетовану
аудиторію і сегментувати її в режимі онлайн.
Якщо
говорити про франшизу "Коментарів", у чому її новизна?
- Основна мета франшизи — створення масштабної мережі
незалежних і відкритих засобів масової інформації, присутніх в кожному регіоні
України, в кожному місті і райцентрі. Незалежні ЗМІ повинні стати в Україні
нормою, саме тому ми і запускаємо франшизу — кожен бізнесмен зможе в найкоротші
терміни створити своє регіональне або галузеве медіа з власної редакцією, яка
не буде залежати ні від політиків, ні від олігархів. Навіть від нас вона
залежатиме не буде: допомога головної редакції буде менторської і технічною. Ніякої цензури.
Хочу зауважити, що після кризових 2014-2015 років медіа- та
рекламний ринок показують щорічне зростання на 25-30%, починаючи з 2016-го. Хто
встигне зайняти звільнені під час кризи ніші, той і буде впливати на громадську
думку в найближчому майбутньому. Ми бачимо явні перспективи у так званого
імпакт-інвестування — коли ти не тільки заробляєш, а й створюєш громадський
резонанс, піднімаєш важливі соціальні проблеми, розвиваєш таким чином свій
регіон.
У
скільки ж обійдеться імпакт-інвестування?
- Ми визначили приблизну монетизацію — 1000 відвідувачів, і
виходячи з цього зможемо визначати вартість франшизи в кожному окремому випадку
— чесні і зрозумілі правила для всіх. Якщо популярність видання зростає, то і
виплати франчайзі збільшує, а нанівець — і суду немає. Це дуже зручно на старті,
бо робить франшизу максимально доступною і мінімізує ризики інвестування.
Але найголовніше — ми передаємо не тільки права
користування ТМ, а вже повністю готовий бізнес "під ключ". При цьому обсяг
інвестицій виходить найнижчим серед конкурентів, що дозволяє покрити мережею
"Коментарі" навіть невеликі населені пункти, де запускати повноцінне власне
медіа раніше було збитково. Крім того, франшиза "Коментарі" — це не тільки
регіональні ЗМІ, такі як "Харків.Коментарі" або "Одеса.Коментарі". Важливо, що
ви можете запустити під нашим брендом будь галузеве ЗМІ. "Агро.Комментаріі",
"Будівництво. Коментарі "- що завгодно і без зайвих витрат. Наші фахівці
проконсультують і допоможуть з підбором штату.
Можете навести конкретний приклад, як буде працювати ця новинка?-
Давайте візьмемо практичний кейс: припустимо, у вас є IT-компанія, якій потрібно наростити
впізнаваність в одному регіоні або по всій країні, а також залучити цільову
аудиторію — айтішників і студентів, що бажають увійти в цю індустрію. Це
важливо для поліпшення HR-бренду
компанії. Всі ми знаємо, наскільки сильна боротьба за кадри в цьому секторі.
При цьому пряма реклама в наш час працює все гірше, але нативні формати
просування дають відмінний результат.
Уявіть, що ваше корпоративне медіа вже не просто корпоративне,
а IT-ЗМІ для цільової
аудиторії. Ви виступаєте як лідер на профільному ринку, ваші топ-менеджери
перетворюються в експертів, а самі ви стаєте "голосом" індустрії. Якщо ви
будете робити цікавий текстовий та
візуальний контент для свого читача, то він буде його коментувати, лайкать,
ділитися в соціальних мережах ... А так як це ваше видання, кожне посилання і згадка буде автоматично просувати
саме ваш бренд. Хіба це не мрія топ-менеджера: просувати свій бренд і ще
заробляти на цьому ?!
Однак все це стане можливим лише в рамках журналістських
стандартів, які ми вимагаємо дотримуватися неухильно. Ми за чесний медіаринок
без джинси та інформаційних провокацій. Особливо якщо мова йде про регіональні
суспільно-політичні ЗМІ, а не корпоративні медіа.
Допомогу
партнерам в просуванні нових медіа надасть також наше маркетинг-агентство ToShoNado, яке ми запустили в кінці
2018 року. Зараз його фахівці займаються реорганізацією і ребрендингом
медіагрупи, а потім зосередяться на допомозі зовнішнім замовникам і франчайзі.
Розкажіть
про Видавничий дім "МАСАВІ"
- Свій початок "Коментарі"
беруть з однойменної газети, яка вже не видається.
Ми хочемо повернути медіагрупу до витоків і відродити видавничий напрямок з
акцентом на публіцистику і дитячу літературу. Можливо, додадуться комікси
українських авторів. У нас вже є напрацювання в цих напрямках, але ми готові
розглянути і сторонні
пропозиції. Багато талановитих людей хотіли б видавати свої твори, але раніше
такої можливості не мали. Так що не пропустіть свій шанс (посміхається, ред).
Згідно з Рейтингом CAF WORLD GIVING INDEX, Україна посідає тільки 101 місце в світі за рівнем благодійності. Це стосується
і соціальної відповідальності бізнесу особливо в сфері екології, про яку у нас
в країні багато хто забуває. "Коментарі" вже 12 років підтримують ініціативу
"Еко-офіс", а під брендом видавничого дому "МАСАВІ" ми маємо намір доповнити її
ще й іншими проектами.
Також ми будемо випускати еко-товари і регулярно проводити
рейтинги соціальної відповідальності, заміряти цю сферу як повноцінну
індустрію, впроваджуючи досвід розвинених країн. Ми вважаємо, що можемо стати
лідерами в цьому напрямку в Україні, тому що мало у кого з фондів є прямий
доступ до потужного медіа-ресурсу. Нам і нашим партнерам не потрібно просити
ЗМІ про підтримку — ми самі ЗМІ. Але якщо який-небудь благодійний фонд захоче
зробити своє медіа в рамках франшизи "Коментарі", ми цю ініціативу підтримаємо.
У
наступному році у "Коментарів" ювілей. Ви плануєте його відзначати?
- Так, наступної весни торговій марці
"COMMENTS" виповнюється 15 років. Це серйозна дата для України: нечасто видання
здатне вижити більше 5 років, а "Коментарям" цілих 15! Медіагрруппа і наші
журналісти багато пережили за цей час, змінилися покоління. Упевнений, що разом
з новою командою "Коментарі" відродяться, як міфічна птиця Фенікс.
Ми, звичайно ж, відзначимо цей захід, зберемо наших друзів
і партнерів, відсвяткуємо ювілей і розповімо про наші нові ініціативи. Ще
плануємо потрапити в Книгу рекордів України (сміється, ред). Хіба можна таке пропустити?
Скоро Новий рік. Що б ви побажали читачам "Коментарів"?
- Ніколи не здаватися і шукати однодумців. Ми це відчули на собі і ця рада, я переконаний, допоможе в житті кожному.
А ще менше
дивіться зомбоящик і більше читайте об'єктивні незалежні видання з якісним
контентом, такі, як "Коментарі" (сміється, — ред.).
Новини партнерів
Новини