Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Український уряд 15 листопада
прийняв рішення "Про визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабміну від 26 червня
2019 року № 560", якою встановлювалися граничні тарифи на послуги з теплопостачання
і гарячого водопостачання населення. Експерти для видання "Коментарі"
оцінили це рішення, яке, за даними Міненерго, забезпечує стійке
проходження опалювального сезону та усуває загрозу відключення міст від газу
через економічно необгрунтовані ставки тарифів.
Експерт з енергетичних ринків
компанії Dragon Capital Денис Саква вважає правильним рішення уряду.
"Постанова мала суто
популістський характер. Гранична ціна не була прив'язана до ринкових цін на
газ, який становить левову частку витрат на тепло, – пояснює експерт. – У разі, якщо запропонований тариф покривав ціни на газ – ця постанова була б не потрібною. Якщо не покривав, то вона б заважала нормальному функціонуванню
галузі, так як створювала б додаткові ризики вчасної оплати за газ
теплокомуненерго (ТКЕ) і потребувала пошуку механізмів фінансування такої
субсидії".
Співголова Фонду енергетичних
стратегій Дмитро Марунич вважає, що скасована постанова приймалася урядом Володимира Гройсмана у політичних цілях.
"Ряд ТКЕ працювали б собі у збиток,
якщо б ця постанова була реалізована, – упевнений експерт. – Інше питання,
що тарифна політика в нашій країні в цілому є алогічною і неправильною. Слід
коригувати тариф на вхідний газ. Це був би нормальний природний
механізм. Але цього не зробили. При цьому у Кабміну були (і поки є) важелі,
щоб зменшити тариф. Але зробити це наш уряд може лише до січня
наступного року. З 1 січня 2020 року вступає в силу новий закон про ринок
природного газу, і тоді уряд втратить свої регуляторні функції. Відпустити ціну у вільне плавання – її почнуть встановлювати на біржі".
Директор ТОВ "Оператор
газотранспортної системи України" Сергій Макогон зазначає, що є
прихильником політики децентралізації. Але підкреслив, що разом із повноваженнями
і фінансами, місцеві громади/влади повинні нести і відповідальність, в першу
чергу, перед своїми виборцями.
"Це стосується і ТКЕ. Як
правило, місцеві теплові мережі є або державною або комунальною
власністю. Тому місцева влада повинна нести повну відповідальність за
їх ефективну роботу і за забезпечення населення теплом, – пояснює Сергій
Макогон. – Вони повинні шукати ефективних управлінців, залучати фінанси на
проекти підвищення енергоефективності. Якщо ж усе, на що вони здатні – це
підвищення тарифів, то це їх відповідальність перед виборцями".
Експерт підкреслює, що проблеми
місцевих ТКЕ не повинні вирішуватися на рівні Кабміну.
"На рівні уряду потрібно
розробляти механізми підтримки місцевої влади, у тому числі дешевими
кредитами на проекти модернізації та енергоефективності, – пояснює Макогон. –
Те, що в останні роки опалювальний сезон у низці міст починається тільки
після особистого втручання президента або прем'єр-міністра, говорить тільки про
повну некомпетентність місцевої влади. Так як саме вона здає в управління
місцеві мережі незрозумілим компаніям, які створюють багатомільйонні борги за газ
перед постачальниками. Якщо серед тисяч об'єктів ТКЕ проблеми є тільки у
одиниць, це говорить про те, що проблема не має системного характеру, а носить
саме локальну специфіку, в якій повинна розбиратися місцева влада. А
можливо і правоохоронні органи".
Новини партнерів
Новини