Програму Зеленського з будівництва доріг погрожують зірвати "тендерні тролі", - ЗМІ
Журналісти програми "Схеми" навели приклади автомобільних доріг, ремонт яких був заблокований через дії "тендерних тролів"
Реалізація президентської програми Володимира Зеленського "Велике будівництво" вартістю 113 млрд грн може опинитися під загрозою. Причина тому – корупційні схеми в дорожньому будівництві і так званий "тендерний тролінг". Журналісти програми "Гроші" на телеканалі "1+1" у своєму розслідуванні показали траси, що постраждали від такого "тролінгу".
Так, в якості прикладів журналісти привели траси "Кропивницький-Миколаїв", "Нікополь-Дніпро", "Кривий Ріг-Дніпро", будівництво та ремонт яких у свій час були заблоковане через скарги компаній "Полтавабудцентр" і "Миколаївбудцентр". Обидві фірми, як і ще десятки інших схожих, належать скандальному підприємцю Араіку Амірханяну, якого неодноразово затримували правоохоронні органи, в тому числі за підозрою у тендерних махінаціях.
"Хитрі ділки йдуть на тендери тільки для того, щоб попсувати нерви конкурентам і затягнути час. В результаті добросовісні дорожники замість ремонтів не вилазять з Антимонопольного комітету. Так тролі підіграють конкурентам, а можуть взагалі вимагати гроші за відсутність проблем", - йдеться у сюжеті програми.
За оцінками президента Національної асоціації шляховиків Тараса Сиротинського, через затримки, спровоковані "тролями", щорічно від 4 до 7 млрд грн коштів, виділених на дорожнє будівництво, були використані неефективно. Він додав, що тільки компанії Амірханяна подали близько 400 скарг в АМКУ.
За слова глави "Укравтодору" Олександра Кубракова, сьогодні у відомстві розробили уніфіковану документацію, яка не дозволить "тендерним тролям" зривати дорожні роботи. "Сьогодні кожна служба автодоріг виписує власні умови конкурсів, а більше різних правил - більше плутанини і більше приводів для скарг. Повинен бути єдиний шаблон з мінімумом дірок для тролів", - наголошується в сюжеті. Крім того, нові правила знімуть ще одну загрозу - дрібні компанії, які беруться за великі проекти і впоратися з завданнями не можуть. Зокрема, журналісти продемонстрували кілька прикладів, коли компанія, яка виграла тендер на 500 млн грн., знаходиться в приміщенні ательє з пошиву одягу, а інша взагалі є лише посередником між держбюджетом та субпідрядниками. При цьому якість доріг залишає бажати кращого.
"Якщо ми шукаємо компанію, яка буде працювати на міжнародній трасі, вона повинна мати відповідний досвід", - зазначив Кубраков.
За словами голови Всеукраїнської дорожньої асоціації, яка виступає проти нових правил "Укравтодору", Артема Гриненка, до нього звертаються багато компаній з досвідом 5-10 років, які не відповідають новій документації. Журналісти навели приклад одного з ключових членів асоціації - компанії "ВВВ Монтаж", яка ремонтує дороги на Рівненщині і виграла тендерів на 440 млн грн., при цьому користується неабиякою лояльністю замовників - 12 км дороги ремонтують вже три роки.
Кубрак обіцяє, що нові правила не дозволять впливати на перемогу на тендері владним "покровителям" будівельних компаній.