Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
17 березня уряд прийняв ряд обмежень, серед яких: закриття метро по всій країні, припинення міжміських і міжобласних маршрутів, заборона перевозити в міському громадському транспорті більше 10 пасажирів за один раз і так далі. Експерти розповіли виданню "Коментарі", які ризики несе затяжне обмеження транспортного сполучення в Україні, пов'язане з антикоронавірусними заходами.
Аналітик, кандидат економічних наук Володимир Коваль нагадує, що на сьогоднішній день обмеження по транспортному сполученню стосуються виключно пасажирських перевезень. Вантажний транспортний потік задіяний у повному обсязі.
"Очевидно, що ця ситуація найближчим часом не зміниться. Більше того, одне із завдань уряду забезпечити безперебійне постачання продуктів харчування і медикаментів, – зазначає Володимир Коваль. – Що стосується пасажирських перевезень, то можемо констатувати: ті приватні підприємства, які займалися цим бізнесом, отримають колосальні збитки. Втім, як і весь дрібний і середній бізнес".
Але, у випадку з транспортниками, в уряду є реальний механізм допомоги, підкреслює аналітик.
"Наприклад, частина пасажирських транспортних компаній можна тимчасово перепрофілювати під вантажні перевезення, – пояснює експерт. – Необхідно, просто допомогти з новим вантажним автотранспортом. Що стосується фінансування, то це можна зробити, наприклад, за рахунок лізингу або оренди. Природно, що частина лізингових або орендних платежів держава має взяти на себе. Інший варіант – задіяти транспортників на договірних умовах перевезення військовослужбовців, медиків і всіх, хто забезпечує "критичну інфраструктуру". При цьому обов'язково треба радитися з профільними транспортними асоціаціями".
У будь-якому разі ситуація, що склалася, і не тільки на транспорті – надзвичайна, а, значить, необхідні нестандартні шляхи вирішення, впевнений Володимир Коваль.
"Уряд поки що не до кінця розробило екстрену програму допомоги бізнесу. Адже буквально щогодини – доріг", – упевнений економіст.
Керівник політико-правових програм Українського центру суспільного розвитку Ігор Рейтерович бачить у транспортних обмеження економічні та соціальні ризики.
"З економічної точки зору компанії, які надають послуги з перевезень в межах населених пунктів, будуть нести (несуть) істотні витрати, – пояснює Рейтерович. – Доводиться закривати частину (а то і все) маршрути, відправляти людей у неоплачувану відпустку або переводити на меншу оплату. Те ж стосується міжміського сполучення. Під ударом і транзитний потенціал – чим більше країни закриваються, тим менше проходить через них різного виду транспорту. Відповідно, губляться митні та інші збори".
Що стосується соціального аспекту, то людям, незважаючи на заборони, все одно потрібно користуватися транспортом.
"Комусь потрібно їхати на роботу. Комусь- допомогти рідним (привезти продукти, ліки). Багато українців не можуть обійтися без громадського транспорту. Не у всіх є своя машина. Не всі можуть дозволити собі таксі, – підкреслює експерт. – І якщо обмеження продовжать, а то й посилять, можуть бути і вже є точкові протести. Перекриття доріг, умовне "укладання під трамвай". І тут багато чого залежить від того, як будуть діяти правоохоронці, соціальні служби, волонтери, влади всіх рівнів. Важливо не просто впроваджувати ті чи інші заборони та обмеження, але і аргументовано пояснювати їх необхідність, а також шукати можливість надати допомогу нужденним. В тому числі – з транспортом".
Директор інжинірингової компанії "Восток" (транспорт, промисловість, інновації) Михайло Сорокін вважає, що в сформованій ситуації з транспортними обмеженнями в тій чи іншій мірі постраждають всі бізнеси, але особливо малий і мікро.
"Великий бізнес має запас фінансової міцності. Він в змозі організувати логістику персоналу, – пояснює експерт. – Логістика сировини і матеріалів утруднена у зв'язку з закриттям пунктів пропуску. Це дасть мультиплікативний ефект у зростанні витрат виробництва і позначиться на загальному фінансовому результаті".
Резерви середнього бізнесу обмежені, підкреслює Михайло Сорокін.
"Місяць – критичний термін. Далі піде падіння компаній, – упевнений він. – З логістикою всіх рівнів – утруднення. Додаткові витрати в структурі бізнесу складуть більший відсоток, багато продукти втратять цінові конкурентні переваги на ринку".
Найбільш вразливий малий і мікро бізнес.
"Персонал звільняють або не платять зарплати, – каже Михайло Сорокін. – Думаю, що 50% не переживуть і місяць, так як постійні витрати у вигляді зарплат, оренди тощо ніхто не відміняв. Правила, передбачені умовами форс-мажору, в даному сегменті на 70% не працюють. Виживуть тільки on-line сервіси".
Експерт робить наступні висновки: "Для України максимальна відкритість транзиту вантажів через кордони, порти, аеропорти дасть можливість залучити нетрадиційні вантажопотоки. Всі пункти пропуску повинні працювати. Всі органи і служби, які беруть участь у процесі, повинні працювати. Транспортна логістика усередині країни повинна бути надлишковою (для запобігання скупчення людей). Слід забезпечити засобами захисту, а пропускні пункти і підприємства – тестами".
Раніше "Коментарі" писали, що з Києва до Москви вирушить спеціальний поїзд, який повинен забрати додому українців, які перебувають в Росії. Окремий рейс запланований на 28 березня. Поїзд також доставить російських громадян на територію РФ
Новини партнерів
Новини