Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Представники української влади
запевняють, що вибори на окупованих територіях Донбасу реально провести
одночасно з виборами на всій території України. Експерти для видання "Коментарі"
назвали плюси і мінуси такого підходу до врегулювання конфлікту на сході
країни.
Політичний експерт Тарас Загородній
нагадує, що "формула Штайнамайєра", навколо якої зараз киплять пристрасті,
це деталізація лише одного з пунктів Мінських угод. Але навіть із втіленням
в життя цього пункту – величезні проблеми.
"Що вже говорити про спецстатус для
Донбасу та проведення виборів на тимчасово непідконтрольній території за
українськими законами. Поки не буде вирішена частина Мінських
угод щодо безпеки (а стрілянина у нас триває навіть у точках розведення сил і
засобів), я не бачу сенсу говорити про вибори, – зазначає політексперт. – Лише
після повного і беззастережного припинення вогню, виведення окупаційних
формувань, інших моментів цієї частини домовленостей, можна
буде піднімати питання виборів. І там можливі різні варіанти – залежно від того, як наші дипломати вибудують відносини із Заходом та Росією".
Проведення місцевих виборів на всій
території України, включаючи тимчасово окуповані території (але чомусь
без згадки Криму), слід розглядати як
ідеальний, бажаний варіант для української влади, ніж безальтернативну
опцію проведення місцевих виборів, вважає політолог, співробітник Міжнародного
центру перспективних досліджень (МЦПД) Максим Степаненко.
"Мотивація "Слуги народу" зрозц –
проведення виборів на всій території України дозволить президенту Володимиру
Зеленському зарахувати до себе в скарбничку небувалі раніше політичні дивіденди.
Одночасне проведення виборів теоретично дозволить говорити про початок нової
мирного життя на всій території України, уникаючи виділення тимчасово
окупованій території із загальних українських процесів", – пояснює експерт
Однак реальна можливість
реалізації подібного сценарію наштовхується на ряд серйозних перешкод,
впевнений Степаненко.
"На даний момент говорити про
можливості проведення виборів на непідконтрольних Києву територіях дозволяє
лише наявність політичної волі у Зеленського і Ко. Але тільки цього недостатньо,
– пояснює експерт. – Немає сумнівів, що вибори не можуть відбуватися у
присутності представників незаконних збройних формувань, без контролю за
кордоном. І проводитися вони повинні виключно за українським законодавством, за участі українських партій та ЗМІ. Крім того, сама
організація і безпосереднє проведення виборів на непідконтрольних
територіях потенційно може стикатися з технічними труднощами, такими
як складання списків виборців, забезпечення безпеки транспортування
бюлетенів, тощо. Не можна виключати ймовірність того, що в день виборів щось
може піти не так, аж до спроб зірвати їх, заблокувати окремі
дільниці для голосування та багато іншого. Не помилюся, якщо припущу, що
відповідей на ці питання немає ні в українському суспільстві, ні на Банковій, ні у наших
міжнародних партнерів".
Говорити про реальну можливість
проведення виборів на всій території України можна буде тільки після
знаходження надійних інструментів подолання або мінімізації озвучених
ризиків, впевнений представник МЦПД.
"При цьому відкритим залишається питання щодо того, чи будуть знайдені опції проведення виборів на Донбасі, які задовольнятимуть всіх, – продовжує Степаненко. – В українському суспільстві немає єдиної думки з приводу не те, що проведення виборів на Донбасі, але навіть самих Мінських домовленостей та їх виконання. Можна припустити, що в українців по той бік лінії розмежування також є свої думки щодо даного питання, які навряд чи будуть ідентичні з іншою частиною українського суспільства. Тому українській владі варто зробити віртуозний політичний шпагат, який би дозволив задовольнити всіх. Говорити про те, що рішення однозначно буде знайдено до весни або осені 2020 року, вкрай складно".
Слід також зазначити, що
позиціонування місцевих виборів як виборів "на всій території України" взагалі
не піднімає питання про Крим.
"Такий стан справ створює
неправильний інформаційний фон, в якому Крим чомусь винесений за межі
взаємовідносин "усієї території України". Зрозуміло, що згадка Криму
викличе спротив з боку РФ і поставить під загрозу проведення виборів в ОРДЛО. Тому українська влада повинна продумати альтернативи своєї поведінки
по відношенню до питання Криму, які б виключали можливі трактування того,
що Київ погодився на реінтеграцію Донбасу в обмін на Крим", – підкреслює
експерт.
І ще важливий момент: у разі знаходження варіантів проведення виборів на тимчасово окупованих територіях, які задовольнятимуть усіх, вибори на підконтрольних територіях не матимуть достатнього рівня контролю з боку громадськості та медіа.
"Безумовно, вибори в ОРДЛО поглинатимуть практично всю увагу, при цьому залишаючи можливість для
фальсифікацій на підконтрольній території, які можуть викривити реальне
волевиявлення українців", – резюмує Степаненко.
Експерт корпорації стратегічного
консалтингу "Гардарика" Костянтин Матвієнко впевнений: перш, ніж проводити
місцеві вибори, слід зрозуміти, до яких, власне, органів самоврядування
будуть обиратися кандидати.
"Якщо мова йде про міські, районні, селищні,
сільські ради та ради об'єднаних територіальних громад (ОТГ), а також про
місцевих голів – все зрозуміло. Закон про них є і діє. А ось відповіді на
питання, що будуть представляти представницькі органи можливих
автономій (як, власне, і самі автономії) – немає. Так що реально разом з
місцевими виборами по всій України провести вибори в місцеві органи влади на
тих територіях. Але не у квазіпарламенти автономій", – вважає Матвієнко.
Новини партнерів
Новини