Один мільярд євро, який "не дійшов" до Донбасу: експерти дали оцінку економічного стану окупованих областей

За останні п'ять років Україна не надала ніякої суттєвої допомоги жителям підконтрольних регіонів Донецької та Луганської областей

Секретар РНБО України Олександр Данилюк заявив, що офіційний Київ налаштований почати реалізовувати міжнародний план економічного відновлення частини Донбасу, яка знаходяться під контролем України на лінії фронту з так званими "ДНР" і "ЛНР". Експерти розповіли виданню "Коментарі", чи дійсно ця задумка реалістична.

"Ми не знаємо, яка сума потрібна для вирішення всіх проблем"

Директор Кримського експертного центру, засновник громадської організації "Верховенство права" Олексій Стародубов впевнений, що подібні плани – однин з найбільш важливих напрямків, яким слід займатися українській владі.

"Протягом минулих п'яти років величезні суми (ред. – 1 млрд євро), які виділялися з боку наших західних партнерів та організацій-донорів, просто не доходили до Донбасу. Це призвело до того, що навіть в деяких частинах підконтрольних територій Донецької та Луганської областей існує загроза гуманітарної катастрофи, - підкреслює експерт. – Це, насамперед, стосується проблем з водопостачанням, забезпеченням громадян товарами широкого вжитку, інфраструктурою. Тому план відновлення вкрай необхідний для цих регіонів".

Стародубов зазначає, що економічний план відновлення також важливий у ракурсі реінтеграції непідконтрольних територій.

"Ми на сьогоднішній день не знаємо, яка сума необхідна для вирішення всіх проблем. Відповідно, цей план має включати в себе, в тому числі, розрахунок збитків, як на підконтрольних, так і на непідконтрольних територіях, - упевнений експерт. – Поки ж є сенс його реалізовувати поетапно. Спочатку на підконтрольній частині Донбасу, а після вирішення конфлікту – на непідконтрольній, вже маючи певні напрацювання".

"Без плану розвитку Донбасу, немає сенсу просити фінансової допомоги у західних партнерів"

Аналітик Фонду "Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва" Марія Золкіна зазначає, що, перш ніж говорити з міжнародними донорами про допомогу для відновлення Донбасу, українській владі слід самим створити план соціально-економічного розвитку та відновлення регіону.

"Зараз такого плану немає. Ні від старої влади, ні від нової. Ми не побачили зрушень у цьому напрямку, - підкреслює експерт. – Паралельно з переговорами в мінському та нормандському форматах, ми повинні розробити такий план для підконтрольної частини Донбасу. Без цього просити фінансової допомоги немає сенсу".

Також Золкіна вважає важливим вирішити проблеми, які існують у прифронтових населених пунктах на підконтрольній території. Це і "дірки" на лінії розмежування, і інфраструктурні біди (ред. – дороги, комунікації, електро-, газо-, водопостачання), і транспортні питання.

"Все починається з розробки плану дій та виділення частини бюджетних коштів, - впевнена аналітик. – В Луганській і Донецькій областях на вирішення цих проблем такі гроші не виділялися в останні роки. Так що важливо провести аудит того, що було зроблено, після чого створити реальний соціально-економічний план на державному рівні. Без цього всі розмови про міжнародну допомогу залишаться на рівні розмов. Мова повинна йти про те, щоб вся допомога лягла в загальний кошик відновлення Донбасу. Цей кошик, у вигляді відповідного плану дій, може надати лише українська влада".

"Луганська і Донецька області мають стати пріоритетом для влади"

Експерт Інституту української політики Артем Петренко також вважає, що за останні п'ять років влада в Україні фактично не займалася Донецькою і Луганською областями. У тому числі тими їх частинами, які залишаються під контролем держави.

"Приміром, субвенції на соціально-економічний розвиток, на охорону здоров'я і освіту на Луганщину були вдвічі менше, ніж на Івано-Франківську. При цьому Луганська область майже вдвічі більше, і за розмірами, і за кількістю населення, - підкреслює експерт. - У прифронтових районах багато людей втратили близьких, були пошкоджені або зруйновані їх будинку. Розміри одержаних компенсація від держави були настільки малі, що їх не вистачило навіть на те, щоб відремонтувати пошкоджене житло. Багато прифронтових будинків досі стоять без вікон у під'їздах, їх просто заклеїли плівкою або забили фанерою. Дахи продовжують текти. У багатьох містах жахливі дороги, а у дворах асфальт просто відсутній. Типова проблема з водопостачанням у Лисичанську, Новодружеську, Привіллі".

"Саме Луганська та Донецька області мають стати пріоритетом для влади України, - упевнений він. - Інакше, як ми збираємося повертати непідконтрольні території? Люди повинні знати, що Україна дбає про них. Але важливо, щоб програма розвитку Донецької і Луганської областей була тісно пов'язана із загальним планом реформ в Україні. Важливо не тільки робити дороги, ремонтувати житловий фонд, модернізувати житлово-комунальну інфраструктуру і навести порядок в управлінні. Важливо комплексно розвивати економіку цих регіонів".

Так, якщо ми говоримо про нафтопереробний завод в Лисичанську, ми повинні мати план розвитку всієї нафтопереробки в Україні.

"Те ж стосується і ринку азотних добрив. Відродження Севередонецького "Азоту" має стати частиною великого плану відродження всієї промисловості в Україні. І так по всіх секторах, - пояснює експерт ІУП. - Наприклад, нам так чи інакше доведеться щось робити з "Лисичанськвугіллям", де найвища собівартість видобутку. Через занепад шахт практично помирають такі міста, як Новодружеське і Привілля, адже там майже немає іншої роботи. Потрібні не просто програми розвитку малого і середнього бізнесу, потрібні програми перекваліфікації. Потрібні технопарки та вільні економічні зони з цілим комплексом стимулів для інвесторів. Від пільгового кредитування до створення додаткової інфраструктури. Саме у прифронтових областях ми можемо протестувати цей комплекс стимулів, щоб потім застосувати по всій Україні".