В Україні багато тіньових схем оренди землі та тіньового зерна
Член ради асоціації "Земельна спілка України" Сергій Біленко розповів виданню «Коментарі», які існють тіньові схеми оренди землі, що потрібно зробити, щоб їх подолати, і чи має до цього відношення законопроект №3131, який пропонує введення мінімальної податкової виплати з кожного гектара землі
"Тіньових схем вистачає. Щодо земель приватної власності – дуже часто аграрне підприємство, бажаючи заощадити на податках, укладає з власником землі усний договір оренди – і сплачує орендну плату "кешем". Юридично у такого підприємства права оренди не існує. По-перше, договір оренди укладено не в письмовій формі, а по-друге, право оренди не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Однак фактично договір діє, підприємство вирощує на земельній ділянці сільськогосподарську продукцію, а власник отримує готівкою орендну плату. Письмово це ніяк не оформляється. Юридично землю використовує фізична особа – власник землі, а фактично – приватна структура.
Є також випадки тіньової оренди земель державної власності. Мова йде про землі держпідприємств, які передані їм державою у постійне користування. Земельне законодавство не надає постійному користувачу права передавати свої землі в оренду, він повинен використовувати їх самостійно. Однак часто йдеться про тисячі гектарів, які передавалися держпідприємству в постійне користування ще в радянський час.
Зараз ресурсів використовувати цю землю своїми силами у підприємства часто вже немає. Тому укладаються різні угоди "квазі-оренди": договори про спільну діяльність, про спільне обробленні земельної ділянки, інвестиційні договори і т. д. За цими договорами фактично право використання землі переходить до приватної структури, а держпідприємство отримує за це певні гроші (плюс до цього його керівник часто кладе певну суму собі в кишеню). Юридично землю використовує держпідприємство, а фактично – приватна структура.
Таких випадків досить багато (як багато і, відповідно, тіньового зерна, вирощеного на таких схемах). У зв'язку з економією на податках, собівартість такого зерна істотно нижче, що дає підприємствам, які використовують такі схеми, конкурентні переваги порівняно з аграріями, які працюють "в білу". Ну, і, звичайно, суттєві збитки в даній ситуації у бюджетів, які недоотримують податки.
Що стосується законопроекту №3131, то він вводить мінімальне податкове навантаження на 1 га, незалежно від того, чи використовується земля чи ні. Тобто, використовує землю власник чи ні, він повинен заплатити в бюджет певну суму податків. Якщо ця особа працює "в білу", його інтересів це не торкнеться, він і так ці податки платить. А ось ті, хто передає землю в оренду без документів, будуть переходити на офіційну оренду, тому що ніякого "бонуса" від неоформленої оренди вони не отримають.
Ідея досить проста. Звичайно, є маса деталей, які потрібно передбачити, щоб закон працював. Наприклад, це не повинно стосуватися невеликих ділянок, на які громадяни вирощують с/г продукцію для власних потреб. Є питання по землі для садівництва, яка де-юре теж є землею сільськогосподарського призначення, але де-факто часто це – дачні ділянки. Є ще багато нюансів, які потрібно врахувати. Але в цілому головна мета законопроекту, – стимулювати легальне використання землі, – правильна".