Плюси і мінуси судової реформи: експерти дали свою оцінку президентській ініціативі

Українські політологи назвали сильні і слабкі сторони змін у судовій системі

Президент України Володимир Зеленський підписав законопроект №1008 про перезапуск судової системи. Документ, зокрема, передбачає скорочення складу Верховного суду з 200 до 100 осіб, розпуск чинного складу Вищої кваліфікаційної комісії суддів, скорочення числа членів ВККС з 16 до 12. Експерти розповіли виданню "Коментарі", у чому плюси й мінуси прийнятого закону, оцінку яким у грудні дасть Венеціанська комісія.

"Перезавантаження ВККС логічне і необхідне"

Політолог, співробітник Міжнародного центру перспективних досліджень (МЦПД) Максим Степаненко називає головною суттю закону №1008 - перезавантаження ВККС, яка є одним з ключових органів у процесі прийому на роботу або звільнення суддів.

"Саме результати діяльності ВККС в рамках судової реформи Порошенко стали причиною того, що члени громадської ради доброчесності відмовилися брати участь у цьому "конвеєрі". Тому перезавантаження складу ВККС виглядає цілком логічним та необхідним", - говорить Степаненко.

Експерт зазначає, що спочатку законопроект передбачав заборону колишнім членам ВККС претендувати на місце в оновленому складі ВККС. Однак, даний пункт в законі був би дискримінаційним, оскільки передбачав б люстрацію всіх колишніх членів ВККС без доведення їхньої можливої провини.

"Тому усунення цього пункту, як і пункту про додавання нових посад в закон "Про очищення влади", є позитивним аспектом, так як відсікає можливість оскарження даного рішення ЄСПЛ, - пояснює представник МЦПД. - Позитивним також є залучення міжнародних експертів до процесу оцінки суддів. В умовах недовіри суспільства до своїх високопоставлених співвітчизників залучення міжнародних експертів сприймається як державою "панацея". Звичайно, складно сприймати участь міжнародних експертів стовідсоткову гарантію об'єктивності і чесності процесу відбору суддів, але, як мовиться, на даний момент кращого "рецепту не вигадано".

А от рішення про скорочення граничного кількості суддів Верховного суду з 200 до 100 виглядає, на думку Степаненко, досить дивним.

"В умовах нинішньої перевантаженості суддів ВС скорочення їх кількості лише посилює дану ситуацію, - пояснює експерт. - До речі, саме це рішення викликало активний протест з боку представників ВС і міжнародних партнерів України. Складно знайти раціональне пояснення подібного рішення: ніхто з представників влади так і не зміг зрозуміло пояснити, для чого це було зроблено. При цьому, до зменшення кількості суддів ВС мається на увазі ще й зниження їх окладу, що також негативним чином впливає на мотивацію суддів і збільшує ризики корупційного чинника у прийнятті рішень суддями ВС".

"Законопроект не обговорювалося з незалежними експертами"

Політолог Олег Гнатюк підкреслює, що при аналізі судової реформи від команди Володимира Зеленського, серед українських експертів і представників міжнародних організацій виникли наступні застереження:

- проводити реформу недоцільно без повноцінного і ефективного перезапуску Вищої ради правосуддя;

- законом передбачено недоцільне зменшення кількості суддів Верховного Суду (незрозуміло, на якій підставі і за яким принципом 100 суддів залишать і майже стільки ж звільнять; також у зв'язку із зменшенням кількості суддів, виникає ризик залишення без розгляду численної кількості скарг).

"Серед негативних моментів теж варто зазначити, що законопроект не дискутувався на належному рівні з незалежними експертами в області права і судочинства, представниками громадських організацій, не врахував більшість зауважень міжнародних правових організацій", - підкреслює Гнатюк.

При цьому експерт вважає, що прийнятий закон має і свої переваги.

"Він передбачає припинення повноважень діючої ВККС, де досі працює більшість нечесних служителів Феміди, - пояснює політолог. - Чи зміниться порядок формування ВККС: за результатами конкурсу, комісія якого буде складатися з трьох представників Ради суддів і трьох міжнародних експертів".

На думку Гнатюка, враховуючи суперечливий і неоднозначний дискурс про нову судову реформу як усередині нашої держави, так і за кордоном, висновки Венеціанської комісії щодо цього закону можуть стати невтішним сюрпризом для України в кінці року.