Кабмін встановив нові правила для дорожнього будівництва вартістю 6 млрд. грн

Згідно з постановою Кабміну, підрядники дорожнього будівництва повинні будуть платити незалежним інженерам-консультантам, які будуть перебувати на будмайданчиках і все контролювати, але при цьому без будь-якої відповідальності за події

Заступник міністра інфраструктури Наталія Форсюк відстояла в Кабміні схему, згідно з якою підрядникам дорожнього будівництва необхідно буде заплатити протягом року близько 6 млрд грн. нібито незалежним інженерів-консультантів. За фактом мова йде про гроші платників податків, оскільки підрядники закладуть ці суми у вартість будівництва. Про це пише видання "Капітал".

У матеріалі йдеться, що нова схема з'явилася в постанові Кабміну "Про реалізацію експериментального проекту по проведенню капітального ремонту автомобільних доріг загального користування". Згідно з постановою, підрядник може почати будувати дорогу без дозволу Держархбудінспекції тільки в тому випадку, якщо він застрахував роботи і залучив до перевірки незалежного інженера-консультанта.

"Саме цей консультант і обійдеться замовнику в 5% від вартості будівництва – це розрахунки однієї з профільних асоціацій. Всього в 2020 році на дороги виділили близько 112 млрд. грн., консультанти можуть отримати з них 6 млрд. грн. Якщо за найближчі 5 років на дороги буде витрачено, як і планувалося, 500 млрд. грн., оцінка ринку консультантів виростає до космічних 27,5 млрд. грн.", - йдеться в матеріалі.

Наголошується, що нова процедура створена з метою залучати інженерів-консультантів, які хоч і будуть постійно знаходитися на майданчику і стежити за всіма діями виконавця, в той же час не будуть нести ніякої відповідальності за свої висновки або дії на майданчику.

Уряд своєю постановою передбачив право інженерів-консультантів представляти підрядника в державних органах, органах контролю, контролювати якість робіт і брати участь у контролі введення в експлуатацію.

За словами експерта, представника Міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC Яни Щигурової, один сертифікат інженера-консультанта у монопольної організації коштує близько 200 тис. грн.

"Коло осіб дуже обмежене. Коли існує монополія, вона має велику корупційну складову і, звичайно, ні про яку конкуренцію якість/ціна навіть мови не йде", - зазначила експерт.

Джерела в Мінінфраструктури повідомляють: схему для цілком певних інженерів-консультантів нібито продавила заступник міністра Наталія Форсюк. До призначення в уряд вона керувала проектом CoST (Construction Sector Transparency Initiative, ініціативи, яка забезпечує прозорість використання публічних коштів при будівництві об'єктів інфраструктури).

Одним з ключових завдань проектів CoST якраз і є надання послуг інженерів-консультантів при будівництві державних доріг.

"За даними джерела, Форсюк вже "застовпила" за собою і близькими до неї громадськими організаціями право не тільки монопольно сертифікувати інженерів для дорожнього будівництва, але і проводити попередній відбір для участі в такий сертифікації", - йдеться в матеріалі.