Народовладдя по-українськи: експерти дали оцінку законодавчим ініціативам

Експерти розповіли виданню «Коментарі», наскільки «народовладдя» актуально в нинішній Україні

У пакет законопроектів про народовладдя, які розробляють у Верховній Раді України (ВРУ), входять законопроекти про загальнонаціональні та місцеві референдуми, а також так звані "відклики" нардепів, і не тільки нардепів, плюс - так зване "народне вето на прийняті парламентом рішення". Про це повідомив спікер парламенту Дмитро Разумков. Експерти розповіли виданню "Коментарі" у чому плюси і мінуси анонсованих Разумковим ноу-хау.

"Відкликання депутатів підірве парламентаризм"

Експерт з конституційного права Богдан Бондаренко звертає увагу, що Разумков неодноразово говорив про те, що є такий "народовладний" пакет.

"Але, наскільки мені відомо, ситуація дещо інша. І зараз напрацьовується лише один закон - про всеукраїнський референдум, - говорить Бондаренко. - Законопроекти про місцеві референдуми та інше, що вони мають на увазі під "народовладдям", поки, начебто, не обговорюються".

Коментуючи "народне вето", експерт пояснив, що мова швидше за все йде про "скасовний референдум", який дає можливість на всеукраїнському референдумі за народною ініціативою схвалювати рішення щодо скасування закону, раніше прийнятого парламентом.

"Далі можуть бути різні конфігурації. Наприклад, що після такого референдуму ВРУ не може схвалювати закон подібного роду протягом трьох-п'яти років, - зазначає Бондаренко. - Ідея досить новаторська".

А ось відкликання депутатів, на думку експерта, може підірвати і без того підірваний парламентаризм в Україні.

"Реально проаналізувати ініціативи щодо "народовладдя" можна буде лише після реєстрації законопроекту в парламенті. Головне, щоб у законі про всеукраїнський референдум не було передбачено неконституційних норм щодо зміни Конституції, як це було в законі 2012 року", - наголошує Бондаренко.

"Неправильне народовладдя призведе до федералізації"

Кандидат політичних наук, політичний експерт Дмитро Гаврилюк впевнений: питання про специфіку проведення всеукраїнського та місцевого референдуму назріло давно. На його думку, для президента Володимира Зеленського ця ініціатива в першу чергу служить в якості демонстрації його політичної договороздатності, про яку він заявляв під час виборчої кампанії.

"Експертному, суспільному середовищу і залишкам державного депутатського корпусу важливо не дати депутатській більшості наламати дров, не дозволити підготувати грунт для парадів маленьких суверенітетів українських регіонів, - підкреслює Гаврилюк. - Не варто зарікатися від такого майбутнього в Україні, адже популізм на виборах – це, як кажуть, "дешево, сердито". Він дає прості відповіді на складні питання і може бути інструментом сприяння приходу до влади людей, далеких від демократичних ідеалів і бажання пошуку суспільного компромісу і думки про "єдину, соборну Україну". Написаний дещо як закон про "народовладдя" просто забезпечить юридичну можливість збутися такого майбутнього, про яке мріє Кремль – федерализована Україна зі слабким імунітетом до зовнішнього управління".

"Від популізму - до референдуму"

Директор Агентства соціальних комунікацій Сергій Бєлашко впевнений, що у нас актуальні не стільки народовладдя, скільки популізм.

"Нагадаю, що практика відкликання депутатів якийсь час діяла в 90-х. Але жодного разу не була реалізована, - каже Бєлашко. - Там досить складна процедура. До того ж, в умовах досить динамічної соціальної мобільності українців (люди мігрують активно, у тому числі – на заробітки за кордон) все це стає практично нереальним. Щоб відкликання депутата не перетворилося на профанацію, повинні бути визначені кількісні бар'єри. Але в умовах відсутності значної кількості людей за місцем реєстрації, не доводиться розраховувати на кваліфіковані показники. До того ж, процедура відкликання може стати розправою над інакомислячими. Ми бачимо, як виключали нардепів з фракції "Слуга народу" - включається медійний ресурс, виливається море негативу. І це діє на виборця, готового також "відкликати" неугодних владі людей".

На думку директора АСК, місцеві референдуми могли б бути досить ефективними, особливо коли мова йде про питання, цікаві для місцевої громади.

"Будувати чи не будувати в селі багатоповерхові будинки, відкривати чи не відкривати те чи інше виробництво, ремонтувати школи або поліклініки, - перераховує Бєлашко такі питання. - Це людям близько-зрозуміло, вони зможуть приймати зважені рішення".

А ось всеукраїнський референдум можуть використовувати для маніпуляції, для завдання визначеного дискурсу політичної боротьби, вважає експерт. Він також підкреслює важливість того, щоб референдум не мав прямої дії. Після нього має бути утвердження результатів, наприклад, на рівні парламенту. Що, знову ж таки, може перетворити такого роду "народовладдя" в профанацію (нардепи просто не підтримають або проігнорують результати референдуму, що вже траплялося в українській історії).