Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
Народний депутат 8 скликання, політичний експерт Ігор Алексєєв вважає анонсований приїзд місії МВФ важливим і добрим сигналом для України.
"Це говорить про те, що Україна залишається в полі зору наших західних партнерів, міжнародних організацій, — зазначає експерт. – Нова програма співпраці стала б важливим елементом для макроекономічної стабільності нашої країни і продовження глибинних реформ, які проводяться в останні п'ять років".
За словами Алексєєва, експерти МВФ будуть уважно стежити за результатами затвердження держбюджету-2020 (намічено на 14 листопада). Дефіцит повинен бути в установлених межах, що є найважливішою умовою співпраці.
"Звичайно, важливе питання ринку землі. Яким він буде і чи буде взагалі знято мораторій на продаж землі сільгосппризначення, — продовжує експерт. — Важливо збереження тих досягнень, які були при минулій владі, в тому числі — незалежності банківського регулятора (НБУ). Частина потрібних для продовження співпраці України та Фондів ініціатив вже реалізована (те ж відновлення кримінальної відповідальності за незаконне збагачення). Але багато (в тому числі боротьба з монополіями) ще потребує врегулювання. Сподіваюся, що за результатами візиту ми зможемо вийти на підписання нової угоди".
Економічний експерт Борис Кушнірук сумнівається, що за підсумками цього візиту будуть прийняті якісь рішення. І не сумнівається, що дата візиту не випадково збіглася з днем, коли парламент буде намагатися прийняти у другому читанні держбюджет-2020.
"Я ще навесні говорив, що МВФ готовий розглянути нову програму співпраці лише після прийняття Україною бюджету на 2020 рік, — говорить експерт. – У головному фінансовому документі закладено зростання ВВП на 3,7%. Але не впевнений, що ми його отримаємо. Не враховані внутрішні і зовнішні фактори. Не бачу я і роз'яснення щодо використання української газо-транспортної системи. Якщо в цьому році ми прокачали через неї близько 90 млрд кубометрів газу, то в наступному його може бути 35-40 млрд кубів. А це проб'є серйозний пролом в дохідній частині бюджету. Думаю, у МВФ виникнуть питання з приводу реалістичності бюджету саме з точки зору прибуткової частини".
До того ж, зазначає Кушнірук, залишається відкритим питання з "Приватбанком", колишні власники якого (насамперед – олігарх Ігор Коломойський) намагаються якщо не повернути фінансову установу у свою власність, то отримати солідні суми.
"Позиція влади виглядає смішно. Там кажуть: яке б рішення не прийняв суд, ми не будемо йти на поводу у екс-власників "Приватбанку". Як діти малі. Якщо суд прийме рішення на користь Коломойського — то просто розведуть руками. Мовляв, ми ж не можемо не виконувати... А у МВФ чітка позиція з цього приводу — "Приватбанк" був націоналізований абсолютно правильно, ні про які "відступних" Коломойському і Ко мови бути не може", — підкреслює експерт.
Ще одним каменем спотикання для укладення нової угоди з МВФ може стати реформа судової системи від Зеленського, впевнений Кушнірук. Президент, до речі, вже підписав відповідний закон.
"По суті, йде рейдерське захоплення цієї гілки влади. Робиться спроба поставити під контроль Верховний Суд України, який раніше встиг довести свою незалежність, — зазначає економіст. — Якщо буде параліч ВС, або новий склад, підконтрольний владі, то будуть і проблеми. На місці МВФ я задався питанням: чи варто мати справу з Україною, яка грає за правилами Коломойського. Нова угода дасть українській владі карт-бланш на продовження вельми сумнівних дій".
Кушнірук не виключає, що Фонд поставлять ситуацію "на паузу". Будь-які рішення слід чекати не раніше січня, прогнозує він.
Економічний експерт Віктор Скаршевський впевнений, що для розвитку української економіки програма з МВФ в принципі не потрібна.
"Україна здатна обслуговувати зовнішні борги. Це важко, дорого як для нашої бідної на даний момент країни. Але можна перекредитуватися, погашати, розміщувати облігації, як робить Мінфін, — пояснює експерт. — Треба розуміти, що кредити МВФ не йдуть у бюджет, вони надходять в резерви НБУ. До них немає доступу в уряді. І вони не працюють на нашу економіку".
Скаршевський нагадує, що нова програма, як вже говорилося, розрахована на три роки. І дадуть нам, імовірно, п'ять мільярдів доларів.
"Саме таку суму Україна повинна виплатити МВФ за ті ж три роки, — продовжує експерт. – Тобто, якщо і буде ця програма, то фактично відбудеться рефінансування боргу. Така практика була і триває. Мова йде про перекладання грошей з однієї кишені в іншу — із збільшенням процентних платежів. Така собі пірамідка, яка не має ніякого відношення до економічного розвитку України".
За словами Ськаршевського такі драйвери економіки як індустріальні парки, вільні економічно зони, експортне кредитне агентство, яке реально підтримує експорт високотехнологічної продукції, податкове стимулювання для промисловості – не збігається з ідеологією програм МВФ.
"Більш того, в меморандумах підписано, що цей інструментарій українська влада не буде використовувати ні в якому разі, — зазначає економіст. – Між тим, промисловість у нас в останні п'ять місяців скорочується, згідно з даними Держкомстату. В Україні немає економічної стратегії. Ми живемо в рамках сировинної моделі. І на цьому тлі не так важливо — дасть або не дасть кредит МВФ, чи буде підписана нова програма співпраці. Важливо, що там в будь-якому випадку не буде драйверів для стійкого і довгострокового зростання української економіки. Саме про це нам потрібно думати, а не про кредити або програмах МВФ. Слід змістити дискурс з кредитів на інвестиції, створивши інструментарій для їх залучення".
Новини партнерів
Новини