Рубрики
МЕНЮ
Мария Чиренко
Радник секретаря Ради нацбезпеки і оборони України (РНБО) з питань реінтеграції та відновлення Донбасу Сергій Сивохо анонсував на 19 лютого запуск Національної платформи примирення та єдності.
Експерти висловили виданню "Коментарі" думку стосовно того, чи може ця платформа сприяти реінтеграції ОРДЛО (окремі райони Донецької і Луганської областей). І чи є в ній ризики.
Співзасновниця Мережі захисту національних інтересів "АНТС", начальник управління стратегічних комунікацій Луганської облдержадміністрації в 2016-2018 роках, кандидат філософських наук Людмила Долгоновська нагадує, що в пості на Фейсбуці, що супроводжує проморолик Національної платформи примирення і єдності, Сивохо написав: "Менше слів – більше справ". Але поки, підкреслює експерт, ми спостерігаємо протилежне – превалювання гучних заяв над конкретними діями.
"Відсутність у відкритому доступі сценаріїв реінтеграції, в цілому, та інформації щодо анонсованої платформи, зокрема, не дає можливості зробити об'єктивний аналіз цієї ініціативи, – говорить Долгоновська. – Виходячи з виступу президента на Мюнхенській конференції з безпеки, голос людей, які покинули рідні домівки у зв'язку з російською збройною агресією, буде почутий. І це дуже добре в контексті розмови про майбутнє цих територій. До речі, саме майбутнє Донбасу (не минуле чи теперішнє) може стати предметом для конструктивного діалогу".
Якщо говорити про діалогові платформи національного масштабу, необхідно враховувати і використовувати наявний досвід, впевнена кандидат філософських наук.
"За свої 2,5 роки роботи в Луганській обласній військово-цивільної адміністрації я була безпосереднім учасником трьох діалогових проектів: "Луганщина в нас одна", "Музику чути крізь стіни" і "Музика та діалог". Виходячи з власного досвіду, скажу, що відновлення довіри – це кропітка відповідальна робота, – підкреслює Долгоновская. – У ньому важливі всі деталі: безпека участі людей "з того боку", правильна і своєчасна комунікація як усередині співтовариства, так і зовні, потрібна атмосфера, привід і предмет взаємодії. Тому було б добре, якби Національна платформа консолідувала зусилля і досвід всіх, хто за роки війни працював і продовжує працювати над діалоговими форматами на різних рівнях: міжнародному, всеукраїнському, локальному".
Успіх платформи, вважає експерт, можуть забезпечити наступні принципи її роботи: орієнтація на національні інтереси України, відкритість і інклюзивність, оперативна реалізація напрацьованих пропозицій і правильна комунікація.
Економічний експерт, експерт з питань тимчасово окупованих територій, голова правління БО "Інститут чорноморських стратегічних досліджень" Юрій Смілянський підкреслює, що процес реінтеграції деокупованої території не буває без ризиків.
"Занадто багато факторів впливу. Та ризиків дуже багато, особливо в умовах слабкості України і агресивних апетитів Росії. Від кордонів України Росія нікуди не дінеться, – пояснює експерт. – Пане Сивохо, який до моменту призначення на посаду радника жодним чином не виявляв себе в якості експерта в питаннях національної безпеки або окупованих територій, вносить та реалізує ініціативи, найімовірніше припускаючи, що національна безпека, питання деокупації та реінтеграції частини суверенної території України – це така комп'ютерна гра чи репетиція вистави. Щось не сподобалося або пішло не так, як планувалося в мріях – можна переграти заново".
На жаль, зазначає Смілянський, в житті не так.
"Яке змістове наповнення примирення і єднання "по Сивохо"? Не відомо. Але якщо судити за зробленою заявою про те, що "...українське суспільство має навчитися прощати і просити прощення у жителів окупованого Донбасу...", то РНБО, від імені якого пан Сивохо діє, намагається реалізувати сценарій примирення в умовах громадянської війни. Такий сценарій цілком влаштовує Кремль і в результаті призведе до втрати Україною державності", – упевнений експерт.
"Примирення", нагадує Смілянський, в тому числі, означає визнання провини і прийняття покарання за скоєне.
"Виходячи з заяви, зробленої паном Сивохо, він і РНБО вважають, що у війні та окупації частини території Луганської і Донецької областей винні і повинні понести покарання всі громадяни України, за винятком жителів окупованих територій Донецької та Луганської областей, – підкреслює експерт. – У чому не можна не погодитися з паном Сивохо, так це в тому, що "Україна повинна змінити "понятійний апарат" і змінити риторику". Дійсно штамп "сепари-укри" неправильний. На окупованих територіях Донецької та Луганської областей серед громадян України – жителів цих територій немає сепаратистів. Там є окупанти і колабораціоністи, які активно допомагають окупантам колонізувати захоплені території".
Сьогодні в Україні активно обговорюється питання імплементації в українське законодавство норм міжнародного кримінального та гуманітарного права. Колабораціонізм, більшість західних держав у своєму законодавстві відносять до категорії "державна зрада", нагадує Смілянський.
На думку експерта, Сергій Сивохо, перш ніж робити подібні заяви і вносити ініціативи слід уважно ознайомитися з питанням. Адже питання категорій "сепаратизм", "колабораціонізм", "державна зрада" та інші відносяться безпосередньо до компетенції радника секретаря РНБО.
"Що стосується шансів на реінтеграцію без ризиків для України, то у варіанті, запропонованому паном Сивохо, – шансів немає. Якщо не вважати за шанс "чудо", – упевнений Смілянський. – Реінтеграція деокупованої території – це чітка, логічна, послідовна стратегія і тактика дій з готовністю реагувати на виникаючі виклики та ризики. І наявність ресурсів для реалізації такої стратегії і тактики. Враховуючи, що на сьогоднішній день основним ресурсом реінтеграції є дефіцитний державний бюджет України, слід було б, як першого попереднього кроку, поцікавитися думкою українських платників податків. А вже потім ініціювати відкриття будь-яких платформ".
Смілянський вважає, що крім додаткових загроз національній безпеці України і деякого обсягу грантів для вузького кола, запропонована Сивохо ініціатива не принесе нічого.
Новини партнерів
Новини