Дві платіжки за газ: експерти розповіли, навіщо в Україні виділили оплату за транспортування газу в окрему квитанцію
Експерти відзначають, що в багатьох країнах споживачі отримують дві платіжки за газ
У Кабінеті міністрів України заявили, що працюють над тим, щоб
люди отримували одну платіжку на газ, тобто, щоб послуги за використаний газ
і за його транспортування були прописані в одному документі, а не у двох, як з
початку року. Експерти розповіли виданню "Коментарі", наскільки виправданим
були як розподіл вартості послуг, так і поява двох платіжок, які
нерідко лякають споживачів.
Дві платіжки за газ: усе справедливо
Голова ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" Сергій Макогон зазначає: "Усі повинні розуміти, що вже багато років кінцеві споживачі газу співпрацюють з двома компаніями: з постачальником газу і з облгазом, який газ не продає, а займається обслуговуванням газових мереж. Це розділення було зроблено для створення вільного ринку газу для населення і ліквідації монополії облгазів. Мета – в кожному населеному пункті має бути багато потенційних постачальників газу, серед яких споживач зможе вибрати найбільш вигідного для нього".
Але очевидно, підкреслює Сергій Макогон, що в населеному пункті буде тільки одна компанія, яка обслуговує газові мережі – це регіональна природна монополія, діяльність якої повинні жорстко регулювати Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (НКРЭКУ) та Антимонопольний комітет України (АМКУ).
"Тому логічно зробити дві платіжки: одну власне за газ, а другу за послуги з обслуговування газових мереж. Раніше ці два платежі були в однією платіжкою", – підкреслює керівник "Оператор ГТС України".
У той же час, зазначає Сергій Макогон, є приклади країн, в яких постачальник газу населенню включає в платіжку плату за розподіл газу і потім сам перераховує гроші облгазу: "Звичайно, так простіше для населення, але в Україні, де існує явна проблема взаєморозрахунків, варіант двох окремих платіжок теж може бути виправданий".
Дві платіжки за газ: неминуча ситуація
Співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич підкреслює, що поділ платежів був неминучим, так як передбачено і внутрішнім законодавством і нашими зобов'язаннями перед європейськими партнерами в рамках реформування газового сектору.
"Що стосується платіжок. Після того, як згідно з реформою ринку діяльність з постачання газу споживачам була розділена на дві частини (дистрибуція – організація збуту товару, розподіл товару по мережі збуту, доставка), ми отримали дві різні компанії, у яких, відповідно, є дві різні бухгалтерії, два різних рахунки, – пояснює експерт. – І тепер просто неможливо платити за одним рахунком".
Але платіж, який зараз відображений у квитанції за доставку газу, раніше був включений в загальний платіж, підкреслює експерт.
"Зараз його просто виділили окремо. Ніякого підвищення загальних обсягів платежів не сталося", – запевняє Дмитро Марунич.
Дві платіжки за газ: кому вигідно
У країнах, які є членами Європейської енергетичної співдружності, існують практики як єдиної платіжки за продаж і транспортування газу, так і двох (як з 1 січня у нас). І обидва варіанти мають право на життя. Але для України в даний момент логічніше було б застосування однієї платіжки, вважає експерт з питань енергетики Українського інституту майбутнього Андріан Прокіп.
"Ідея платити за транспортування газу – правильна, – зазначає експерт. – У нас є ТОВ "Оператор ГТС України". А є постачальники газу, які можуть цю трубу використовувати. Це європейська практика, яка, згідно з прийнятим у нас законом про ринок газу, повинна породити здорову конкуренцію. Але буму конкуренції на ринку газу поки не очікується. Так само як перехід споживачів від одного постачальника до іншого. Повна лібералізація ринку поки не сталася. А дві платіжки, дійсно, лякають деяких споживачів".
Андріан Прокіп підкреслює, те, що сталося стало вже сумною традицією провалу щодо комунікації. Більшість споживачів так і не зрозуміли, чому їм приходять дві платіжки, за що саме вони повинні ще платити, з чим це пов'язано.
"До того ж, – зазначає
експерт УІМ, – оплата за послуги з доставки газу для багатьох невелика. Але на
окремої платіжці заробляють банки (комісійні), так і витрати на її
виробництво та доставку теж грають роль. Так що логічніше все ж було б
відобразити суми за продаж і транспортування газу в одній квитанції".