Концесію в Україні необхідно розділити на об'єкти "green field" і прибуткові підприємства - думка експертів
Термінова концесія усіх підприємств, як планує президент Володимир Зеленський, є невигідним і небезпечним маневром для України.
Олігархи хочуть отримати нову редакцію скандального Закону "Про концесію", а команда готова Зеленського подарувати їм це, щоб продемонструвати електорату свою ефективність. Про це заявляє директор Інституту розвитку економіки України Олександр Гончаров, передає "Укррудпром".
"Об'єдналися інтереси обох сторін. З одного боку є олігархи, з іншого – команда "Слуги народу", яка хоче показати свою діяльність. Тут таке поєднання – одні хочуть в комерційних інтересах отримати цей закон, інші хочуть показати виборцям надзвичайно високу продуктивність своєї роботи", – вважає Гончаров.
Експерти відзначають, що за таких умов країна може втратити стратегічно важливі підприємства, які опиняться у приватних руках на вкрай невигідних для України умовах.
Економіст Віктор Скрашевський зазначає, що в новій редакції Закону "Про концесію" необхідно передбачити спеціальні "запобіжники", які убезпечать від швидкого і непомітного переходу працюючих і прибуткових підприємств у приватне володіння.
"Про ці всі ризики постійно говорять. Необхідно чітко прописати хто за що відповідальний. У договорах самої концесії. Але тут виникає інше питання. А як це буде контролюватися? Буде невідворотність покарання за порушення цих договорів", – каже Скрашевський.
Експерти відзначають, що вберегти держвласність, яка залишилася, від перетворення концесії в "дерибан" може її законодавчий поділ на концесію об'єктів "green field" (будівництво з нуля) і окремо – концесію працюючих підприємств, які приносять прибуток до держбюджету.
"Кажуть, якщо підприємство державне, то йому гаплик. Ні! Якщо там кваліфіковані люди, якщо немає корупційних схем – все буде відмінно працювати. Візьмемо для прикладу морські порти. Ми з американськими фахівцями спілкувалися в рамках програми USAID "Трансформація фінансових ринків" – так ось вони впевнені, що немає більш привабливих об'єктів, ніж наші морські порти. Це дуже важливі активи України", — підкреслює Гончаров.
Концесія як інструмент вкрай важлива для України, вважають експерти. Наприклад, для будівництва нових об'єктів, в першу чергу, автомобільних доріг та іншої інфраструктури. Новий Закон "Про концесії" може привернути в країну сотні мільйонів доларів інвестицій і прискорити економічне зростання в цілому завдяки появі нових інфраструктурних проектів. У той же час, закон не повинен поширюватися на вже прибуткові держпідприємства, тому що їх передача в концесію в нашій країні стане, швидше, схемою за фактичною приватизації високоліквідних активів.
"Ви бачите, що з ОПЗ зробили за копійки вже виставляють. Це не через те, що люди безграмотні, а через те, що за рахунок корупційних схем, за рахунок нарощування дебіторки роблять все, щоб той чи інший об'єкт дешевше віддати. Олігархи через своїх політиків, через свій менеджмент занижують вартість таких активів", – відзначає Гончаров.