Як політики використовуватимуть закон про референдум

Верховна Рада розраховує на цьому тижні прийняти за основу президентський законопроект про всеукраїнський референдум. Народний депутат VIII скликання, юридичний і політичний експерт Ігор Алексєєв оцінив для видання «Коментарі» даний документ і шанси на його прийняття

"Ініційований президентом закон про народовладдя через всеукраїнський референдум – це виконання однієї з головних передвиборних обіцянок Зеленського. Ми пам'ятаємо фрази "кожен з нас президент", "всеосяжне народовладдя". Тож логічно, що хоча б на другому році президентства Зеленський почав реалізовувати найважливіші передвиборчі обіцянки.

Ознайомлення з законопроектом дозволяє говорити, що це – досить якісний документ. Він пройшов довге експертне обговорення, в тому числі, із залученням міжнародних фахівців. Він відрізняється в кращу сторону від багатьох законів перших місяців роботи "зеленого принтера". Якість тоді залишала бажати кращого.

Я б не хотів, щоб для прийняття цього законопроекту також включили "турборежим". Влада не повинна поспішати, намагаючись прийняти його в першому і другому читанні зразу.

Мій прогноз – голосування у першому читанні у червні, а потім – широка дискусія з напрацювання фінальної версії закону. Остаточне голосування, швидше за все, буде восени. Навіть з політтехнологічної точки зору так краще – законопроект буде розпіарений владою. В стилі – "народ отримує дійсні механізми впливу на державні рішення". Це можна красиво "продавати" на місцевих виборах.

З того, що пропонується зараз, звичайні люди, дійсно, можуть отримати додаткові важелі впливу – у тому числі можливість скасування законів. Але мені здається, що першими бенефіціарами закону стануть політики. Вже бачу, як окремі політсили проводять красиві широкомасштабні збори зі створення ініціативних груп, щоб скасувати закон про ринок землі. Думаю, це буде однією з "фішок" тих, хто виступав проти цього закону.

Варто звернути увагу і на норму щодо електронного голосування. Як на мене, це передчасно. При відсутності належних елементів кібер-безпеки і гарантій таємного волевиявлення – результати можуть виявитися маніпулятивними. А закон про референдум каже, що повторні питання не можуть виноситися на всеукраїнське обговорення раніше, ніж через три роки. Так що можуть бути диверсії, спрямовані на відкладання питань державної важливості".

Читайте также