Росія не відмовиться від ідеї прямого діалогу між офіційним Києвом і бойовиками
Керівник проектів Центру досліджень проблем громадянського суспільства, аналітик Марія Кучеренко розповіла виданню «Коментарі», які існують ризики у переговорах з врегулювання конфлікту на Донбасі
"Влітку можна очікувати посилення тиску у рамках Тристоронньої контактної групи (ТКГ) за старими російськими пропозиціями: "додаткового механізму припинення вогню", що припускає прямі контакти між так званим "Спільним центром контролю і координації" (СЦКК) ЛДНР і українським військовим командуванням. І тут українській стороні варто було б нарешті перестати закривати очі на те, що творилося весь рік навколо теми СЦКК: привселюдно заявити, що ніякої "СЦКК" псевдореспублик не існує, що такої сторони у Спільному центрі контролю і координації немає і не було. Там є Україна, і там була РФ – до її виходу з формату в 2017 році.
Ця тема безпосередньо пов'язана з темою відводів на трьох пілотних ділянках: ми недостатньо чітко артикулювали своє ставлення до того, що бойовики фактично порушували умови відведення – представники фейкової "СЦКК" перебували на ділянках, які повинні були стати демилитаризованными, ділянки відведення та їх околиці неодноразово обстрілювалися російськими проксі.
Замість того, щоб щоразу скликати позачергові засідання ТКГ з приводу порушення Рамкового рішення ТКГ від 20.09.2016, ми намагалися закривати очі на порушення. В результаті це призвело до того, що бойовики повертаються на вихідні позиції (як, наприклад, на ділянці розведення №3 в Петровському).
Саме тому влітку ми повинні зосередити свою увагу на питаннях безпеки як навколо існуючих зон відводу, так і перспективних ділянках. До тих пір, поки Україна не навчиться реагувати на порушення процедури відведення правильно – скликанням позачергових засідань ТКГ і поверненням на свої вихідні позиції в тому випадку, якщо позачергові засідання не допоможуть – про нові відводи не може бути й мови. Адже кожна така спроба "домовитися посередині" сприймається РФ виключно як запрошення до подальшої ескалації.
Крім того, необхідно бути готовими відбити російські атаки, пов'язані з реалізацією політичної частини Мінських угод тут і зараз. РФ не відмовиться від ідеї оформити на базі ТКГ платформу прямого діалогу між офіційним Києвом і бойовиками, щоб приховати свою дійсну роль у конфлікті. Росії абсолютно не принципово, як це буде називатися – Консультативною радою, або додатковим механізмом роботи в рамках самих підгруп.
Саме тому не варто повертатися до теми переселенців в ТКГ – ця концепція досить ризикована в нинішніх умовах. Як ми вже бачили на останньому засіданні ТКГ, бойовики нікуди не зникли, не дивлячись на демонстрацію їхніх російських паспортів – вони залишаються запрошеною стороною. Якщо додати в існуючу конфігурацію переселенців як представників ОРДЛО, що і хотіли зробити Єрмак і Рєзніков, ми отримаємо загрозу "прямого діалогу" за російськими лекалами. І особистості самих переселенців нічого в цій конфігурації не змінять.
На останньому засіданні ТКГ, всупереч всім обіцянкам і запевненням з боку Офісу президента і Мінреінтеграціі, переселенці так і не з'явилися. І це швидше позитивна новина.
Україні не варто загравати з темою реалізації політичної частини Мінських угод взагалі: маневр із заміною сенсу слів "представники ОРДЛО" прозорий для РФ, і тут дуже великий ризик стати заручниками власної "хитрощі". Куди раціональніше зосередитися на задоволенні вимог безпеки, які є першочерговими для будь-якого врегулювання – з акцентом на букві вже існуючих документів, як, наприклад, Рамкового рішення ТКГ від 20.09.2016".