Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
В Міністерстві інфраструктури підтримали ініціативу нової влади щодо відстрочення штрафів для власників нерозмитнених авто і подальшого законодавчого врегулювання процедури розмитнення. А ось опитані виданням "Коментарі" експерти не бачать сенсу продовжувати загравати з "евробляхерами".
"Сіль ситуації в тому, що українська нація завжди вміла пристосовуватися до обставин. І коли з'явилася законодавча лазівка для ввезення авто за заниженою вартістю, почалася масове ввезення, — пояснює експерт Українського інституту аналізу та менеджменту політики Владислав Дзивидзинський. — Був створений цілий соціальний прецедент. Люди добре заробили на "евробляхах", але потім втрутилася держава, інтереси якого не були враховані".
Експерт нагадав, що взимку був прийнятий відповідний закон про розмитнення "евроблях". З певним терміном, після якого набирають чинності серйозні штрафи. Такі, що дешевше продати авто на запчастини.
"Тема набула резонансу, стала цікавою для активістів, для тих, хто добре заробляв на "евробляхах". Деякі лідери протестних акцій навіть мали намір інтегруватися в політику, — продовжує Дзивидзинський. – Є інформація, що на території України знаходиться від 850 тисяч до мільйона "евроблях". Тобто – це стосується досить великої кількості людей. І влада не може нехтувати цією темою. Особливо нинішня влада, яка позиціонує себе як "слуга народу", а не прислужник фінансово-промислових груп. Звідси і ініціатива щодо відстрочки штрафних санкцій (які повинні запрацювати з сьогоднішнього дня) 90 днів".
Представник
Українського інституту аналізу та
менеджменту політики нагадує, що
відповідну ініціативу команда
Зеленського намагалася провести ще через
ВР восьмого скликання. Але підтримки не там
знайшла. Зараз – новий захід.
"Згідно з законом, правоохоронні
органи повинні почати застосовувати штрафні
санкції по відношенню до власників
нерозмитнених авто, — підкреслює
Дзивидзинский. — Але є воля нової
влади – вирішити питання на якісно
іншому рівні. Наскільки мені відомо,
вчора проходили негласні телефонні
узгодження з правоохоронцями, щоб
знайти вагомий юридичний привід не
виконувати до внесення змін закон, який зобов'язує штрафувати власників
нерозмитнених "евроблях". Також було
анонсовано, що цей закон (або
зміни в діючий) внесуть в зал
засідань ВР дев'ятого скликання одним з
перших".
Водночас експерт зазначає, що юридичні норми зворотної сили не мають. І в проміжку між вступом в силу штрафних санкцій та можливими законодавчими змінами штрафи повинні стягуватися. Якщо слідувати букві закону.
Дзивидзинський
звертає увагу і на такий фактор:
"Ті хто встиг розмитнити авто за попередніми процедурами, можуть негативно
сприйняти нові послаблення. Якщо
люди, раніше противники виконання
законодавчих норм, отримають в результаті
якусь пільгову процедуру, це викличе
дискусію про справедливість і подвійних
стандарти. Якщо ж зміни спричинять
за собою перегляд раніше зробленої
відповідальними "евробляхерами" оплати
і повернення або компенсацію їм – це
стане серйозною ношею, яку
держава може не потягнути. Питання
доведеться вирішувати навіть не стільки на
законодавчому рівні, скільки на
рівні комунікації з населенням. Це
буде непросто. Залишитися хорошими для
всіх у представників нової влади не
вийде".
Виконавчий директор в Центрі прикладних політичних досліджень "Пента" Олександр Леонов вважає, що ситуація з "евробляхами" стала своєрідною схемою перевезення "сірої" умовної контрабанди, яка була легалізована.
"Проблема
полягала не тільки в контрабанді
як такої, але і в тому, що люди, які
їздили на таких авто, могли уникнути відповідальності, кинувши, наприклад,
машину після ДТП, — пояснює Леонов. —
Питання потрібно було вирішувати. Був прийнятий
певний канікулярний період, щоб
зареєструвати такого роду машини.
А потім посипалися вибори. Під час
виборчої кампанії команда Зеленського
використала незадоволення "евробляхеров",
каналізувала його. Тепер потрібно якось
реагувати на подальший розвиток
ситуації".
Політолог
вважає спробу відтягнути введення
серйозних штрафів стане марною тратою
часу.
"Хто
збирався оформити "евробляхи", вже
це зробив. Хто і не збирався — і не
зробить: буде їздити на свій страх і
ризик, продасть на деталі, просто кине.
Ситуація схожа на відрізанні хвоста
собаці по шматочках замість того щоб
раз і назавжди вирішити проблему", —
резюмує Леонов.
Новини партнерів
Новини