Ситуація на нафтовому небосхилі не настільки безхмарна для країн-експортерів
Після різкого зниження в ціні, нафта останнім часом різко йде в гору. Директор Науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін висловив виданню «Коментарі» думку, що це – прогнозовано, але зростання може бути ситуативним. До того ж, формуються нові тренди, які здатні негативно вплинути на відновлення споживання нафтопродуктів
"Поточне зростання цін на нафту – прогнозоване. Головна причина в знятті/ослабленні країнами карантинних заходів по боротьбі з короновирусом. Біржові спекулянти очікують відновлення попиту на нафтову сировину, а деякі експерти навіть допускають в найближчі місяці дефіцит нафти на світовому ринку.
Однак, ситуація на нафтовому небосхилі не настільки безхмарна для країн-експортерів. Справа в тому, що зустріч міністрів ОПЕК і ОПЕК+ в черговий раз переноситься, оскільки Росія і Саудівська Аравія намагаються досягти повного дотримання зобов'язань учасниками угоди. Незважаючи на створення спеціального органу з моніторингу обсягів видобутку нафти підписантами меморандуму, залишається багато білих плям, пов'язаних з реальними обсягами поставок нафти на світовий ринок. Відзначаючи останнім часом зростання попиту на нафту, учасники ринку не можуть повною мірою оцінити міру відновлення споживання нафтопродуктів і, головне, чим це відновлення обумовлено.
З одного боку, можна говорити про складові, пов'язані з відновленням економіки. Однак з іншого боку, це може бути ситуативне зростання, пов'язане з відкладеним на час карантинних заходів попитом і вимушеним використання особистого транспорту населенням в умовах поки ще діючих обмежень на використання громадського транспорту.
Гірше йде справа з авіасполученням. Обмежене відновлення авіаперевезень ще не скоро поверне попит на авіапаливо до докризового рівня. Тим більше, на тлі загострення торгової війни і відмови США і Китаю відновлювати авіасполучення між собою.
Крім того, масове використання засобів комунікації показало, що цілком можна обходитися без відряджень і особистої присутності на нарадах, конференціях і форумах. Це сформує довгостроковий тренд зниження транспортних перевезень.
Є й зворотні процеси, пов'язані з ростом споживання. У першу чергу – це зниження цін на нафту, яке зробило більш доступними нафтопродукти для використання у транспорті. До речі, приватний забезпечує населенню більшу безпеку порівняно з громадським транспортом умовах пандемії.
Чинники відновлення попиту на тлі дії угоди ОПЕК+ за скорочення видобутку нафти пояснюють ситуацію зростаючого контанго за ф'ючерсними контрактами. Світовий ринок чекає відновлення балансу попиту і пропозиції нафти. Змінити ситуацію може загострення торгових воєн і протекціоністські заходи урядів країн щодо захисту своїх економік в умовах загострення світової економічної кризи.
Тому не випадкові заяви учасників ОПЕК + про необхідність додаткового, понад установлені квоти, скорочення обсягів видобутку нафти. Чи погодяться експортери піти на ці заходи – покаже вже найближче засідання ОПЕК і ОПЕК +.
Очікування відновлення попиту може надати серйозну підтримку цінам на нафту і забезпечити в короткостроковій перспективі їх подальше зростання, тим більше, що, за деякими даними, країни близькі до домовленості продовжити обмеження по нафтовидобутку, що діяли в травні, ще на два місяці.
З іншого боку, при таких швидкозростаючих цінах на нафту досить імовірна їх корекція. У будь-якому випадку, для ринку нафти характерною буде висока волатильність, що створює значні ризики для бізнесу. Втім, в умовах слабкої держави і сильного ринкового лобі всі ці ризики будуть в повній мірі перекладені на плечі споживача".