Бюро економічної безпеки - навіщо воно Україні і як зробити його ефективним

Верховна Рада проголосувала (поки в першому читанні) за створення в Україні Бюро економічної безпеки (БЕБ). Навіщо воно потрібно? Як зробити роботу такого бюро ефективною? Своєю думкою з виданням «Коментарі» поділився голова Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, народний депутат України, фракція «Слуга Народу» Данило Гетманцев

"Досить символічним є той факт, що 3 вересня 1953 року набула чинності Європейська конвенція про захист прав людини і основоположних свобод, а 3 вересня 2020 року Верхова Рада України прийняла в першому читанні законопроект про Бюро економічної безпеки (БЕБ) № 3087-д. Адже ефективність у забезпеченні захисту прав фізичних та юридичних осіб відноситься до числа пріоритетних завдань функціонування державних інститутів. Одним з елементів таких інститутів є високий рівень реалізації правоохоронної функції в сфері економічних злочинів. На жаль, сьогодні, незважаючи на забезпечення цієї функції трьома органами (ДФС, СБУ, Нацполіція), констатуємо об'єктивно низький рівень реалізації зазначеної задачі держави.

Ми, втім, як і представники МВФ (в рамках Меморандуму погоджено прийняття закону, який набуде чинності з 1 січня 2021 року), бачимо необхідність в консолідації повноважень щодо розслідування економічних злочинів в єдиний державний орган. Він повинен взяти на себе відповідальність за розслідування економічних, фінансових і податкових злочинів, крім тих, що підпадають під юрисдикцію НАБУ.

Такий крок дозволить кожному зі згаданих правоохоронних органів сконцентруватися на пріоритетному саме для нього завданні. Наприклад, у сфері адміністрування податків це дасть можливість обгрунтовано говорити про виключно сервісну функції податкової.

Фундаментом для правильної орієнтованості майбутнього правоохоронного органу повинні стати:

1) Відкритий конкурс кандидатів. При цьому питання призначення кадрів податкової міліції залишається можливим - при відповідності кандидата заявленим кваліфікаційним вимогам. Це забезпечить справедливість і рівність, а також дасть можливість державі найняти фахівця, в якого вона раніше вкладала ресурси і час.

2) Інформаційно-аналітичний підхід в роботі - не без винятку застосування спеціальних засобів. Будемо відверті, навколо нас не місто-сад, щоб кожен міг заявити про достатність аналітичних інструментів впливу на зловмисника. Але це не означає, що ми залишаємо і заохочуємо гучні "маски-шоу".

3) Високий рівень матеріально-технічного забезпечення співробітників.

Що стосується підготовки до другого читання, то структурною зміною буде підпорядкування БЕБ Кабінету міністрів України, а не президенту".

Читайте также