Рубрики
МЕНЮ
Vitalii Rozkariaka
Фракція "Слуга народу" планує до кінця поточного
року подати законопроект про народовладдя, який, зокрема, визначає
питання референдуму. Наскільки Україні необхідний такий закон виданню "Коментарі" розповіли експерти.
Політолог Олександр Кондратенко нагадує, що Володимир
Зеленський до свого обрання президентом анонсував народовладдя як
першочергову законодавчу ініціативу.
"Про неї говорили ще при Ющенко, — зазначає експерт. — За
великим рахунком, народовладдя в нашій країні закладено в самій Конституції, адже
Україна є демократичною державою, де закони пишуть обрані
народом депутати. Крім того, продовжує діяти механізм петицій, коли
кожен громадянин може виступити з тією чи іншою ініціативою".
Якщо ж говорити про референдуми як про шляхи вирішення важливих
проблем, то вони більш характерні для країн з федеративним устроєм,
акцентує Кондратенко.
"Доцільність проведення референдумів повинна підлягати
економічному аналізу, — продовжує політолог. — В законі повинно бути чітко
прописано, які питання можуть вирішуватися шляхом всенародного голосування. Також
потрібно розробити конкретний механізм захисту від явно антиукраїнських
ініціатив. Адже якщо, наприклад, курс України в НАТО закладений в Конституції, то
спекуляції з цієї позиції вкрай ризиковані з точки зору національної
безпеки. До того ж, нескінченне переписування основного закону не
сприяє зміцненню верховенства права в державі".
Кондратенко закликає пам'ятати і про те, що перекладання
відповідальності за прийняті рішення на суспільство далеко не завжди корисно для
влади. У тій же Великобританії чомусь були впевнені, що народ не підтримає
вихід з ЄС, але референдум показав зовсім інший результат, нагадує експерт.
"Згідно з Конституцією, влада в нас належить народу. Але
про це, як правило, згадують під вибори, — підкреслює політтехнолог,
фахівець з антикризових кампаній Денис Богуш. — І обіцяють багато чого, у тому числі – народовладдя, як це робили Зеленський і партія "Слуга народу".
Можливо, якісь правильні думки в закон закладуть. Але тут важливе інше".
Богуш упевнений, поки у нас такий заплутаний закон про
імпічмент президента, а також ряд інших ініціатив, які ускладнюють можливість
виборців впливати на владу, ніякий закон про народовладдя працювати не буде.
Що б там не прописали.
Що стосується референдуму, то експерт закликає згадати,
що у нас вже проходили референдуми, результати яких так і не були втілені
в життя. До того ж референдум може стати бомбою уповільненої дії у такій
країні як наша.
"Якщо в тій же Швейцарії референдуми – справа звична, і там
реально працює така форма народовладдя, то в Україні це може стати
небезпечною технологією. Маніпуляцією. Люди, які обрали президента "з
телевізора", показали, наскільки низький у нас рівень політичної культури,
політичної свідомості. І маніпулювати ними під час референдумів буде дуже
легко. Мені здається, до реального народовладдя, зокрема, з допомогою
референдумів, ми поки не доросли", — резюмує Богуш.
Нагадаємо, раніше видання "Коментарі" повідомляло, що
Верховна рада України прийняла у другому читанні законопроект №1010 "Про
внесення змін до закону "Про запобігання корупції"".
Новини партнерів
Новини