Проблеми з дизпаливом в Україні: експерти пояснили причини і дали свій прогноз
Експерти, опитані виданням «Коментарі», назвали причини проблем з доставкою палива в Україні, а також спрогнозували, чи чекати стрибка цін на нього
Директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн відзначає, що певна напруженість з дизпаливом (ДП) у вересні прогнозувалося експертами групи раніше у зв'язку з великим використанням запасів в серпні.
"Незважаючи на зниження "свіжих" поставок, запаси дозволили спокійно пройти серпень, коли було витрачено близько 80 тис. тонн ДП, - говорить експерт. - У вересні запаси вичерпалися і на перший план вийшла оперативність поставок, яка кульгає через огидною роботи Укрзалізниці. Ця проблема була винесена на порядок денний ще на початку серпня, коли стало зрозуміло, що припиняє роботу нафтопродуктопровід "Прикарпатзахідтранс". Проте за минулий місяць УЗ не зробила необхідних кроків, у зв'язку з чим ринок відчуває проблему з обсягами поставок і термінами перевезень. Буденними стали терміни доставки вантажів по 15-20 днів, притому часту навіть на невеликі відстані".
За словами Сергія Куюна, перехід з трубопровідних російських поставок на залізничні з Білорусі привели до різкого тиску на залізницю, оскільки з Новограда-Волинського великі обсяги вивантажувалися в автотранспорт, а зараз все навантаження лягло на ж/д.
"Трейдери відзначають великі проблеми в роботі розподільної станції Коростень, куди прямують усі білоруські нафтопродукти. За даними трейдерів, там елементарно не вистачає працівників УЗ, - продовжує директор "Консалтингової групи А-95". - Збільшення поставок з Білорусі автоматично призвело до проблем з поставками російського ДП з Гомеля: через брак вагноноцистерн і затримками з їх поверненням з України замість очікуваних 120 тис. т у серпні було відвантажено всього 52 тис. тонн".
У результаті, зазначає Куюн, маємо зростання цін на оптовому ринку вже більш ніж на гривню, а в ряді регіонів є ресурсний дискомфорт, викликаний проблемами з транспортом.
"Що стосується цін на АЗС, то ніякого підвищення тут чекати не варто: роздрібна націнка рекордно висока і дозволяє замортизувати підвищення оптових цін на 4-5 грн/л", - запевняє експерт.
Олексій Ластовець, заступник голови біржового комітету Української енергетичної біржі, вважає, що сьогодні ринок веде себе досить урівноважений.
"Як ми розуміємо, були проблеми з постачаннями палива з РФ. Але трейдера активно заміщають даний обсяг і диверсифікують постачання з інших напрямків, в тому числі і морем, - говорить експерт. – Так, наскільки нам відомо, кілька локальних гравців отримали дозвіл на експорт палива з РФ, що незважаючи на мито, зможе поліпшити баланс ринку. Виходячи з цих факторів сильного зростання палива ми не передбачаємо, стрибки цін будуть швидше за все викликані поточним балансом ринку, який швидко можна врівноважити завдяки диверсифікованим постачання".