Рубрики
МЕНЮ
Максим Иванов
– Пане Матусяк, схарактеризуйте PZU трьома словами.
– У нас є навіть більше! Чотири слова – "Innovations, growth, profitability, dividends" (Інновації, зростання, прибутковість, дивіденди, – ред.).
– Якої бізнес-стратегії ви дотримуєтеся, працюючи в Україні, на що робите ставки? Які страхові продукти ви пропонуєте українцям?
– Група ПЗУ – одна з найбільших фінансових груп у Центральній і Східній Європі. Материнська компанія знаходиться в Польщі, а історія групи пишеться ось вже більше 200 років. В Україні ПЗУ працює вже більше 25 років. Серце нашої бізнес-стратегії – це клієнт і його майбутнє фінансове благополуччя. Головне завдання страховки, як фінансового інструменту, – захистити від фінансових ризиків і забезпечити майбутній добробут. Тому першочергове завдання, яке ми вирішуємо для клієнта, – забезпечуємо фінансову подушку безпеки на випадок настання несприятливої події. Для цього ми пропонуємо більше 120 страхових продуктів в напрямку ризикового страхування і страхування життя.
– Чи відрізняються страхові продукти для українців від тих, що ви пропонуєте європейцям?
– В цілому, серед страхових продуктів є ключові, які однакові, як для українця, так і для європейця. Але є й ексклюзивні пропозиції, актуальні тільки для певного ринку.
– По-вашому, Україну можна назвати комфортною країною для ведення бізнесу?
– Україна – дуже цікавий ринок з точки зору потенціалу зростання, адже, за даними Державної служби статистики, понад 17 млн українців – це економічно активне населення. З іншого боку, є особливості сприйняття фінансових установ та в цілому недовіра до даного сектора. Виклики українського ринку страхування – це, в першу чергу, можливості зростання. Ми бачимо український ринок частиною європейського і ті трансформації, які нині відбуваються в небанківському секторі, підтверджують, що вектор розвитку України спрямований у бік інтеграції в європейське співтовариство.
– Як представникам іноземної компанії чи доводилося вам стикатися з якимись труднощами під час відкриття та роботи офісу в Україні? Чим у цьому плані Україна відрізняється від інших країн?
– У 2005 році ПЗУ придбала 100% акцій "Скайд-Вест". Далі була масштабна кампанія в медіа, креативний рекламний ролик зі слоганом: "Коли інші обіцяють, ПЗУ виплачує". У 2013 році Група ПЗУ оновила логотип на всіх ринках. Якщо говорити в цілому, вихід на ринок страхування України не відрізнявся від інших.
– Що потрібно зробити українській владі, щоб такі компанії, як ваша, почували себе комфортно в нашій країні?
– Зараз український ринок страхування переживає довгоочікувані трансформації. Не так давно був прийнятий ряд законопроектів і норм, які покликані посилити нагляд над небанківським фінансовим сектором, були висунуті вимоги до достовірної звітності страховиків, і вони однакові для всіх учасників. Дані нововведення, в цілому, покликані зробити ринок більш чесним по відношенню до споживачів фінансових послуг. На ринку страхування в останні роки дійсно спостерігалася аномальна кількість компаній-учасниць (251 ризикова страхова компанія – 2018 рік, 211 ризикових страхових компаній – за підсумками 9 місяців 2019 року), при цьому більше 95% валових страхових премій акумулюють до 100 компаній на ринку ризикового страхування. Сьогодні, коли почали вводитися вимоги до фінансових показників, активів компаній, резервів, картина стала мінятися і частина страховиків, які не відповідають вимогам, поступово покидають ринок.
– Поговоримо про сферу страхування в Україні. Як би ви її охарактеризували?
– Підсумовуючи все вищезазначене, скажу, що ринок страхування України перспективний. На даний момент, коли держава стала проводити необхідні зміни, небанківський фінансовий сектор, куди входять страхові компанії, став привабливим для іноземних інвестицій. Ми бачимо, що почало формуватися конкурентне середовище, в якому на перший план виходять правила ринкової економіки. За прикладом європейської економіки, ми знаємо, що дані умови найкращі для клієнта і для учасників ринку.
– Як оцінюєте українські страхові компанії? Їх сильні і слабкі сторони? Чи можуть вони гідно конкурувати з іноземними компаніями?
– На даний момент на українському ринку страхування серед компаній-лідерів всього кілька локальних. Це нормальна ситуація, оскільки для здорового функціонування страхової компанії необхідні фінансові активи, щоб гарантувати своїм клієнтам можливість забезпечувати виплати. На даний момент один з актуальних напрямків розвитку ринку – це прозора звітність, яка буде відповідати міжнародним та європейським стандартам. Ми спокійно співпрацюємо з усіма компаніями на українському ринку, як із закордонними, так і з українськими акціонерами. Для нас головне – рівні можливості й однакові правила роботи, які стосуються всіх аспектів діяльності.
– На що робите ставки, конкуруючи з іншими страховими компаніями?
– Стратегія компанії "ПЗУ Україна" розвивається в унісон зі стратегією материнської компанії. Клієнт – це серце компанії. Справа в тому, що сервіс для клієнта страховика по-справжньому оцінюється в критичних ситуаціях. Основне завдання страхової компанії — в тому, щоб підтримати клієнта в момент настання ризикової ситуації. А якісний сервіс страховика – це гарантія, що за умови дотримання правил договору з боку клієнта, буде надана необхідна допомога по своєчасній підтримці як фінансовій, так і інформаційній. "ПЗУ Україна" більше 25 років на ринку страхування України і, звичайно, ми цінуємо кожного нашого клієнта. Тому користуємося послугами перевірених часом партнерів – асистуючих компаній. Уважно слухаємо коментарі та побажання клієнтів і працюємо над поліпшенням якості наданих страхових послуг.
– Яка ваша маркетинг-стратегія в Україні? Як працюєте з місцевою цільовою аудиторією?
– Клієнт з кожним роком стає все більш вимогливим до послуг, які він отримує. Перед нами стоїть завдання – забезпечити повний спектр послуг в будь-якому з наших офісів та європейські стандарти якості в нашій роботі. Ми працюємо над побудовою довгострокових взаємин з клієнтом, заснованому на довірі. Також, ми тримаємо курс на діджиталізацію наших процесів. Це означає, що оформлення поліса стає завданням в кілька кліків. Наприклад, якщо клієнтові, що виїжджає за кордон, необхідний поліс, онлайн дає можливість без відвідування офісу компанії, всього за кілька хвилин, купити поліс в інтернет-магазині. Завдяки цьому ми не тільки збільшили лояльність наших клієнтів, але і плануємо завоювати довіру нових.
– Що скажете про українців? Чи багато наших співгромадян працюють у вашій компанії?
– Понад 800 співробітників Групи "ПЗУ Україна" – українці. За час роботи тут колеги показали, що українці – надійні партнери на десятиліття. Звичайно, ми з цікавістю дивимось на молодих співробітників. Бачимо їх вимогливість і націленість на результат, бажання вчитися і переймати досвід зарубіжних країн. Це покоління людей, які в майбутньому визначатимуть вибір України. Також необхідно відзначити і те, що багато українців працюють у Польщі в компаніях групи ПЗУ, що також повинно позитивно позначитися в майбутньому, адже рано чи пізно вони повернуться в Україну і привезуть з собою придбані досвід і знання. Сфера страхування орієнтована, в першу чергу, на людей, бо в колективі ми намагаємося сформувати теплі, командні взаємини. Проводимо інтегровані майстер–класи, тренінги, стратегічні сесії, корпоративи та внутрішні активності. Наприклад, у рамках партнерства з МСППУ в цьому році частина співробітників компанії почали вивчати польську мову. Ми відзначаємо бажання вчитися і переймати кращий досвід.
– Як мотивуєте співробітників? Які методи для цього використовуєте?
– Ми використовуємо як матеріальні, так і нематеріальні мотиваційні інструменти. Компанія забезпечує необхідне середовище і дає можливості професійного та кар'єрного росту, самоствердження, досягнення незалежності, забезпечує безпеку і стабільність, впевненість у завтрашньому дні. В компанії існує гнучка система оплати праці, в основу якої покладено диференційований підхід по групах позицій в залежності від функціональних обов'язків, налаштованої на підвищення продуктивності й ефективності праці.
– Які страхові продукти користуються найбільшим попитом у Європі та в Україні?
– Для того, щоб відповісти на це питання, необхідно зробити невеликий відступ. Страхові продукти можна поділити на два типи – обов'язкові та добровільні. Наприклад, в Україні ОСАГО – обов'язкове страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів, туди ж відноситься страхування майна при його купівлі в кредит. Звичайно, обов'язкове страхування користується більшою популярністю. У цілому, як показує світовий досвід, саме обов'язкове страхування стає драйвером звички страхуватися в суспільстві. Для Європи страхування – вже пряма необхідність і, якщо у європейця немає страховки, – це прикрий виняток. Звичайно, продуктова динаміка теж має місце. Більш популярні ті продукти страхування, які підтримуються з боку держави і мають різні пільгові програми, або просто статус обов'язкової вимоги. Рівень проникнення страхування в життя українця має дуже низьку частоту у порівнянні з європейським ринком. Наприклад, у Польщі близько 70% домоволодінь застраховано, а в Україні це одиничні відсотки. Звичайно, важливим чинником, який впливає на популярність страхування, є платоспроможність населення. Ми б хотіли підкреслити, що страхування — це допомога в непередбачених ситуаціях, і для людей із середнім або нижче середнього достатку ця допомога вкрай важлива.
– Чи перекроїв ринок страхування введення безвізового режиму з Європою? Люди стали частіше купувати туристичні страховки?
– Для виїжджаючих за кордон українців передбачений окремий тип продукту – туристичне страхування (страхування на випадок екстреної медичної допомоги за кордоном, — ред.). Якщо до безвізового режиму оформлення страховки контролювалося при подачі документів на отримання візи, то тепер туристи повинні самі дбати про оформлення всіх документів. В цілому, ринок туристичного страхування після прийняття безвізу тільки збільшив попит на даний вид страхування. Мандрівники з досвідом приходять до розуміння, що страхування за кордоном – це необхідність, отже, ринок показує зростання.
– Зі скількома фірмами ви співпрацюєте в Україні? Що це за фірми і в яких сферах вони працюють?
– "ПЗУ Україна" співпрацює з більш ніж 400 партнерами. Це візові центри, інтернет портали, банканшуранс, класичні турфірми і багато інших. Окремими нашими клієнтами є і страхові компанії як з іноземним, так і з українським капіталом. З ними ми працюємо в програмах перестрахування великих ризиків. Ми зацікавлені в розвитку українського ринку.
– Як до вас найчастіше звертаються українці: безпосередньо або через посередників?
– У "ПЗУ Україна" більше 100 офісів у всіх регіонах України, крім тимчасово окупованій частині. Більше того, ми активно розвиваємо агентську мережу, інтернет-магазин, банківське страхування – все це канали прямої комунікації з клієнтом. Співвідношення за кількістю звернень - десь 50/50.
– Хто ваші головні клієнти — фізичні особи або юридичні особи?
– "ПЗУ Україна" – лідер по продуктам "туристичне страхування" і за кількістю проданих е-полісів ОСАЦВ, в цьому напрямку страхуються переважно фізичні особи (за даними за 2018 року і 9 міс. 2019 року, рейтинг "Insurance TOP"). Крім того, ми перші по продукту агрострахування, а цей напрямок традиційно належить до корпоративного страхування (за даними 2018 року і 9 місяців 2019 року, рейтинг "Insurance TOP"). Багато уваги ми приділяємо і страхуванню майна як фізичних, так і юридичних осіб. Ми підтримуємо збалансований підхід у формуванні продуктового портфеля компанії і розвиваємося в двох напрямках.
– Який страховий продукт користується найбільшою популярністю серед українців? І, в цілому, що найчастіше страхують українці — себе улюблених, майно?
– Найбільшою популярністю користуються обов'язкові продукти страхування. Це ОСАЦВ, у випадку якщо клієнт бере кредит на купівлю нерухомості, банк зобов'язує застрахувати майно. Або якщо клієнт купує в кредит автомобіль, банк зобов'язує його купити страховий поліс КАСКО. Це ті продукти, які є обов'язковими або на вимогу держави, або за вимогою банку. Можна констатувати факт, що страхування – це не примус, а усвідомлений вибір на випадок непередбачених ситуацій. І ми бачимо зміни в поведінці людей, які шукають надійного страховика, як це відбувається у всьому світі.
– Наскільки в українців присутнє усвідомлення необхідності страхування життя, здоров'я порівняно з європейцями?
– На сьогодні страхування здоров'я в Україні – порівняно новий продукт, до якого поки що необхідно звикнути. Медична реформа підводить до необхідності медстраховки. Поки що головний провідник у формуванні звички страхувати своє здоров'я – корпоративне страхування. Коли співробітник отримує страховку в рамках соціального пакету від свого роботодавця, та разом з цим отримує можливість спробувати альтернативу безкоштовних медичних послуг. На даному етапі Україна повинна приділяти багато уваги розвитку медичного страхування. І одна з можливостей стимулювання з боку держави – звільнення від оподаткування юридичних і фізичних осіб при купівлі полісів медичного страхування. У перспективі це дозволило б дати поштовх для розвитку приватної медицини і надало б можливість більш широкого вибору якісних послуг для населення. В Європі медичне страхування в ряді країн є обов'язковим, якщо говорити в цілому, для європейця медичне страхування – це звичка.
– Ви 200 років на ринку і за вашими плечима величезний досвід. Як вважаєте, яким буде майбутнє страхування? Які види страхування з'являться, продукти, послуги, на які тенденції варто чекати?
– Можна сказати однозначно – зараз людство проживає епоху змін. Якщо поява інтернету створила можливість інтеграції та об'єднання всіх країн світу, то machine learning і AI, швидше за все, призведе до перегляду підходу до страхування. Материнська компанія в Польщі вже впроваджує системи формування первинної бази даних для подальшого вивчення і розробки власного AI. З одного боку, віртуальний простір веде до спрощення та оптимізації, з іншого – з'являються нові ризики. Тому для страхової компанії новий час – Internet і AI – це шанс переглянути саму ідею страхування як продукту, і розширити продуктову лінійку, включивши нові технологічні можливості при оцінці ризиків.
– Як технологічний прогрес впливає на ринок страхування, яких змін чекати в майбутньому?
– Технічний прогрес видозмінює особа страхового ринку. Це найбільш помітно в сегменті автострахування. Так, наприклад, влітку цього року Генеральна Асамблея Ради Бюро "Зелена карта" впровадила новий формат поліса "Зелена карта" на чорно-білих бланках. Це дозволить клієнтам самостійно роздруковувати електронний сертифікат на простих принтерах. Це рішення буде дійсним для всіх країн, які є учасниками бюро "Зелена карта". Такий крок є спрощенням всієї системи документообігу та знаком готовності до повного переходу в діджитал. Підсумовуючи, хотів би сказати, що телематика, штучний інтелект, роботизація процесів страхування, електронний документообіг, "страхування в смартфоні" – це вже не майбутнє, а сьогодення. І ті, хто буде готовий прийняти цей виклик часу, будуть мати успіх у майбутньому.
Новини партнерів
Новини