Катастрофа літака в Ірані: експерти розглянули можливу причетність РФ
Експерти висловили виданню «Коментарі» думки щодо версії про можливу причетність РФ до трагедії
Розслідування можливого порушення Росією міжнародних санкцій, введених проти Ірану, має бути важливою частиною розслідування обставин збиття літака "Міжнародних авіаліній України" (МАУ) поруч з Тегераном 8 січня. Про це заявив новопризначений посол України в США Володимир Єльченко, коментуючи повідомлення, що літак отримав удар ракетною системою "земля-повітря" зенітно-ракетного комплексу (ЗРК) ТОР-М1 виробництва Росії.
"Росії нічого не загрожує"
Експерт з питань національної безпеки і оборони Українського інституту майбутнього Іраклій Джанашия вважає єдиним, як РФ може бути причетна до трагедії, факт продажу ТОРа Ірану.
"І ось тут казус. Всупереч поширеній думці, що на Іран був накладені санкції і збройне ембарго з 1979 року, це не є правдою, - зазначає експерт. - Економічні санкції були, дійсно, накладені на Іран у 1979 році. Подальші санкції з'являлися після інцидентів з бажанням Ірану в тому чи іншому вигляді запустити свою ядерну програму. Всі санкції у кращому випадку забороняли продавати продукцію подвійного призначення, що могло б мати хоча б віддалене відношення до виробництва ядерної боєголовки. Зауважу, за всю історію жодна країна не піддавалась тотальному збройовому ембарго, якщо тільки її територія не була зоною конфлікту (приклади: Південний Судан, Ліван). Все так і тривало до 2015 року".
А 20 липня 2015 року Рада безпеки ООН одноголосно прийняла резолюцію 2231 в підтримку СВПД (Спільний комплексний план дій - політична угода між Іраном і групою держав, відомих як 5 1, щодо ядерної програми Ірану), підтвердивши право Ірану на розвиток мирної ядерної програми, включаючи збагачення урану.
"Згідно резолюції, збройове ембарго має зберігатися протягом п'яти років, заборона на постачання в Іран технологій балістичних ракет - протягом восьми років. Експерти МАГАТЕ повинні проводити моніторинг ядерних об'єктів протягом 25 років, - пояснює Джанашия. - Зазначу - ембарго було частковим, і ЗРК до його складу не входило. І навіть якщо б входив, то РФ продала Ірану ТОР у 2007 році. Так що, навіть якщо з'ясується, що продавцем ТОРа була Росія, їй нічого не загрожує".
"Довести причетність РФ практично неможливо"
Економіст, політексперт Тарас Загородній нагадує, що Іран знаходиться під жорсткими санкціями. Економіка країни впала на 10% в минулому році. Нещодавно США ввели ще більш жорсткі санкції, які явно скоротить експорт нафти. Іран, на думку експерта, і так покараний. А ось причетність РФ до катастрофи українського літака довести буде складно, вважає Загородній.
"В даний момент я не чув, щоб знаходили частини ракети, які дозволили б довести їх виробництво. А якщо і знайдуть - не ясно, коли, як і ким завозилися ракети і ЗРК, - підкреслює експерт. – Так що все поки писано вилами по воді... Україні було б цікаво, щоб РФ виявилася винною. Але версія натягнута, довести її фактично неможливо".
Народний депутат України IV і V скликань, директор Українського центру соціальної аналітики Євгеній Філіндаш вважає, що українським дипломатам треба в першу чергу діяти так, щоб приносити користь Україні і нашим національним інтересам. У заяві Єльченко він такий користі не бачить.
"Що ми виграємо від такого випаду в сторону Росії, витриманого, до речі, в дусі попередньої евромайданной влади? Ми тільки програємо, тому що демонструємо неадекватність української дипломатії і дипломатів, - вважає Філіндаш. - Якщо йти за логікою Єльченко про "причетність Росії до трагедії з літаком МАУ на тій підставі, що іранська ракета збила літак, була зроблена в Росії, то тоді треба говорити про "причетність США до всіх катастроф "Боїнгів", викликаними технічними проблемами з цими літаками. Адже "Боїнги", розбилися через недоліки конструкції або за інших технічних проблем, були розроблені і вироблені в США? Отже, до їх падіння причетні США. А коли в аварію, які спричинили за собою людські жертви, потрапляють "Мерседеси" чи "Ауді", то до них "причетна Німеччина". А якщо "Тойоти" або "Мазди", то "причетна Японія".
Це абсолютно безглузда логіка, і те, що її озвучує один з офіційних представників України (а Єльченко як посол, таким є), завдає нашій країні тільки шкоду".
"Порушення резолюції Ради безпеки ООН - шлях до нових санкцій"
Керівник Центру військово-правових досліджень, адвокат Олександр Мусієнко не виключає, що РФ може понести відповідальність за трагедію в іранському небі, якщо буде доведено, що літак МАУ збитий саме з російського озброєння.
"У 2010 році радою безпеки ООН була прийнята резолюція №1929, яка забороняла постачання озброєнь в Ісламську республіку Іран. Зокрема, мова йшла про танки, броньовики, броньовані авто, ракети і ракетні установки, - підкреслює Мусієнко. - Тоді РФ підтримала це рішення. В подальшому на виконання цієї резолюції тодішнім президентом РФ Дмитром Медведєвим був виданий указ, який фактично дублював пункти і зміст цієї резолюції - і забороняв російському військово-промисловому комплексу здійснювати постачання зброї в Іран".
Указ був скасований в 2015 році президентом Володимиром Путіним - як раз, коли Росія втягувалася в сирійську військову кампанію.
"Ймовірно, це було зроблено для того, щоб підтримувати Іран, який, як і РФ, підтримує режим Асада, у тому числі зброєю, - підкреслює експерт. - Не виключено, що в цей період певні поставки зброї з території РФ в Іран відбувалися. Таким чином, якщо версія про збиття українського "Боїнга" російської ЗРК ТОР підтвердиться, можна говорити, що мова йде про порушенні резолюції РБ ООН, раніше підтриманого РФ. І природно, у такому разі необхідно негайно зібрати радбез ООН для обговорення цього питання. І піднімати питання про накладення санкцій на Росію".
Як повідомляв портал "Коментарі", катастрофа літака авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" відбулася через те, що в нього потрапили дві ракети.